Hoe het begon
De aanloop naar de huidige auto start ongeveer een jaar voordat het topic over mijn XM eindigt. En het begint met een publiekelijke bekentenis: ik heb nooit echt een klik met de XM gehad.
‘tuurlijk, het is een ruime auto. Daar kwam ik achter toen we verhuisden. En ja, het is een uitstekende auto om comfortabel lange afstanden mee te cruisen. En als techneut is het hydrauliek bijzonder, dus interessant. Maar desondanks is de auto niet mijn ding.
Dus. Toen ik dit ergens in 2013 voor mezelf had onderkend, begon de vraag te knagen: “Wat dan wel?”
Het idee rijpte om naar een Lexus op zoek te gaan. De moeder aller Lexusen, een LS400. Mooie auto’s propvol met decadente gadgets. Een geweldig idee waar mijn vriendin zich ook in kon vinden.
Tijdens het zoeken ook nog een tijdje naar Phaetons gekeken: ook zo’n decadent hok met een nog grotere waardevermindering dan de luxe Citroëns ooit hebben gekend. En zolang je niet zo’n eerste generatie koopt waar geen software updates op zijn uitgevoerd is de kans dat ‘ie wel start en niet affikt best groot.
Wijze les: doe wat je vrouw zegt.
De interesse voor een Japanner, of Duitser werd wreed verstoord door zo’n irritante reclamebanner van Marktplaats. Op een van de foto’s stond een Jaguar. En ineens wist ik het: een XJ is mijn auto!
Dit inzicht deelde ik thuis en daar kwam een duidelijke reactie op: “Nee. De XM is een grote auto en je weet dat ik van grote auto’s houd.”
Het feit dat de XJ ongeveer 30cm langer is dan de XM, plus wat foto’s veranderde de reactie in: “Nou okay, als jij het wilt.”
Dat standpunt bleek enkele dagen later radicaal gewijzigd. Toen ik thuiskwam kreeg ik te horen dat ze er eentje had zien rijden en ze gaf mij de niet mis te verstande opdracht: “Zo een moet jij ook kopen.”
Mijn vriendin is een schat.
Wim,
Disciplus Simplex
De zoektocht
En dan begint de zoektocht. Series vallen af, van de 350 kloppen naar mijn mening de proporties niet. De XJ40 is te hoekig. Uiteindelijk hebben we gezamenlijk besloten voor de X308 te gaan omdat dat dashboard wel bij de auto past. En de elektronica veel moderner is en je de horrorverhalen over de AJ26 toch wel moet relativeren.
Op 22 november 2014 stond er dit voor de deur:
Akkefietjes
Op een kwade dag ergens in 2016 kreeg de automaat kuren, na 3 ton en een flush. Het probleem was een gare convertor en een kapotte A-drum:
Andere bak er onder en een solenoidblok met fabrieksmodificatie en gaan met die banaan.
Met de kerst zijn we naar Hongarije gegaan en daar de auto achtergelaten bij een plaatwerker met de opdracht: “Loop hem na, pak aan wat je nodig acht en spuit hem over.” We zouden hem na een week of 6 ophalen.
Dat nalopen is uitgedraaid op een volledige restauratie. De 6 weken werden dientengevolge ruim 10 maanden. En zo gebeurde het dat ik op vrijdag 1 november de auto met verse APK en twee nieuwe remleidingen heb opgehaald:
Een ander kleurtje?
Yup. Het gedeelte van de opdracht ‘pak aan wat je nodig acht’ had de beste jongen geïnterpreteerd als ‘ik maak de auto beter dan nieuw’.
Toen ik besefte dat hij daarmee een restauratie was begonnen, durfde ik ook te vragen om de auto Meteorite Silver te spuiten. Want dat is naar mijn mening de beste kleur voor dit model.
Wim,
Disciplus Simplex
Geweldig dat je nu een auto hebt die tiptop in orde is, en in de kleur die je graag wilde! Zelf vind ik donkerblauw echter ook heel erg mooi.
Het is en blijft een schoonheid van een auto Wim.
Ik heb mijn series 1 al 41 jaar.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen )... Ik zou er graag eentje rijden.
Mooie wagen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Thanx voor de complimenten.
25trd schreef:Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen )
K.! Dan zou ik daar dus voor de Jag ongeveer het dubbele betalen van wat ik voor de XM kwijt zou zijn. Terwijl ze ruwweg even groot zijn en maar zo’n 200 kg in gewicht verschillen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind het ook een mooi model!
Ook direct voor andere velgen gegaan? Of iets met zomer en winter banden?
Waarom de restauratie, was er ook sprake van roest?
In het blauw vond ik hem overigens ook erg gaaf…
Wat voor motor ligt hierin?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wimb schreef:Thanx voor de complimenten.
25trd schreef:Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen )
K.! Dan zou ik daar dus voor de Jag ongeveer het dubbele betalen van wat ik voor de XM kwijt zou zijn. Terwijl ze ruwweg even groot zijn en maar zo’n 200 kg in gewicht verschillen.
Eigenlijk is het wel een soort van fair systeem. En, als je naar de rest van de wereld kijkt dan zie je ook dat in veel landen belasting geheven wordt op basis van vermogen of cilinderinhoud of een combinatie hiervan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O enne, Wim, wat is ie mooi geworden man echt top!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Ik vind het ook een mooi model!
Ook direct voor andere velgen gegaan? Of iets met zomer en winter banden?
Waarom de restauratie, was er ook sprake van roest?In het blauw vond ik hem overigens ook erg gaaf…
Wat voor motor ligt hierin?
De zomerbanden liggen om 20 spokes.
Roest? Engelse auto’s roesten niet. De carroserie was beslist niet slecht maar had wel z’n plekken. Die jongen heeft zichzelf uitgedaagd door als een Sherlock elke mogelijke vorm van oxidatie aan te pakken.
In het vooronder ligt de 4 liter AJ26, zonder compressor. Maar wel met volledige kettingspannermodificatie.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
waterman schreef:wimb schreef:Thanx voor de complimenten.
25trd schreef:Het is dat je er hier in Ierland een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaalt (wordt berekend naar motorvermogen )
K.! Dan zou ik daar dus voor de Jag ongeveer het dubbele betalen van wat ik voor de XM kwijt zou zijn. Terwijl ze ruwweg even groot zijn en maar zo’n 200 kg in gewicht verschillen.
Eigenlijk is het wel een soort van fair systeem. En, als je naar de rest van de wereld kijkt dan zie je ook dat in veel landen belasting geheven wordt op basis van vermogen of cilinderinhoud of een combinatie hiervan.
ik heb er ook niet veel moeite mee, maar het weerhoudt me er momenteel even van om een Jag te rijden
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Inderdaad mooi. Ooit koop ik mij ook eentje, al vaak dichtbij gestaan, tot je gaat rekenen wat de wegenbelasting is, 4.0 is in België mooi als je ergens een geldschieter hebt zitten.
Na 97 zijn ze ook veel meer roestproof dacht ik.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De XJ’s van ná 2003 zijn van aluminium. Het oudere spul is van staal en roest dus.
Zo simpel is het. Ik hou van die simpele Britse techniek.
Wim,
Disciplus Simplex
Tja zo heb ik een Avantime, de aluminium delen corroderen lekker vanonder de lak.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gisteren is de auto getaxeerd omdat dat moet van de verzekering. No problemo. Voor de taxateur was het de uitdaging om de waarde van een gerestaureerde 308 met hoge kilometerstand te bepalen. Simpelweg omdat ze nog niet zo oud en bijzonder zijn dat dat gebeurt.
Dus heeft hij maar een bedrag gekozen dat ik nodig minimaal nodig heb om een 308 met goede body en aantoonbaar onderhoud te kopen. Bottom line: de waarde van de auto is in 2 jaar verdubbeld. En omdat dat meer is dan wat ik aan aanschaf, noodzakelijk maar vooral veel preventief onderhoud heb uitgegeven ben ik dik tevreden.
Oh ja, voor de Citrofielen onder ons: het wisselen van een dynamo is bij een TCT een fluitje van een cent. Iets wat je effe tussen de buien door doet. Bij een 308 is het een graftakkenklus waar je een middag mee zoet bent.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
wimb schreef:het wisselen van een dynamo is bij een TCT een fluitje van een cent.
Bij een XM misschien, maar bij een Xantia zeker niet .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)