ik ga mijn blok weer in elkaar zetten, wanneer ik de cilinderbussen monteer met de papieren voetpakkingen moet daar ook nog wat extra vloeibare pakking bij? van die rooie stroperige of silicone pakken?
Hier zijn de meningen over verdeeld:
- Origineel zijn pakkingen alleen met wat vet gemonteerd. Sommignen zijn er daarom voorstander van om de pakkingen met dik vet in te smeren.
Maar het blok is niet meer origineel en de pasvlakken zijn niet meer zo zuiver.
- Mijn advies is: gebruik Loctite 5923 vloeibare pakking. Bij alle pakkingen behalve de koppakking. Deze is bruin en kleverig en blijft goed flexibel. Door de kleefkracht vallen je pakkingen niet naar beneden tijdens montage. Smeer beide pasvlakken in. Gebruik een dun kwastje zodat je netjes in kan smeren en geen grote klodders achter laat.
Bij de voetpakkingen wel zorgen dat je daarna de bussen goed aandrukt met bouten en moeren, anders droogt de vlb pakking al uit voordat het goed aangedrukt is. Dan wordt het een te dikke laag.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt voor de tip! Deze klus staat mij ook te wachten volgende week.
wat vaak geadviseerd wordt is insijpen van de bussen op hun pasvlak
Wat is insijpen? Of moet er staan inslijpen? Maar ook dat zou ik niet begrijpen
Inderdaad moet er inslijpen staan.
De cilinderbus wordt met (kleppen) slijppasta ingeslepen op de richel onder in het blok zodat de ongerechtigheden verdwijnen en de passing weer optimaal wordt. Ook moet de contactvlakken in het blok en op de bus brandschoon zijn, vooral in de hoeken. Als de bussen geplaatst zijn is het belangrijk dat de zgn overstand, dwz de hoogte van de bussen boven het onderblok, voor alle 4 gelijk is en binnen de marges. Deze is zonodig te corrigeren door het aantal en/of de diktes van de voetpakkingen aan te passen. Als alles goed is kunnen de pakkingen in principe droog gemonteerd worden.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vloeibare pakking gebruiken is een no-go. Als er al iets tussen moet dan is dat gewoon lagervet. Maar geen lijmende troep of siliconen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
het revisie bedrijf zegt, silicone… nu heb ik drie tegengestelde opinies… wat nu..?
om het nog ingewikkelder te maken:
ik heb papieren pakkingen en er zaten metalen pakkingen. wat is beter?
ik maak van twee blokken 1 blok. onderblok 1 is 0.1mm lager dan onderblok 2, de bussen uit blok 1 zijn ook 0.1mm lager..
ik dacht dat alle bussen hetzelfde waren..
Ik kom wat terug van siliconen bij afdichtingen waar druk op staat. Als de pasvlakken niet 100% vetvrij zijn hecht het slecht en kan het weggedrukt worden. Maar bij goede pasvlakken is alleen papier met evt vet al genoeg