2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Zo zien versleten ADAL’s er dus uit
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 20 maart 2006 10:56 PM
  [ # 16 ]

Afkortingen

EW schreef:
Douwe schreef:

wat zijn nou precies de adals? ... wiellagers / adals veel met elkaar te maken, bijna hetzelfde?

Hmmmm, blijft een terugkerende vraag. Misschien iets voor de FAQ?

ADALS, AchterDraagArmLagers zijn de lagers waar de draagarm waar het achterwiel en onder andere de achterrem op zitten. Het punt waar de achtervering om scharniert.

De wiellagers, daar draaien de wielen op. Die zitten dus eigenlijk ongeveer aan de andere kant van de achterdraagarm.

Nederland word langzam ook bekend voor steeds meer afkortingen. Geen artikel in een krant waar ik niet vijf mensen moet vragen voordat alle bedoelingen uitgelegt zijn. Dit was nou overdreven! Wink Maar toch komt het regelmatig voor.
In een forum is de tijdwinst bij het schrijven meer dan weg. Als je de begrip een keer uitschrijft is het genoeg om het verder over “lagers ” te hebben. (heeft maar een letter meer) Iedereen snapt waar het om gaat.
‘t is maar een sugestie.

Groet, Johannes

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 20 maart 2006 11:14 PM
  [ # 17 ]

Gaat door versleten wiellagers het wiel er ook scheef in staan, of zijn het dan altijd de adal’s?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 maart 2006 11:30 PM
  [ # 18 ]
McDean schreef:

nog een voorbeeld hoe slechte eruit zien Rolling Eyes

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XXFZMMYC

nou dan kan ik je uit je dromen helpen,, die staan NORMAAL..
een licht negatief camber hebben de BXjes orgineel al, en een minimale afwijking is dus niet direct te wijten aan versleten lagers…

mvgr wupke:die onder scheve armen dit verstaat.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 maart 2006 11:37 PM
  [ # 19 ]
Douwe schreef:

Gaat door versleten wiellagers het wiel er ook scheef in staan, of zijn het dan altijd de adal’s?

de wiellagers zijn dubbelrij kogellager.
die zitten opgesloten tussen botweg zo’n 280, Nm klemkracht van een wielnaafmoer pak em beet, dopmaat 36 mm.

dus speling op je wiellager zal zelden optreden,, met KLEM op zelden…
als je er speling op krijgt,heb je flink lang doorgereden met een vreemde gons in je auto.
en gezien de soms ietwat pietleuterigheid waarmee de hier aanwezige troenen worden vertroeteld, kan ik me dat dus nauwelijks voorstellen.

je komt het wel eens tegen bij die verlaagde, uitgebouwde ,met een leeg soepblik als uitlaat ronkende patsmobielen..

maar jah, die horen toch niks aan hun auto.

of de muziek staat op 140 Db te blazen, of de uitlaat ronkt continu op stereo standje vol open,, of ze hebben zulke idieote banden eronder zitten, dat die herrie maken voor 10 ....

en dat ze niks merken aan hun auto heb ik een leuk voorbeeld van…
in een file reed op de linkerbaan zowat constant voor of achter me zo’n boembak kanarie geel, met een uitlaat alla Unox grootformaat…
2 lekke banden had die ook,, en zn raam open,, en boem boem boem, de muziek op standje 9,,,,,maar dat hij met 2 wielen zowat op zn aluminum aan het rijden was,,neuh, dat had die aap niet in de gaten…:lol:

de enigste manier om zn aandacht te krijgen was, (na verwoede pogingen met lichtsignalen en claxoneren) door mn tuut dwars voor de zijne te zetten,uit te stappen, en op zn banden te wijzen….
eerst wilde hij kwaad uitstappen, maar na het eerst kijken waar ik naar wees, droop hij snel af naar de vluchtstrook…

 

 


greets wupke Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 maart 2006 11:40 PM
  [ # 20 ]
DigiDaan schreef:

Veel oudere BX’en maken een heel typisch ‘kloppend’ geluid. Zijn dit ook de versleten ADAL’s?

Voor of achter ?

Achter….als je *kloink* hoort tijdens het inveren (bijvoorbeeld over een drempel) en je achterwiel(en) staan scheef, zoals hier eerder beschreven….heb je grote kans dat je ADAL(s) rot zijn. Wink

VOOR : als je daar een bonkend c.q. kloppend geluid hoort tijdens het inveren, zijn dat vaak de z.g. Silentblocks.
Heb er de afgelopen 14 jaar heel wat moeten laten vervangen.

Maar er kunnen uiteraard ook nog andere mankementen een rol spelen in je vooronder…..zoals remmen e.d.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 maart 2006 11:44 PM
  [ # 21 ]
kreazyV8wuppo schreef:
McDean schreef:

nog een voorbeeld hoe slechte eruit zien Rolling Eyes

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XXFZMMYC

nou dan kan ik je uit je dromen helpen,, die staan NORMAAL..
een licht negatief camber hebben de BXjes orgineel al, en een minimale afwijking is dus niet direct te wijten aan versleten lagers…

mvgr wupke:die onder scheve armen dit verstaat.

Mijne staat in hoogste stand he Rolling Eyes

Maar ze zijn ook al 16 jaar oud dus voorkomen is als nog beter dan genezen Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 maart 2006 11:48 PM
  [ # 22 ]
McDean schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
McDean schreef:

nog een voorbeeld hoe slechte eruit zien Rolling Eyes

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XXFZMMYC

nou dan kan ik je uit je dromen helpen,, die staan NORMAAL..
een licht negatief camber hebben de BXjes orgineel al, en een minimale afwijking is dus niet direct te wijten aan versleten lagers…

mvgr wupke:die onder scheve armen dit verstaat.

Mijne staat in hoogste stand he Rolling Eyes

Maar ze zijn ook al 16 jaar oud dus voorkomen is als nog beter dan genezen Cool

laat zitten wat GOED zit,,,je wielen moeten ongeveer 2,5 graad negatief camber hebben wil het pas schadelijk worden voor de arm zelf, en dat je het merkt is al bij 1,5 graad,, dan krijg je het beruchte kraken enzo..

en 3,5 graad negatief camber ziet er ongeveer zo uit… 

dus,, voorlopig,, aan jou tuut,, mijn idee, lekker niks an doen…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 maart 2006 12:46 AM
  [ # 23 ]
kreazyV8wuppo schreef:
McDean schreef:

nog een voorbeeld hoe slechte eruit zien Rolling Eyes

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XXFZMMYC

nou dan kan ik je uit je dromen helpen,, die staan NORMAAL..
een licht negatief camber hebben de BXjes orgineel al, en een minimale afwijking is dus niet direct te wijten aan versleten lagers…

Wup, het mag in de krant: ik ben het weer eens met je eens!

Ik rijd zelf overigens in een woon/werk “no budget” bak (niet de meest liefdevol behandelde BX aller tijden) waar de ADALlen al lang geleden van overleden zijn maar waarvan de armen nog steeds kaarsrecht staan (maar klotsen dat ze doen op een verkeersdrempel….).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 maart 2006 01:17 AM
  [ # 24 ]

de draagarmlagers zijn uitgevoerd met het gekooide kegellager type.
als de kooi uitslijt krijg je puntbelasting, als die van positie veranderd, onder belasting ,krijg je dat krakende geluid.

dit houd dus in, dat (binnengrenzen) als de kooi aan het verslijten is, je lager niet meer in staat is de gelijkmatige verdeling van de krachten,over de lagerschalen kan verdelen.
en dat je vanaf het begin van de slijtage,steeds meer speling krijgt op de lagerschalen/kegels.

daardoor zetten de wielen zich scheef, immers :door de puntbelasting worden de kegels weggedrukt (in de kooi) naar de laagste belasting positie.

clou is nu dat gedurende het slijtage proces,je wielen pas scheef gaan staan, als de kegels in de kooi ruimte gaan krijgen.
als die ruimte een X hoeveelheid is, gaan de wielen pas scheef staan, en dat gaat heel gestaagd,en is dus zelfs niet merkbaar in het begin.
op het kraken na door de puntbelasting.

dus vervangen is in principe pas noodzakelijk als je wielen meer dan 2 graden negatief caster hebben.
want vanaf dat moment is er zoveel ruimte dat de kegels uit het lager gaan lopen, en in de draagarm en drukring gaan lopen..

dwz dat je dus dik 25 tot 50,000 km door kan rijden (afhankelijk van belasting) met krakende achterarmen.
versleten zijn ze dan nog niet.

mvgr wupke: onderstaand links naar kegellagers…
 
 

het verhaal is dus ruimte in de kooi waarin de kegels zich bevinden. Wink

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 26 maart 2006 10:30 PM
  [ # 25 ]
kreazyV8wuppo schreef:

[
mvgr wupke:die onder scheve armen dit verstaat.

Maar dit is een McPherson ophanging, en geen Mono-draagarm zoals de BX deze kent. De ADAL zoals we die in de BX kennen, komt helemaal niet voor in dat plaatje.

Test

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 maart 2006 10:43 PM
  [ # 26 ]

het gaat mij met dat plaatje niet om de soort ophanging, maar wel de wielstand of negatief Camber.
sommige van die foto’s in deze draad word beweerd dat de wielstand erg scheef is.
imo valt dat erg mee.
ik had helaas geen camera bij vandaag, maar ik zag een BX rijden bij veldhoven ,met zn wielen alla die tekening,, en dan is vervanging dus absolute noodzaak +APK eis..
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 26 maart 2006 10:45 PM
  [ # 27 ]
BxBandit schreef:

Ik weet alleen niet of ze nou bij het groene of het rode pijltje zitten… Ik denk het rode. Iemand?

Eh.., het lijkt er op dat je dit plaatje van hier   hebt. Misschien wel aardig om aan bronvermelding te doen?

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 27 maart 2006 02:24 AM
  [ # 28 ]
kreazyV8wuppo schreef:

het gaat mij met dat plaatje niet om de soort ophanging, maar wel de wielstand of negatief Camber.
sommige van die foto’s in deze draad word beweerd dat de wielstand erg scheef is.
imo valt dat erg mee.
ik had helaas geen camera bij vandaag, maar ik zag een BX rijden bij veldhoven ,met zn wielen alla die tekening,, en dan is vervanging dus absolute noodzaak +APK eis..
mvgr wupke Wink

Ok, maar iemand die er minder bekend mee is ziet dus niet goed wat we bedoelen.

cwg schreef:
BxBandit schreef:

Ik weet alleen niet of ze nou bij het groene of het rode pijltje zitten… Ik denk het rode. Iemand?

Eh.., het lijkt er op dat je dit plaatje van hier   hebt. Misschien wel aardig om aan bronvermelding te doen?

Op deze tekening is goed te zien waar de ADALS zitten. Bij de rode pijl dus.

Test

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 27 maart 2006 05:22 PM
  [ # 29 ]
cwg schreef:

Eh.., het lijkt er op dat je dit plaatje van hier   hebt. Misschien wel aardig om aan bronvermelding te doen?

Dat klopt inderdaad. Het was niet mijn bedoeling op iemand’s tenen te trappen. Ik heb de afbeelding verwijderd. Aangezien er op jouw pagina ook geen bronvermelding staat, neem ik aan dat je de tekeningen zelf gemaakt hebt? Petje af in dat geval!

JM

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 27 maart 2006 05:38 PM
  [ # 30 ]
BxBandit schreef:
cwg schreef:

Eh.., het lijkt er op dat je dit plaatje van hier   hebt. Misschien wel aardig om aan bronvermelding te doen?

Dat klopt inderdaad. Het was niet mijn bedoeling op iemand’s tenen te trappen. Ik heb de afbeelding verwijderd. Aangezien er op jouw pagina ook geen bronvermelding staat, neem ik aan dat je de tekeningen zelf gemaakt hebt? Petje af in dat geval!

JM

Volgens mij komen deze tekeningen uit het Haynes manuel.

Test

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook