Hallo allemaal,
Ik ben de trotse eigenaar van een DS break uit ‘72 en daar wil ik LPG inbouwen.
Dat is makkelijk zal je zeggen, gewoon een ringtank op de plaats van de Strapontins en klaar.
Maar nu heb ik een dochter die de kleine klapstoeltjes achterin veel te leuk vindt, dus ik wil die zitjes niet opgeven.
Vandaar het idee om de tank op de plek van de benzinetank te bouwen.
Nu heb ik al eens eerder LPG in een auto gebouwd. Bij de RDW kreeg ik mee dat het zeer netjes gemaakt was, dus wil ik het nu ook weer zelf doen.
Waar vind ik een tank (of tanks) die past?
Ik ben eens aan het meten gegaan, de breedte van de bak in 126 cm, maar de hoogte is slechts 18 cm. Moet Ik iets gaan verbouwen? Ik lees op het forum dat het kan, maar nogmaals, waar vind ik een passende tank.
Wie weet raad?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb er een langwerpige tank in gelegd en de benzine tank laten vervallen. De tank was iets te hoog waardoor de achterbank ietje omhoog kwam..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Deze ID Break die ik bij toeval bij Citroclassiwue tegenkwam heeft het ook:
Untitled by , on Flickr
Deze heeft 2 smalle cilinder naast elkaar. Dat is mooi, maar wordt niet meer geleverd, er schijnt geen nieuw keurmerk voor geleverd te worden, anders had ik het ook overwogen. Overigens met veel aanpassingen omdat m.n. de aansluitingen bij een dubbele cilinder veel ruimte innemen. Deze oranje is echt flink verbouwd. Met 1 enkele cilinder kom je er niet, te dik, of te weinig volume. Ik heb nog overwogen om een kleine ring te leggen en daarnaast een kleine benzinetank. Maar uiteindelijk ga ik voor dezelfde configuratie als die ik vorig jaar in mijn andere break heb gelegd. Zodanig dat ik geen enkle geweld doe aan het origineel, alles kan zo weer terug, ik heb een vaste hoedenplank, bagagerek met hoofdsteunen achter en een joekel van een 85 liter tank voor een heerlijke actieradius. Ik had 1 strapontin kunnen laten zitten maar ik heb die ruimte onder de laadvloer nu als extra bagageruimte in gebruik. De stoeltjes worden zorgvuldig bewaard.
Zo dus, ik kan verantwoord doorstapelen op de hoedenplank (zeer stevig) en heb nu meer bruikbare bagageruimte dan zonder voorheen.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dat ziet er prachtig uit! Mooi gemaakt.
Maar als ik het dus goed begrijp is er geen gecertificeerde tank meer te koop die past onder de achterbank?
Volgens de informatie die ik heb niet inderdaad.Vroeger werden die smalle dubbele tanks vaker gebruikt tbv gas-onderbouw. Nu moet je het met een ringtank doen. Tenzij je een DS hebt die al op LPG staat, zoals de mijne, dan kun je altijd nog een gebruikte dubbele cilinder erin zetten.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kun je dan eerst de goede optie erin bouwen en na goedkeuring de andere optie ....
Wel omslachtig en duur ....,maar kan dat…..?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ja, dat kan dus… in mijn IDylle komt een geheel nieuwe LPG-installatie. De oude heb ik in 2012 voor de MRB-gate nog voor goed geld verkocht. Die tank lag er zo raar in, dat vond ik niks. Maar ik hoef er dus niet meer mee naar de RDW, zoals ik dat bij mijn andere break wel moest. Wat op zich geen probleem is, ze zitten vlakbij en het is zo geregeld. Veilig inbouwen wil je sowieso.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een andere gedachtengang: die klapstoeltjes achter in een break zitten midden in de kreukelzone… gordelpunten zijn er niet.. wil je daar écht je kind laten zitten? Als je dan écht op gas wil rijden dan zou ik kiezen voor een ringtank in plaats van die stoeltjes. Laat die tank maar vervormen bij een klapper….....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eens. Die stoeltjes zijn gewoon leuk als blikvanger. Of om je kinderen op de camping mee te vervoeren. Want daar zitten vinden ze waanzinnig!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Maak je een mooi afscheidsrondje met je dochter achterin, allemaal op video. Kun je het daarna mooi ombouwen. Iedereen blij.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ja, bovendien vinden ze het maken en delen van een video tegenwoordig belangrijker dan de ervaring zelf….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Kun je dan eerst de goede optie erin bouwen en na goedkeuring de andere optie ....
Wel omslachtig en duur ....,maar kan dat…..?VgF
Alles kan, maar het mag niet… en als het mis gaat, dan heb je dus een heleboel gezeik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En in mijn geval: ik restaureer een auto, sloop die ouwe E-keurmerkloze LPG-rommel eruit en zet er een nieuwe installatie met recent E-keurmerk in en laat m’n auto netjes APK-keuren (waarbij ze ook naar de LPG-installatie kijken). Mag dat dan wel?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Maar als je een auto nu laat keuren dan moet er bv een tank met een certificaat in zitten. Na de keuring mag je d’r dan geen ongekeurde zonder E4 kenmerk meuk inzetten, dus ook geen (oude) tank die geen certificaat heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha. Klinkt logisch ja.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bij Van Meenen laatst nog gehoord, dunste cilinder is 230mm, Europees goedgekeurde tank.
180mm heb je, kun je onderaan misschien 50mm laten zakken?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017