Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, sorry: niet veel gemaakt vandaag. Het is allemaal niet echt visueel spectaculair. Morgen zal ik daar even aandacht aan besteden.
Maar toch nog maar even een plaatje van de proefmontage van de koeling:
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Stuurhuisgedoe.
Nadat we hadden vastgesteld dat het stuurhuis blijkbaar niet lekt, werd het tijd om het ding voor montage wat op te frissen. Daar was het namelijk wel aan toe.
Eerst de stuurarmen er maar eens af. Aan beide kanten moeten er nieuwe kogels op.
Daar mogen deze nieuwe stuurdeeltjes aan gehangen worden:
Dat is allemaal verder heel simpel. Aan de linkerkant gaat het hele armpje van het kruis af en aan de rechterkant draai je het spoorstangeind eraf. De oude onderdelen vinden hun weg naar de ijzerbak en de nieuwe monteer je in omgekeerde volgorde. Wel even opletten dat de kogeltjes op de correcte manier aan het stuurhuis komen te hangen!
Dan is het tijd voor een werkje dat veel meer moeite kost:
Stofhoes gescheurd. Gelukkig is het de rechter. Er zijn (ooit) stofhoezen in omloop (geweest) die precies te nauw zijn en dan de eerstvolgende keer dat ze even aan het stuurhuis ‘plakken’ pardoes in tweeën worden getrokken. Zo één is dit. Maar gelukkig had ik uit een stapel onderdelen van Han S een NOS stofhoes voorhanden.
Zo’n NOS olifantencondoom past dus gewoon wél goed, maar het is een beetje een gewurg om ‘m op z’n plek te krijgen. Opgewarmd, met een boel vet en met een hulptooltje om ‘m te spreiden kan het wel. Eerst moet de oude eraf natuurlijk en dat is wél simpel.
En dan de dubbele leiding aan de rechterkant loskoppelen. Let op waar je het pakkingplaatje en het bevestigingsmateriaal laat:
Ook de draadstiftjes moeten eraf. Kwestie van daar met de moertjes even tijdelijk boutjes van maken.
Daarna kun je de nieuwe hoes eromheen trekken. Dus: warm en met veel vet.
Maar dan is de strijd nog niet gestreden natuurlijk, want de hoes moet ook weer on de stofkappen in het midden van het stuurhuis. Daar moet je een beetje mee oppassen, want daar zitten scherpe randjes aan…
Maar als dat eenmaal ook gelukt is, ziet het er zó uit:
Maar zonder Ligarex® is het natuurlijk niet af, dus:
Dan kan de dubbele leiding weer op z’n plek, met nieuwe pakkingringetjes:
En even opletten dat de leiding voldoende vrij ligt van de stoefhoezen:
Dan kunnen de stuurarmen er weer op. Eerst het kruisje met de beide armen en dan de veer erover:
En dan ziet zo’n stuurhuisje er toch weer een beetje netter uit.
En dan kan het stuurhuis dus weer terug in de auto! Netjes met het werkplaatshandboek erbij aan de slag om de dwarsafstelling en de lengte van het rechter armpje op de juiste basiswaardes te zetten:
Verfmerken zetten voordat je het stuurhuis eruit haalt is een prima idee, maar pak nou toch maar wél even een stukje meetgerei:
En ja, dat is Sable Phénicien. Ik had even niks anders voorhanden dan de lakstift van de Xantia
Natuurlijk moet ook de kanteling goed staan, maar dat is met het bekende speciaalgereedschap in twee tellen geregeld. Er is aan de linkerkant van de auto nog niets wat daarbij in de weg zit, dus met zoveel toegang heb je dat snel klaar. Daarna is ‘t een kwestie van alles aandraaien en het stuurhuis ligt er weer in. Om ‘t te vieren mag de radiateur er nu ook weer voor en dan ziet het er ineens zo uit:
Morgen nog even wat kleinigheidjes nalopen en aanwerken, dan is het avontuur met het stuurhuis ook weer geweest.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die andere hoes is ook niet moeilijk hoor…
Film van DS-TT:
https://www.youtube.com/watch?v=Df5o5MkQ5EY
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is ook. Maar omdat je ze alletwee via dezelfde kant wilt doen is het wel gewoon meer werk om de linker hoes te vervangen.
Vandaag alleen wat kleinigheden. Onderste radiateurslang, accusteun, LHM-vat en de ontbrekende rubberstrookjes onder het tankklepje.
En het juiste expansietankje is binnen, dus dat kan ook weer netjes gemaakt worden. Het muizennest heb ik er maar vast uit gehaald…
Het verschil met het tankje dat ik eerder had (links), is de plek van de onderste slangaansluiting:
Kortom, nog een keer opnieuw met een spuitbusje zwart in de weer en dan kan het expansietankje er ook op gezet worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er valt me nog iets slims op aan dat expansietankje: de bovenste en onderste helft van het tankje werden op de zelfde mal geperst. Waarom zie ik dat nu pas?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je zou het niet zeggen maar zelfs bij de productie van de DS werd duidelijk op de kosten gelet…!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vandaar die twee verschillende expansievaatjes
Zover ik zie zijn ze identiek alleen zit een andere stop aangesloten
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het expansietankje van een IE heeft de onderste slangaansluiting achter de steun met een slang die achter de verdeler langs loopt. De tank van een 23 carbu heeft de onderste slangaansluiting voor de steun van het tankje en een slang die voor de verdeler langs loopt.
Eén en ander heeft te maken met de vorm van de verdelers. Op een IE zit een Bosch verdeler met de kabels recht bovenin de kap en met een vacuümdoos aan de voorkant. Dan kan de slang er dus wel achterlangs lopen (tussen verdeler en kleppendeksel) maar niet er voorlangs (tussen verdeler en radiateur) want daar zit die vacuümdoos. Op een carburateur-versie met een mechanische verdeler van Marchal of Ducellier zit géén vacuümdoos, maar de kabels komen aan de achterkant opzij uit de verdeelkap. Dus kan de slang niet tussen verdeler en kleppendeksel door omdat daar de bougiekabels zitten, maar er is ruimte zat tussen de verdeler en de radiateur.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Op een IE zit een Bosch verdeler met de kabels recht bovenin de kap en met een vacuümdoos aan de voorkant.
Derk
Alleen op de eerste 21’IE’s zit een vacuumdoos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Werden er na die eerste reeks 21IE’s dan eigenlijk nog verschillende tankjes en slangen toegepast?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zou ik voor je moeten gaan opzoeken in de boeken. Ik denk dat het zo zit: alleen de 21 IE had namelijk zo’n tankje. De 21 carbu niet. Ik vermoed dat er een tankje is voor de 21 IE met verdeler met vacuumdoos én een tankje voor alle modellen met gesloten koelsysteem ná het verdwijnen van de vacuumdoos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat bedoel ik En de eerste die ik had was dus voor de versie mét vacuümdoos.
Edit: maar alle tankjes hebben dus wél een ingeperste cirkel voor beide locaties van de onderste aansluiting. Dat is dan enigszins merkwaardig.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nee hoor. Want je grijpt dan nooit mis en hoeft niet na te denken welke tankjes je hoeft te maken. Alleen voor de locatie van de aansluiting moet je dan bij montage even nadenken.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar dan moet je er bij het ontwerpen van het tankje dus al vanuit gaan dat je het later anders wilt doen én hoe dan…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!