Beste mensen,
Er heeft al eens een discussie gestaanin dit forum over geratel in de motor. Mijn dieseltje (60.000km) heeft af en toe last van een kortstondig geratel (in 3 maanden tijd nu drie keer). De garagehouder hoorde echter niks vreemds aan het motorgeluid; tot gisteren bij het tanken de ratel weer erg duidelijk te horen was. Volgens hem zouden het de zuigers kunnen zijn, maar zeker (op slag van sluiten) was hij niet. Hij adviseerde mij om er zeker geen grote afstanden mee te gaan rijden. Een juiste diagnose kon hij niet direct stellen, temeer het geluid ook weer snel verdwenen was. Iemand een idee waar ik rekening mee moet houden qua reparatie? Eind van de week heeft hij tijd om beter te kijken. Is het raadzaam om nog met de auto te rijden of moet ik ‘m echt laten staan?
mvg
Hans
We wonen op nog geen 4 km van elkaar, zie ik (ik in Haarlem Noord) ...dus als ik je er een plezier mee kan doen, wil ik er i.i.g. weleens mijn *oor op te luisteren leggen*
Ik neem aan dat het een 1.9 D is ?
Heb bijna 14 jaar lang met een stuk of 10 BX 1.9 D’s gereden….2 Xantia TD’s, een ZX 1.9D en een Berlingo 1.9 D.
Misschien herken ik het geluid wel….ik durf je echter geen oordeel te geven of je er zo min mogelijk mee moet rijden…ja/nee. ops:
Maar luisteren kost niks, nietwaar ?
Bram schreef:We wonen op nog geen 4 km van elkaar, zie ik (ik in Haarlem Noord) ...dus als ik je er een plezier mee kan doen, wil ik er i.i.g. weleens mijn *oor op te luisteren leggen*
Ik neem aan dat het een 1.9 D is ?
Ja, een 1.9D Heb ‘m sinds mei 2005 en altijd probleemloos. Het geratel houdt vanzelf weer op. Woensdag ga ik naar de garage en krijg ik een advies van de monteur. Neem daarna wel even contact op. Bedankt voor het medeleven!
mvg
Hans H
Er gaat geen olie lampje branden of zo…wanneer dat geratel optreed ?
Oliepeil is goed ?
Oke….succes bij de dealer, alhoewel ik je eerder Spaarnestad (dieselspecialist) aanbeveel in de Waarderpolder
Mijn huis specialist stuurt me daar ook altijd naar toe en ze hebben me altijd goed geholpen.
Als je bij hen langs gaat krijg je altijd een (gratis) advies.
Bram schreef:Er gaat geen olie lampje branden of zo…wanneer dat geratel optreed ?
Oliepeil is goed ?
Oliepeil is goed (controleer ik sindsdien om de twee dagen). De eerste keer hoorde ik het (vlak bij huis) na een rit van 230 km en afgelopen zaterdag na een rit van 10 km. Om vandaag even naar Nijmegen op en neer te rijden werd me stellig afgeraden. Ik stap morgen wel met een onzere gevoel in de auto in de trant van: hoop dat ik ‘m niet in de vernieling rijd….
mvg
Hans
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Als jouw Berlingo van na 1999 is heb je grote kans dat het geratel wordt veroorzaakt door softwarematige problemen met de inspuitcomputer van de motor. Op sommige momenten geeft de computer van de DW8 motor (om onduidelijke redenen) namelijk de maximale vervroeging, waardoor er een ratelend geluid in de motor ontstaat. Waarschijnlijk te verhelpen door een update, bij de dealer.
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:Als jouw Berlingo van na 1999 is heb je grote kans dat het geratel wordt veroorzaakt door softwarematige problemen met de inspuitcomputer van de motor. Op sommige momenten geeft de computer van de DW8 motor (om onduidelijke redenen) namelijk de maximale vervroeging, waardoor er een ratelend geluid in de motor ontstaat. Waarschijnlijk te verhelpen door een update, bij de dealer.
Dit lijkt mij ook voor de hand liggend, het geratel is weg als je de motor uit zet en na een paar tellen weer start, tijdens het geratel heb je bijna geen vermogen meer.
Mijn 306 met 1.9D uit 2001 (DW8) had hier ook last van, de dealer wist ook niet wat het was, totdat een monteur mij vertelde dat met een update de auto ook iets meer vermogen zou krijgen. Raar genoeg was het geratel daarna wel weg
Mijn vorige werkgever had 3x Berlingo 1.9D, uit 2001, 2002 en 2004, ze hadden allemaal last van dat geratel, na een update was het weg. Een geluk dat men bij Berlingo nr. 2 en 3 meteen wist wat het was
Als je huidige dealer het niet kan oplossen of nog niet bekend is met dit probleem, lijkt het mij tijd voor een andere dealer of specialist.
Martijn de Ruijter schreef:
Als je huidige dealer het niet kan oplossen of nog niet bekend is met dit probleem, lijkt het mij tijd voor een andere dealer of specialist.
Hij is van 2003 en gekocht (bleek naderhand) bij een niet al te korrekte dealer bleek achteraf. Ik zal jullie opmerkingen meenbemen, waarvoor mijn dank. Jullie horen het verloop.
mvg
hans
Hans H schreef:Martijn de Ruijter schreef:
Als je huidige dealer het niet kan oplossen of nog niet bekend is met dit probleem, lijkt het mij tijd voor een andere dealer of specialist.
Hij is van 2003 en gekocht (bleek naderhand) bij een niet al te korrekte dealer bleek achteraf. Ik zal jullie opmerkingen meenbemen, waarvoor mijn dank. Jullie horen het verloop.
mvg
hans
Mijn ex berlingo 1.9D 2003 ratelde bij een x aantal rpm.
bleen een losse luchtfilter te zijn.
hebben ze een dag naar gezocht in mijn exgarage.
Hans H schreef:Hij is van 2003 en gekocht (bleek naderhand) bij een niet al te korrekte dealer bleek achteraf.
Als dat hier in onze omgeving is geweest, heb ik zo’n donkerbruin vermoeden wie dat is.
Bram schreef:
Oke….succes bij de dealer, alhoewel ik je eerder Spaarnestad (dieselspecialist) aanbeveel in de Waarderpolder
Vanmiddag even bij Spaarnestad geweest. Serieus en vriendelijk geholpen!! M’n diesel maakt te weinig kilometers om echt warm te worden. Gevolg is verroeting en vervuiling van de motor waardoor deze niet mooi loopt. Ook is het tanken van goedkope brandstof er debet aan. Door te schrale brandstof kan de verstuiver niet goed werken. Een flacon met V-power toevoegen aan de brandstof zou moeten helpen. Het zou volgens Sp’stad niet iets mechanisch zijn als kleppen zuigers etc.
De update van de software was wel aan te bevelen.
Kortom, voorlopig gerustgesteld. In de toekomst niet elke keer een goedkope witte pomp opzoeken en wel meer kilometers maken. Lukt dat niet; dan niet te snel naar de 5 schakelen, maar ‘m laten werken was het advies. We gaan het meemaken.
Bedankt voor de waardevolle suggesties en bijdragen in dit forum. Ben weer een opgelucht mens!
mvg
Hans
Hans H schreef:Ben weer een opgelucht mens!
mvg
Hans
Mooi zo.
(en ja…die jongens van Spaarnestad zijn zeer behulpzaam EN deskundig)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Martijn de Ruijter schreef:Als jouw Berlingo van na 1999 is heb je grote kans dat het geratel wordt veroorzaakt door softwarematige problemen met de inspuitcomputer van de motor. Op sommige momenten geeft de computer van de DW8 motor (om onduidelijke redenen) namelijk de maximale vervroeging, waardoor er een ratelend geluid in de motor ontstaat. Waarschijnlijk te verhelpen door een update, bij de dealer.
Gr Martijn
Helemaal mee eens , is een kennis van mij ook al overkomen. Even bij de dealer lang en de computer opnieuw laten inprogameren en klaar is het. ik zal er niet te lang mee door blijven rijden , lijkt me niet echt fijn voor de motor.
ronama schreef:Mijn ex berlingo 1.9D 2003 ratelde bij een x aantal rpm.
bleen een losse luchtfilter te zijn. hebben ze een dag naar gezocht in mijn exgarage.
Daar heeft/had mijn Xantia 1.9D ook last van, toen ik bij een dealer met verstand van zaken vroeg wat het zou kunnen zijn, zei men meteen het luchtfilter. Eerlijk is eerlijk, de Kwikfit riep dat ook al, omdat ik eerst dacht dat het de uitlaat was en een uitlaat controle bij deze lui gratis is.
Als zoiets simpels al door de Kwikfit vastgesteld kan worden, begrijp ik niet dat een dealer daar een dag naar kan zoeken
ZX1.4i schreef:ronama schreef:Mijn ex berlingo 1.9D 2003 ratelde bij een x aantal rpm.
bleen een losse luchtfilter te zijn. hebben ze een dag naar gezocht in mijn exgarage.Daar heeft/had mijn Xantia 1.9D ook last van, toen ik bij een dealer met verstand van zaken vroeg wat het zou kunnen zijn, zei men meteen het luchtfilter. Eerlijk is eerlijk, de Kwikfit riep dat ook al, omdat ik eerst dacht dat het de uitlaat was en een uitlaat controle bij deze lui gratis is.
Als zoiets simpels al door de Kwikfit vastgesteld kan worden, begrijp ik niet dat een dealer daar een dag naar kan zoeken
ik ook niet , vooral omdat mijn huidige dealer mij vermelde dat het vaker voorkwam. (dus het was bekend)
Gr Martijn
Helemaal mee eens , is een kennis van mij ook al overkomen. Even bij de dealer lang en de computer opnieuw laten inprogameren en klaar is het. ik zal er niet te lang mee door blijven rijden , lijkt me niet echt fijn voor de motor.
Vandaag bij de Citroendealer langsgeweest en voor 28 euro een software update laten doen. De aanwezige monteur wist terloops ook nog te vertellen dat het mogelijk een klepstoter in de motor zou kunnen zijn. Een extra toevoeging aan m’n olie zou dat probleem ook kunnen verhelpen.
We wachten maar af.
mvg
Hans