Vreemd, sinds ik klaar ben met de aanleg van de USB lader is er iets raars met de handrem aan de hand.
Ik heb in de tunnel bij de handrem gewerkt om de draden van de USB netjes van achteren naar voren weg te werken.
Het viel me op dat een relais (van centrale vergrendeling o.i.d.) de loopt van de handrem beperkte. Deze heb ik toen verder van het handrem-mechanisme gelegd. Sindsdien moet de handrem veel verder omhoog worden getrokken en voel je ook minder weerstand.
Zit de handremkabel net zoals een fietsremkabel vast met een palletje? Kan het zijn dat door het gerommel de kabel van de handrem nu los ligt?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Bij mijn Xm had ik hetzelfde verschijnsel bij een los palletje, ik denk dus dat het bij jouw Xantia ook wel zo kan zijn… Even opkrikken en kijken of beide wielen “beremd” worden bij het aantrekken van de handrem geeft je meer duidelijkheid.
Ik moet het nog verder bekijken waarom handel van de handrem nu een grotere uitslag heeft. Ik parkeer nu gewoon in de versnelling…
Stel dat er een kant niet “beroemd” wordt, zou dat dan een grotere uitslag verklaren?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ja
Oorzaak van de te grote uitslag lag meer voor de hand…
Was RV dwars door midden!
Ik zal met deze forumpost verder gaan omdat ik anders op twee sporen ga posten.
Even en terugblik:
Ik bleef maar last houden van een lege accu.
Alles door gemeten en het leek er op dat de magneetklep van de hydractive bol defect was en daardoor lekstroom genereerde.
Op een gegeven moment bleef een lichtverklikker tijdens het rijden piepen, dit moest dus veroorzaakt worden door de deurschakelaar.
Nu las ik dat de veercomputer van het hydractive systeem ook de deurschakelaar meeneemt. Wanneer de deur (ook zonder sleutel in contact) geopend wordt geeft de veercomputer een signaal aan de hydractive veerbol. Hierdoor voor komt het systeem dat de auto inzakt bij het instappen.
Blijkbaar was de deurschakelaar slecht geaard waardoor de computer telkens dacht dat de deur geopend werd en dus de veerbol aanstuurde!
Waarschijnlijk heeft ie daardoor de accu lange tijd volledig leeg getrokken en is daardoor vroegtijdig overleden.
Omdat de Turbo CT toch voor de APK moest en ik de handremkabel op de oprit er toch niet op kreeg heb ik de auto maar voor alles naar mijn garagebedrijf gebracht.
Wat is er vervangen?
* remslangen voor 2x
* handremkabels 2x
* remschijven en blokken voor vervangen
* remschijven en blokken achter vervangen
* nieuwe accu
* andere deurschakelaar
Dus nu weer met een verse APK!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Ik twijfel nog wel of de veercomputer zelf nog 100% is.
Is er ook een manier om deze te testen of is deze door te meten door iemand die verstand heeft van elektronica?
Heb op het forum al wel gelezen dat soms de VN05 chip is doorgebrand…
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zou zeggen, motor starten, auto op hoogte laten komen den deur open doen. Achter de auto indrukken en kijken hoe dat veert. Auto uit, deur dicht, 30 seconden wachten en opnieuw proberen, dit moet veel stugger gaan. Zelfde grapje voor de voorkant uitvoeren, is wat lastiger omdat het blok daar in zit maar moet te doen zijn.
Andere test, auto uit, deur open doen, je moet dan een tik onder de auto horen en een pieptoon, na ongeveer 20 seconden hoor je weer een tik en is de pieptoon weg.
Bij een HA-1 heb je volgens mij geen pieptoon.
Dit is de simpelste test volgens mij.
Waarom denk je eigenlijk dat je veercomputer kapot is?
Hoi Ed P
Ik begrijp de uitleg van de eerste test niet helemaal..
Bedoel je:
In de auto gaan zitten
Auto op rijhoogte laten komen
Uit de auto gaan
Deur open laten staan
Acherkant indrukken om vering te voelen op hard/minder hard
Tweede deel vd test:
Idem maar dan met deur gesloten.
Deze test zal wel bedoel zijn omdat de deurschakelaar ook input geeft aan de hydractive computer.
Waarom ik denkt dat de computer kapot is?
Waarschijnlijk heb ik de laatste tijd te veel op het forum gelezen over dingen die kapot kunnen gaan.
Ben namens de Xantia beetje hypogondrisch geworden geloof ik;)
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Yep, tweede deel met motor uit en deur dicht.
De deurentruc is inderdaad om de zachte stand in en uit te schakelen.
Dus:
1 met draaiende motor en deur open voor en achter vering testen
2 met stilstaande motor en gesloten deur voor en achter vering testen
In deze volgorde.
Grootste veroorzaker van lekstroom en een leeglopende accu was toch de deurschakelaar aan de bestuurderzijde!
Deze schoongemaakt en nieuwe accu geplaatst, sindsdien niks meer aan de hand.
We zijn alweer terug van een korte vakantie in Frankrijk, 2500 km zonder een centje pijn.
Gemiddeld 1:12 gereden met 4 personen en bagage. Niet slecht toch?!
Ik denk dat ik zoek moet naar een einddemper, deze bromt.
Veel keuze in merken voor de tct kan ik niet meer vinden op internet.
Heeft iemand nog tips?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Lijkt me dat je toch behoorlijk investeert in je wagen, je ermee door wilt. Laat een inox demper maken, kost wat, heb je wat
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kort geleden alle bewegende delen van het Hydractive systeem gangbaar gemaakt en met echte teflonspray ingespoten.
wat blijft de TurboCT toch een heerlijke toerauto! Ik zie zo langzamerhand steeds minder Xantia’s op de weg, dat is jammer.
Deze week met (lage snelheid) in de stad op de trekhaak van een tegenligger geknald…De voorbumper ligt aan puin!
Een lelijke scheur die niet meer te repareren is.
Nu had ik al het plan om de Heullez hoek te (laten) lassen door een sympathieke forummer en daarna te laten spuiten.
Ik was al voor een offerte naar mijn spuiter gegaan en gevraagd wat het spuitwerk zou kosten wanneer ik het voorbereidende werk zou doen. Nu staat het door de schade op losse schroeven…Ik heb bumperdelen nodig!
Wie o wie kan me helpen aan een originele voorbumper voor mijn Xantia?
Ik zoek ook nog een mooi achterklep-bumperdeel omdat de mijne erg dof is.
Wie heeft spul liggen of kan me helpen aan (TurboCT) delen helpen zodat ik de Xantia kan behouden en weer strak kan maken!
Schade voorbumper Turbo CT by Egbert de Jong, on Flickr
Schade voorbumper Turbo CT by Egbert de Jong, on Flickr
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Op de trekhaak van een tegenligger?
Xantia’s staan er nog genoeg op de sloop, dus als het toch gespoten wordt en de kleur dus niet uitmaakt lijkt het me niet moeilijk te vinden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ja, die tegenliggers rijden tegenwoordig erg hard achteruit.
Timo vertel mij eens van die Xantia-slopers. Hier in de omgeving R’dam zijn ze uitgestorven (de sloop-Xantia’s).
Adri
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik ben in september bijvoorbeeld bij Rutte in Velserbroek geweest en daar stonden 3 Xantia’s. Daarna naar GAOS in Emmeloord en daar stonden er zo’n 10 Xantia’s. En franse autosloperij in Nagele heeft er ook nog plenty staan.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”