Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Axel-voorremschijven heb ik nog nieuw in de doos liggen.
Al weer enkele jaren geleden eens gescoord tijdens de zoektocht naar onderdelen voor een toekomstig Burton-project (te voorzien van LNA-blok&bak; met Axel-voorremmen).
Nooit geweten dat die nu zo zeldzaam blijken te zijn.
Ik zoek nog wel de bijbehorende remklauwen, inclusief de langere bouten.
Maar dit geheel off-topic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
René Jongejan schreef:Axel-voorremschijven heb ik nog nieuw in de doos liggen.
... gescoord ... voor een toekomstig ...project… zoek nog wel de bijbehorende remklauwen…
Je bent niet de enige
2d kan er ook altijd GS-schijven en -klauwen opzetten mochten de remmerij de koets niet overleven, de DOT ringen erin en rijden maar weer
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Maar wacht even, wat heb ik aan een Axel als er geen geventileerde schijven meer op zitten?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
ohja, da’s waar ook, dan ben je je stokpaardje kwijt waarom een Axel beter is dan een GS, dat ga je natuurlijk niet laten gebeuren!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
GS/A-rijders hebben daarentegen weer bekrachtiging, staan we dan quitte?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
tuurlijk, elk nadeel hep se foordeel
Nu ik erover nadenk vind ik de combinatie wel steeds vreemder worden, of je die schijven in een lichtere auto met je blote knuisten warmer krijgt dan bij een GS of GSA…
Kun je niet meteen een motor met hydropomp monteren? Drukregelaar erin, LHM-vat ergens vastsjorren, wielremcilinders van een Ami achterop beunen. Dan heb je net zo’n opstelling als op de Citrocamions, heeft die radiale ventilatie misschien een beetje zin
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
2d schreef:Hmja. Misschien wel. Maar daarbij wil ik wel opmerken dat stekkers en kabels behoorlijk dik zijn uitgevoerd en de unit nooit warm werd. Met andere woorden, het is geen CX
De contacten van de schakelaar gaan kapot door het vonken tijdens in en uitschakelen, de contacten “denderen” even bij inschakelen. Daardoor gaan deze oxideren, en hoe meer ze gaan oxideren hoe meer ze gaan vonken. Met de dikte van de bedrading heeft dit allemaal niets te maken. Het plaatsen van een relais ontlast de schakelaar, maar je verplaatst het probleem naar het relais, maar dat is in elk geval makkelijk te vervangen. Als je het mooi wil doen neem je een dubbelpolig relais en ze je de contacten parallel, dat voorkomt vonken. En als je het helemaal perfect wil doen neem je ook nog een vrijloopdiode op over de relaisspoel.
Wat betreft de oliefilters, zowel Mann als Purflux zijn beide prima. Mann maakt ze nog, Purflux is al in 2012 gestopt. Het gaat overigens niet om het bypass-ventiel in het filter, dat komt alleen in actie als je je filter laat verstoppen. Het gaat om de terugloopflappen in het filter wat ervoor zorgt dat het filter met olie gevuld blijft, het filter zit immers bovenop de motor.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb de locatie van het oliefilter ook altijd wel wat eigenaardig gevonden zo bovenop. Dat er een leegloopvoorziening op zitten moet lijkt me daarom logisch, anders peil je altijd teveel bij koude motor. Maar in ieder geval goed om het eens bevestigd te zien.
Voor het hele relaisverhaal denk ik dat ik Niels(je) maar eens voor mijn karretje span. Die vindt dat mooi. Ik op zich ook wel, maar hij snapt gewoon beter hoe dat werkt
Beetje onder voorbehoud nog, maar de planning is om als het weer iets zachter wordt het blokje eruit te trekken en weg te brengen voor ompakken/droogleggen, plus voorzien van een nieuw buslager vanwege de rammelende priseas. Moet ik nu al rekening houden met een stukgeslagen kering van de bak, gezien er bakolie uit lekt?
Verder de accu thuis aan de druppellader gezet, deze was bijna leeg genoeg om het plafondlampje niet eens meer aan te krijgen. Ik wil eigenlijk een nieuwe accu, ook omdat ik het idee heb dat deze niet goed te monteren is, mogelijk omdat het een afwijkend formaat is. Nu zit de massa achter (tegen het schutbord) en de plus aan de voorkant. Wellicht is andersom ook mogelijk, dan kan ik ook zo’n discutabele massa-onderbreker monteren en loopt de accu zeker niet meer leeg. De accu staat op een plastic plaat van 24*18 centimeter, en wordt door vier ‘tentharingen’ aan twee stalen profieltjes op z’n plek gehouden. Zijn er ervaringsdeskundigen die weten hoe de accu af-fabriek gemonteerd is, en welk formaat deze heeft?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja hoor, je komt maar een keer langs met dat ding, klussen we er wat relais in, gezellig.
Neem je de wederhelft mee, kan ze samen met de mijne kwebbelen, kaasje eten, wijn drinken en ons belachelijk maken met onze autootjes
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vanmorgen maar eens begonnen met het ontmantelen van het neusje.
Nog geen gekke dingen tegen gekomen. Wel wat roestgaten waar te zijner tijd wat aan dient te gebeuren, maar alles kwam zonder morren los. Eigenlijk een heel fijn en rustig zondagochtendklusje dus
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ziet er goed en netjes uit. Eindelijk weer eens iemand die niet in zijn eigen vuil staat te klussen. Toppie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En dan te bedenken dat ik uitgerekend de ongeschilderde wand als achtergrond heb gebruikt
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hoe dan ook kriebelde het enorm om het lor aan te pakken. Het blok gaat er hoe dan ook uit om drooggelegd te worden. Ik weet nog niet of ik het zelf (of in eigen kring) ga doen, of het uit laat besteden. Komt tijd komt raad.
Er komen wel een boel onderdelen van de auto af die ik netjes wil maken. De bumpersteun bijvoorheeld en een stuk koelbeplating. Niet gaar, maar wel wat vliegroest. Wat is de beste aanpak? Onderbaggeren met zwarte hammerite of toch de staalborstel erover, roestomzetter, primer en dan zwarte lak? Ik wil de gelegenheid aangrijpen om het goed te doen, maar overdrijven is ook een kunst natuurlijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Koelplaatwerk met roest zou ik dan afborstelen/staalborstel, dan Owatrololie als primer, Owatrol-laag niet schuren, dan aflakken in kleur.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Beetje opgeruimd, beetje geklust:
Kabels van de carburateur losgemaakt, benzineslangen- en filter verwijderd. Bougiekabels ook verwijderd, evenals de kabelboom voor de diverse sensoren en schakelaars.
Op een wat minder onchristelijk tijdstip de voorpijpen (en ik denk ook het Y-stuk) lossen, en volgens mij kan het torretje er dan uit.
Voor het roestvrij maken van de (koel)beplating inmiddels een blik RX5 en RX10 aangeschaft. Kan ik me daar in gaan verdiepen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!