Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat is inderdaad een bekend Xantia pijn-punt. Ik ken iemand die heeft er een compleet nieuwe linker achterkant in laten lassen.
Jochem heeft daar op zijn 1a Xantia ook last van en heeft ooit eens een mooi foto verslag gemaakt. Helaas roest het ondanks dat gewoon door en inmiddels beginnen de gaten al de komen in het achterscherm.
japv schreef:Helaas, het roestmonster heeft mijn Xantia gevonden. Afgelopen weekend waste ik voor het eerst de Xant weer met de hand dit jaar, altijd een goed moment om je carrosserie te checken, en helaas, net achter het linker achterwiel, vlak boven de bumper:
Ik moest gelijk denken aan een bericht in het roesttopic op het Xantiaclub forum met een verwijzing naar een Duits forum. Vanmiddag ben ik maar eens in de wielkast gekropen om één en ander te onderzoeken en waar mogelijk te behandelen. Wat me sowieso altijd al heeft verbaasd is waarom Citroën de RA wielkast heeft voorzien van een volledig vullende halve kuip (bovenaan de foto) en de LA wielkast van een schamel plaatje plastic (onderaan de foto):
Daardoor ligt de hele bende open en bloot, temeer dat er in de balk achter de wielkast gewoon een gat zit. En let wel, deze foto is genomen met gemonteerd spatkuipje, onderaan de foto is nog een randje zichtbaar:
Helemaal vreemd vind ik dit:
De verticale delen van de kier zijn netjes dichtgekit, het horizontale deel niet. En als we dan de camera door het gat steken komen we dit tegen:
En door hetzelfde gat, maar dan schuin naar boven, richting daar waar de blaasjes naar buiten komen:
Er ligt gewoon een hele dikke kluit modder bovenop die rand. Een broeinest voor vocht, pekel (zeker na de zeer pekelrijke februarimaand) en andere misère. Eerst maar eens met een staalborstel en daarna wat perslucht aan de slag om al dat vuil weg proberen te halen door dat smalle gat:
Wat een troep… Modder, vuil, roest, ellende… De boel zo goed als mogelijk schoongemaakt en met Noverox roestomvormer aan de slag gegaan. Terwijl dat stond te drogen ben ik een RA-wielkuip van een sloper gaan bewerken om die enigzins pas te maken voor de LA-wielkast, want het ligt allemaal gewoon veel te open en bloot. De wielkuip komt trouwens uit een t2-sloper, en die stond er LA naar verhouding niet veel beter voor, dus
ik zou iedere Xantiarijder dan ook van harte willen oproepen deze hoek eens goed te inspecteren. Afijn, na wat passen, meten en snijden was dit het resultaat:
Die zit weer min of meer dicht, in elk geval beduidend beter afgedekt tegen opspattend water/pekel/vuil van het linker achterwiel. En nee, de boel loopt netjes vrij, het loopt nergens aan in de laagste stand. Later dit jaar, als het weer wat droger en de temperaturen wat hoger zijn ga ik de boel nog eens nalopen, schoonmaken en verder behandelen.
Ik heb nog even bekeken hoe de RA-hoek er bij stond qua roest en narigheid vergeleken met linksachter, en dankzij de daar wel volledige wielkuip staat die hoek er véél beter bij.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Oh ja. Dat stopt ook niet meer. Maar je kunt het wél heel veel vertragen. Bij een andere auto die ik heb gehad met een dergelijk probleem heb ik dat verzadigd met Owatrol. Daarna heeft het echt heel lang geduurd voordat de ellende veel groter werd. Dus het devies is voorlopig om daar de tectylsonde naar binnen te steken en de hele boel tot druipens toe vol RX5 te storten en dat bij gelegenheid te herhalen. En verder zit het dan zolang het zit…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van acuter belang is dat het voorgloeirelais zwak lijkt te zijn geworden. Massa & voeding OK, gloeipluggen voor zover te overzien ook in orde (geen afwijkende weerstanden), massa vanaf het blok OK, massa van de gloeipluggen OK. Maar de gloeispanning loopt niet verder op dan 10,4 á 10,5 volt. Dat betekent dat er ergens 2 volt verloren gaat. Ik zal als eerste een dezer dagen de bekabeling van het relais nog eens extra schoonmaken, maar ik vermoed dat het gewoon tijd wordt voor een nieuw relais.
Nog een ander dingetje is instabiele verlichting en af en toe ineens een toeren-afhankelijke fluittoon op de radio. Kortom: de dynamo staat kort voor overlijden.
Ach nou ja, allemaal weer overkomelijk. Hoewel de dynamo bij een airco-Xantia niet erg gunstig zit, maar nou ja. Onderlangs kan het in 15 minuten, dus het is niet echt zorgelijk.
Al met al dingetjes die op een 24 jaar oude auto met dik 485.000 kilometer op de klok helemaal niet zo raar zijn. We dieselen dus uiteindelijk gewoon vrolijk voort.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Een nieuw voorgloeirelais gehaald, dat gemonteerd: voorgloeilampje dood. Het relais schakelt wel, maar het lampje wordt niet aangestuurd. Nu kan ik dus kiezen tussen een relais dat me vertelt wanneer het voorgloeien klaar had moeten zijn en een relais dat voorgloeit, maar waarbij je zelf moet verzinnen of de auto al starten wil…
Het ouwe relais moet er eerst maar weer in en het nieuwe terug naar de leverancier. Het nieuwe relais is gewoon ook stuk, maar dan anders.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alsnog het oude relais open gemaakt. Zoals verwacht was het contactpunt ingebrand. Dus dat je diesel rijdt en je nog steeds je contactpuntjes schoon moet maken… Dat eerst gedaan, zometeen kijken of dat helpt en zo ja, dan het relais dicht kitten en weer rijden met dat ding.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Relais doet het weer. Auto start er nog even slecht om. Nou, het zal mij benieuwen. Het kan zijn dat de gloeipitjes er ruim binnen 30K alweer mee gekapt zijn, maar het kan natuurlijk evengoed dat de verstuivers na 486.000 km wel een keer op zijn. Of nog een hele reeks andere opties… Van de week dus maar weer kijken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een diesel met statgedoe kan er meer aan de hand zijn dan de obligatoire gloeispiraaltjes. Omdat jouw wagentje net ingereden is zou ik eerst even kijken of er iemand is met een compressiemeter voor dieselmotoren. Klepspeling al eens gedaan? Verstuivers controleren kan nooit kwaad trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tja, het listige is wel dat-ie soms zomaar opeens wél prima start. Het hele verhaal is min of meer abrupt begonnen. Dan kom ik toch bij gare verstuivers of gare gloeipluggen uit. Aangezien de gloeipluggen er nog niet zo lang inzitten, lijkt het alsof er na 486.000 kilometer toch echt naar de verstuivers moet gaan worden gekeken.
Overigens flikte de Mercedes destijds hetzelfde met moeïe verstuivers: de hele zomer geen enkel probleem en zodra het herfstig & kouder wordt niet meer starten.
Ben ik eens benieuwd of 1) het de verstuivers wel zijn en 2) of ik het dan de moeite nog waard vind om een auto van 2 meier waar je over twee jaar toch niet meer mee mag rijden nog van nieuwe verstuivers te (laten) voorzien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK. Dus alsnog eerst de gloestiften eruit en checken. Ze waren wel erg traag geworden. Nieuwe erin en nu lijkt het probleem van het starten verholpen. Maar nieuwe gloeistiften in een XUD9TE/L zetten is niet echt een leuk werkje… Je kunt er om te beginnen niet bij en vervolgens breekt er een slang van de dunne KVS-slangenbundel. Pure ouderdom. Dat zit nu aan elkaar met een eindje slang van de rol en een 6 -> 8mm stent gemaakt van het tuitje van een benzinefilter. Hopelijk start het apparaat morgen net zo strak als vanmiddag in de verwarmde werkplaats…
Bij nadere analyse ziet het er naar uit dat de contactpuntjes van het voorgloeirelais zover waren ingebrand dat ze op een gegeven moment ‘geplakt’ hebben en zo de gloeistiften opgestookt zijn. Hopelijk haalt dat relais nu het schoongemaakt is zo’n kunstje niet binnenkort weer uit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou. Die nieuwe gloeiers zijn vanochtend meteen goed getest: de auto was keurig met een laagje ijs bedekt. En de resultaten? Het heeft geen bal geholpen. Ik heb momenteel geen idee waar het precies aan ligt. Lucht lijkt het niet op, want het pompbalgje blijft netjes vol diesel staan. Water (condens) zou eventueel kunnen, maar ik zou niet weten waarom dat ineens aan de orde zou zijn; het brandstoffilter is voor de Harzrun nog vervangen. Gloeipluggen zou nog steeds kunnen ondanks dat iedereen in de keten van leveranciers ervan overtuigd is dat dit de goeie moeten zijn. De rest van de gloeierij kan op zich ook mank gaan maar daar is met de multimeter niets voor aan te wijzen. De verstuivers hebben natuurlijk ook 486.000 kilometer gezien maar de auto rookt niet. De inspuitpomp is pas 20.000 kilometer geleden volledig gereviseerd. Nou ja, dan kunnen we de klepspeling en de compressie nog controleren, maar het lijkt er voor het overige totaal niet op dat daar iets spectaculair mis is. Hoewel natuurlijk alleen meten ook echt weten is…
Voorlopig haal ik de Xantia maar weer van de weg. Dit moet echt even rustig uitgevlooid worden en ik heb al gemerkt dat daar soms ineens een 24 jaar oud onderdeel bij tot stof vergaat (want nou ja, dat zit al 4x de berekende levensduur dus dat kan gebeuren). Even goed de tijd voor nemen dus en dan komt het vast een keer goed. Je komt er alleen achter dat het met zo’n ouwe Xantia met een motortype dat er maar kort in geleverd is echt al een beetje oldtimer rijden is. Je kunt niet altijd elk probleem snel hersteld hebben en je rolt langzamerhand ook een beetje van het één in het ander tijdens een klus.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is je accu nog wel goed?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja goh, die heb ik er net afgelopen augustus nieuw in gepropt. En je kunt er ook in die kou prima lang mee doorstarten. Startmotor is ook niet traag of zo. Het zou me verbazen als die accu stuk is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zijn de kleppen gesteld?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk, dat is dus een ding. Als ik het goed begrepen heb, heeft zo’n Xantia bij 240.000 een zogenaamde ‘zwarte beurt’ nodig: olie, filters, distributie & waterpomp, kleppen stellen en nog een heel rijtje ditten & datten. Laat die Xantia nou momenteel op 486.000-en-een-beetje staan (toch alweer 10.000 kilometer sinds 21 juli)... Dus dat de distributie recent is omdat ik 80.000 á 90.000 aanhoud in plaats van 120.000 voor de distributiewissel wil niet zeggen dat het overige werk van de tweede zwarte beurt niet gewoon aan de orde is…
Verder denk ik dat het, ook gezien de conditie van de koelwater-‘spin’, eens een keer tijd wordt om m’n brandstofleidingen aan te gaan pakken. Yuri heeft ook al ergens geroepen dat het lijkt op lucht en eerlijk gezegd denk ik dat het na 24 jaar gewoon ook eens tijd wordt voor een zooi nieuwe brandstofslangen. Dat vind ik op zich ook niet raar. Mijn 20 jaar oude 205 heeft dat ook al gekregen en van deze Xantia is de dieselpomp ook al eens lek gegaan door de biodiesel-bijmenging, dus dan zal 20.000 kilometer verderop gerust de rest van het systeem om onderhoud vragen.
In ieder geval zou het me ontzettend verbazen als die motor nu ineens ‘op’ is. Het ding rookt niet, meurt nauwelijks en nagelt als een ouwe McCormick. Aan power is er ook niets tekort. Afgelopen zomer heb ik ook nog gewoon 185 and counting op de klok gehad, dus de opgegeven top van 180 zit er nog gewoon in. Vandaag heeft ‘t ding weer gewoon gedraaid alsof er nog nooit iets aan gemankeerd heeft… Het is een combinatie van allerhande kleinigheden denk ik, en dan kleinigheden die ik gewoon aan had kunnen zien komen.
Hoe dan ook: deze Xantia en ik zijn nog lang niet met elkaar klaar en dus wordt het ouwe ding buiten elke vorm van rationeel handelen om natuurlijk gewoon nog een keertje opgefrist. Vóór het half miljoen kan die auto sowieso niet weg Maar: omdat er duidelijk een keertje rustig en ongehaast aandacht aan deze Turbo D (zijn er eigenlijk nog wel oudere op de weg in NL?) besteed moet worden, treedt wel plan B in werking. De Xantia gaat de winter over weer lekker in de stalling - dat scheelt nog een pekelwinter ook. In de loop van de winter zal ik dan eens zien dat we het gevraagde onderhoud erdoor schuiven. En tijdens de winter neemt een jonkie het van d’r over…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De thermostaat is ook niet meer jofel. Is ook niet echt stuk, want je ziet ‘m als de boel eindelijk op ruim 80 graden staat wel gewoon open gaan, maar het duurt inmiddels zomaar 20 kilometer voordat die 80 graden op de meter staat. Dat komt ook niet van het weer, want afgelopen maandag met die kou was dat in 5 kilometer wel klaar… Ik denk dat die thermostaat dus gewoon een beetje kiert. Nou ja, daar kan dan ook wel weer een nieuwe op.
Het lijkt wel alsof die auto oud wordt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!