1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Ineens wist ik het.
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2017 07:32 AM

Hoe het begon
De aanloop naar de huidige auto start ongeveer een jaar voordat het topic over mijn XM eindigt. En het begint met een publiekelijke bekentenis: ik heb nooit echt een klik met de XM gehad.

‘tuurlijk, het is een ruime auto. Daar kwam ik achter toen we verhuisden. En ja, het is een uitstekende auto om comfortabel lange afstanden mee te cruisen. En als techneut is het hydrauliek bijzonder, dus interessant. Maar desondanks is de auto niet mijn ding.

Dus. Toen ik dit ergens in 2013 voor mezelf had onderkend, begon de vraag te knagen: “Wat dan wel?”
Het idee rijpte om naar een Lexus op zoek te gaan. De moeder aller Lexusen, een LS400. Mooie auto’s propvol met decadente gadgets. Cool Een geweldig idee waar mijn vriendin zich ook in kon vinden.

Tijdens het zoeken ook nog een tijdje naar Phaetons gekeken: ook zo’n decadent hok met een nog grotere waardevermindering dan de luxe Citroëns ooit hebben gekend. En zolang je niet zo’n eerste generatie koopt waar geen software updates op zijn uitgevoerd is de kans dat ‘ie wel start en niet affikt best groot. Laughing

Wijze les: doe wat je vrouw zegt.
De interesse voor een Japanner, of Duitser werd wreed verstoord door zo’n irritante reclamebanner van Marktplaats. Op een van de foto’s stond een Jaguar. En ineens wist ik het: een XJ is mijn auto!

Dit inzicht deelde ik thuis en daar kwam een duidelijke reactie op: “Nee. De XM is een grote auto en je weet dat ik van grote auto’s houd.”
Het feit dat de XJ ongeveer 30cm langer is dan de XM, plus wat foto’s veranderde de reactie in: “Nou okay, als jij het wilt.”
Dat standpunt bleek enkele dagen later radicaal gewijzigd. Toen ik thuiskwam kreeg ik te horen dat ze er eentje had zien rijden en ze gaf mij de niet mis te verstande opdracht: “Zo een moet jij ook kopen.”

Mijn vriendin is een schat.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2017 07:55 AM
  [ # 1 ]

De zoektocht
En dan begint de zoektocht. Series vallen af, van de 350 kloppen naar mijn mening de proporties niet. De XJ40 is te hoekig. Uiteindelijk hebben we gezamenlijk besloten voor de X308 te gaan omdat dat dashboard wel bij de auto past. En de elektronica veel moderner is en je de horrorverhalen over de AJ26 toch wel moet relativeren.

Op 22 november 2014 stond er dit voor de deur:

Akkefietjes
Op een kwade dag ergens in 2016 kreeg de automaat kuren, na 3 ton en een flush. Het probleem was een gare convertor en een kapotte A-drum:

Andere bak er onder en een solenoidblok met fabrieksmodificatie en gaan met die banaan.

Met de kerst zijn we naar Hongarije gegaan en daar de auto achtergelaten bij een plaatwerker met de opdracht: “Loop hem na, pak aan wat je nodig acht en spuit hem over.” We zouden hem na een week of 6 ophalen.
Dat nalopen is uitgedraaid op een volledige restauratie. De 6 weken werden dientengevolge ruim 10 maanden. En zo gebeurde het dat ik op vrijdag 1 november de auto met verse APK en twee nieuwe remleidingen heb opgehaald:

Een ander kleurtje?
Yup. Het gedeelte van de opdracht ‘pak aan wat je nodig acht’ had de beste jongen geïnterpreteerd als ‘ik maak de auto beter dan nieuw’.
Toen ik besefte dat hij daarmee een restauratie was begonnen, durfde ik ook te vragen om de auto Meteorite Silver te spuiten. Want dat is naar mijn mening de beste kleur voor dit model.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 08 november 2017 12:53 PM
  [ # 2 ]

Geweldig dat je nu een auto hebt die tiptop in orde is, en in de kleur die je graag wilde! Zelf vind ik donkerblauw echter ook heel erg mooi.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 november 2017 04:59 PM
  [ # 3 ]

Het is en blijft een schoonheid van een auto Wim.

Ik heb mijn series 1 al 41 jaar.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 08 november 2017 07:21 PM
  [ # 4 ]

Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen Shocked )... Ik zou er graag eentje rijden.

Mooie wagen!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2017 07:30 PM
  [ # 5 ]

Thanx voor de complimenten.

25trd schreef:

Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen Shocked )

K.! Dan zou ik daar dus voor de Jag ongeveer het dubbele betalen van wat ik voor de XM kwijt zou zijn. Terwijl ze ruwweg even groot zijn en maar zo’n 200 kg in gewicht verschillen. hmmm

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 november 2017 08:14 PM
  [ # 6 ]

Ik vind het ook een mooi model!

Ook direct voor andere velgen gegaan? Of iets met zomer en winter banden?
Waarom de restauratie, was er ook sprake van roest?

In het blauw vond ik hem overigens ook erg gaaf…

Wat voor motor ligt hierin?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2017 08:18 PM
  [ # 7 ]
wimb schreef:

Thanx voor de complimenten.

25trd schreef:

Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen Shocked )

K.! Dan zou ik daar dus voor de Jag ongeveer het dubbele betalen van wat ik voor de XM kwijt zou zijn. Terwijl ze ruwweg even groot zijn en maar zo’n 200 kg in gewicht verschillen. hmmm

Eigenlijk is het wel een soort van fair systeem. En, als je naar de rest van de wereld kijkt dan zie je ook dat in veel landen belasting geheven wordt op basis van vermogen of cilinderinhoud of een combinatie hiervan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2017 08:19 PM
  [ # 8 ]

O enne, Wim, wat is ie mooi geworden man Cool echt top!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2017 08:33 PM
  [ # 9 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik vind het ook een mooi model!

Ook direct voor andere velgen gegaan? Of iets met zomer en winter banden?
Waarom de restauratie, was er ook sprake van roest?

In het blauw vond ik hem overigens ook erg gaaf…

Wat voor motor ligt hierin?

De zomerbanden liggen om 20 spokes.

Roest? Engelse auto’s roesten niet.wink De carroserie was beslist niet slecht maar had wel z’n plekken. Die jongen heeft zichzelf uitgedaagd door als een Sherlock elke mogelijke vorm van oxidatie aan te pakken.

In het vooronder ligt de 4 liter AJ26, zonder compressor. Maar wel met volledige kettingspannermodificatie.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 08 november 2017 09:02 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:
wimb schreef:

Thanx voor de complimenten.

25trd schreef:

Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen Shocked )

K.! Dan zou ik daar dus voor de Jag ongeveer het dubbele betalen van wat ik voor de XM kwijt zou zijn. Terwijl ze ruwweg even groot zijn en maar zo’n 200 kg in gewicht verschillen. hmmm

Eigenlijk is het wel een soort van fair systeem. En, als je naar de rest van de wereld kijkt dan zie je ook dat in veel landen belasting geheven wordt op basis van vermogen of cilinderinhoud of een combinatie hiervan.

ik heb er ook niet veel moeite mee, maar het weerhoudt me er momenteel even van om een Jag te rijden Smile

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2017 10:47 PM
  [ # 11 ]

Inderdaad mooi. Ooit koop ik mij ook eentje, al vaak dichtbij gestaan, tot je gaat rekenen wat de wegenbelasting is, 4.0 is in België mooi als je ergens een geldschieter hebt zitten.
Na 97 zijn ze ook veel meer roestproof dacht ik.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 09 november 2017 07:19 AM
  [ # 12 ]

De XJ’s van ná 2003 zijn van aluminium. Het oudere spul is van staal en roest dus.
Zo simpel is het. Ik hou van die simpele Britse techniek. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 november 2017 08:19 PM
  [ # 13 ]

Tja zo heb ik een Avantime, de aluminium delen corroderen lekker vanonder de lak.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 november 2017 11:57 AM
  [ # 14 ]

Gisteren is de auto getaxeerd omdat dat moet van de verzekering. No problemo. Voor de taxateur was het de uitdaging om de waarde van een gerestaureerde 308 met hoge kilometerstand te bepalen. Simpelweg omdat ze nog niet zo oud en bijzonder zijn dat dat gebeurt. Laughing
Dus heeft hij maar een bedrag gekozen dat ik nodig minimaal nodig heb om een 308 met goede body en aantoonbaar onderhoud te kopen. Bottom line: de waarde van de auto is in 2 jaar verdubbeld. En omdat dat meer is dan wat ik aan aanschaf, noodzakelijk maar vooral veel preventief onderhoud heb uitgegeven ben ik dik tevreden.

Oh ja, voor de Citrofielen onder ons: het wisselen van een dynamo is bij een TCT een fluitje van een cent. Iets wat je effe tussen de buien door doet. Bij een 308 is het een graftakkenklus waar je een middag mee zoet bent.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 november 2017 12:28 PM
  [ # 15 ]
wimb schreef:

het wisselen van een dynamo is bij een TCT een fluitje van een cent.

Bij een XM misschien, maar bij een Xantia zeker niet Laughing.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook