Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Toen Citroën Heritage, de afdeling die onder meer het Conservatoire beheert, in februari 2014 een ZX Rallye Raid uit de collectie verkocht, ging er een schok door de Citroën-wereld. Op CitroMobile spraken wij de verantwoordelijke Marc-André Biehler erop aan. Hij meldde ons dat het Conservatoire nog meer auto’s wil verkopen, nog veel meer.
In september 2013 heeft Marc-André Biehler van Denis Huille de leiding van Citroën Heritage overgenomen. Al heel snel heeft hij van zich doen spreken. Tijdens de persintroductie van de Citroën C4 Cactus in februari 2014 reden maar liefst vier historische Citroëns over het podium. Tijdens de grote klassiekerbeurs Retromobile, eerder in februari 2014, liet het Conservatoire een Citroën ZX Rally Raid veilen. Ongehoord: het Conservatoire verkoopt Citroëns uit de collectie! Marc-André Biehler spreekt sowieso gemakkelijk. Terwijl we op de stand van Citroën Nederland de grote toeloop bij de nieuwe C1 en de C4 Cactus gadeslaan, vertelt hij honderduit over de rijke geschiedenis van Citroën.
Volgens zijn visitekaartje is Marc-André Biehler Responsable du Patrimoine Citroën, verantwoordelijke voor Citroëns erfgoed: een mooie verantwoordelijkheid. Hij treedt in de voetsporen van niemand minder dan André Citroën: “Het was André Citroën zelf die in 1929 een Type A terugkocht en zo de collectie historische voertuigen begon. Dit exemplaar kreeg chassisnummer één, wat waarschijnlijk beschikbaar was, omdat de oorspronkelijke nummer één in 1919 destructieve tests voor de typegoedkeuring had moeten ondergaan.” Natuurlijk wil Marc-André Biehler dat erfgoed bewaren, maar hij wil het vooral laten leven. Het hele jaar door is het voor gezelschappen te zien in het Conservatoire te Aulnay-sous-Bois, waar 300 voertuigen uit een totale collectie van 600 tentoongesteld staan. Verder valt de jaarlijkse deelname van Citroën aan de beurzen Retromobile in Parijs en Techno Classica in Essen onder de verantwoordelijkheid van Citroën Heritage. Ook kleinere beurzen kunnen middels ter beschikking gestelde voertuigen rekenen op ondersteuning van Citroën Heritage en natuurlijk worden ook grote evenementen zoals de ICCCR, EuroCitro en de 2CV-Wereldmeeting opgesierd door topstukken uit de verzameling.
Het is mooi om Citroëns erfgoed tentoongesteld te zien, maar echt leven doet het pas, wanneer het rijdt. Voor de tachtigste verjaardag van de Traction Avant heeft de Franse televisiezender TF1 bij Citroën Heritage aan de deur geklopt en dat niet te vergeefs. Vier maanden lang is er aan een 11 Familiale en een 15 Six gesleuteld en gepoetst om de televisiemakers en -kijkers een perfecte Traction-belevenis te bieden. Ook al zien de auto’s in het Conservatoire er prachtig uit, ze zijn pas geschikt om de weg op te gaan na zeer uitgebreid onderhoud.
Een collectie leeft ook, wanneer zij verandert van samenstelling. Enthousiast vertelt Marc-André Biehler hoe de verkoop van de ZX Rallye Raid ook jongere Citroëns bij ’s werelds topverzamelaars op de kaart heeft gezet: “Met deze auto’s, bestuurd door Ari Vatanen en anderen, heeft Citroën grote sportsuccessen geboekt, successen die het waard zijn om bij het publiek in herinnering gebracht te worden. Een perfect gerestaureerd voertuig in een goed bezochte veiling met veel media-aandacht is daarvoor het juiste middel. Citroën Heritage had meerdere exemplaren, dus was de verkoop van een ervan geen verarming van de collectie. Integendeel, de opbrengst draagt bij aan de restauratie van andere, unieke Citroëns in onze collectie, die we natuurlijk nooit zullen verkopen!”
Het onderhouden van de collectie door eigen medewerkers, het laten uitvoeren van restauraties door gespecialiseerde bedrijven en het verschepen van topstukken naar DS World in Parijs en Shanghai, en naar beurzen over de hele wereld vergt een enorm budget. Citroën Heritage ontvangt dit budget, omdat het een heel duidelijke missie heeft. Bewust provocerend, zegt Marc-André Biehler: “Wij willen Citroëns verkopen,” waarop na een kleine pauze volgt: “Wij willen nieuwe Citroëns verkopen. Door te laten zien welke rijke geschiedenis Citroën heeft, dragen we bij aan de waarde van het merk. De modellen die tijdens de perspresentatie van de C4 Cactus opgetreden zijn, waren elk innovatieve antwoorden op de mobiliteitsvragen van hun tijd; de 5HP, de 2CV, de Xsara Picasso en de Berlingo. De boodschap die wij brengen, is dat de Citroën C4 Cactus een even innovatief antwoord op de mobiliteitsvragen van onze tijd biedt.”
Nu het woord waarde eenmaal gevallen is, brandt Marc-André Biehler los: “Het is de waarde van onze voertuigen die het ons toestaat ze te onderhouden en zo nodig te restaureren. Youngtimers zoals de XM en de BX maken nu een moeilijke tijd door, ook omdat er veel diesels van verkocht zijn, terwijl verzamelaars vooral benzinemotoren wensen. Ook zij zullen weer in waarde toenemen. Wij dragen daaraan bij door het publiek schitterende exemplaren te tonen. De DS Cabrio die tot en met juli in DS World Parijs bewonderd kan worden (het tweede door Chapron gebouwde exemplaar), is absoluut perfect en de XM break die we dit jaar op Retromobile toonden, is dat ook.”
wordt vervolgd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
vervolg
Het creëren van waarde is de leidraad in dit gesprek: waarde voor het merk Citroën én waarde voor de hele keten die zich bezighoudt met Citroëns klassiekers, de keten die bestaat uit verzamelaars, clubs en specialisten. De verzamelaars kunnen de waarde van hun Citroëns doen toenemen door missende documenten bij Citroën Heritage op te vragen. Clubs worden geholpen met technische specificaties van herproduceerbare onderdelen. Marc-André Biehler noemt de SM Club de France als voorloper op dit gebied, maar ook andere clubs kunnen een beroep op Citroën Heritage doen. De contacten daartoe verlopen van de club via de landelijke amicale (in Nederland is dit Citroën Contact), via ACI naar Citroën Heritage.
Zo kunnen we blij zijn dat Citroën Heritage geen waarde wil verramsjen, maar juist creëren. Alleen via een bijdrage aan de verkoop van nieuwe Citroëns kan deze afdeling aanspraak maken op budget. Als afsluiting van dit gesprek vertelt Marc-André Biehler nog dat hij als verzamelaar en liefhebber niet alle twintig CitroMobile-edities heeft bezocht, maar dat hij wel sinds 1996 vaste gast is. Hij roemt de kwaliteit van de hier aangeboden voertuigen. Volgens hem heeft Nederland een voorsprong waar het gaat om complete restauraties, om de wil de zaken goed aan te pakken en… om waarde te creëren!
tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Als ik het geld en plaats had, graag een DS 23 Pallas IE en of SM.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Mooi interview en verhaal Rens!
Ik heb Marc-André Biehler maar kort gesproken op CitroMobile, maar ook een positieve indruk van hem gekregen. We zijn erg blij met de grotere aandacht voor de historische waarde van het merk. En natuurlijk is het daarvoor essentieel dat voldoende nieuwe auto’s verkocht worden. De huidige en nieuwste modellen zijn wat dat betreft veelbelovend.
Erg verheugend dat men binnen PSA / Citroën / Conservatoire ook bereid is er aan mee te werken dat niet meer beschikbare onderdelen van youngtimers opnieuw aangemaakt worden.
Dat bevestigt wat Citroën Nederland bv en wij vastgelegd hebben in een samenwerkingsovereenkomst.
Binnen Citroën Contact hebben we daarvoor inmiddels een werkgroep opgericht, die ook kijkt naar de mogelijkheid van 3D printen. Voor het ‘on demand’ produceren van weinig courante onderdelen.
Als bestuur van Citroën Contact (waar Rens deel van uit maakt) werken we aan samenwerking en mogelijkheden om de beleving van historische, huidige, en toekomstige Citroëns te vergroten. Samen met de 32 aangesloten clubs en de 8 gelieerde organisaties (waaronder Citroën Nederland bv en het Conservatoire).
Natuurlijk zijn de ICCCR in 2016 en 100 jaar Citroën in 2019 daarvoor grote feestelijke momenten, maar eigenlijk is ieder clubevenement en iedere keer dat we persoonlijk genieten van onze Citroën ook zo’n moment.
Persoonlijk heb ik vandaag weer eens complimenten gekregen voor onze DS19 en genoten we van een passerende Ami6. Feestje!
Michel Coenen (voorzitter Citroën Contact)
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi stuk!
Toch een prima doelstelling. Nieuwe auto’s verkopen en zorgen dat de oude op de weg kunnen blijven. Wat willen we nog meer?
De nieuwe auto’s zijn er al, laat de onderdelen van de oude modellen maar weer goed verkrijgbaar worden!
Weet iemand misschien ook voor hoeveel de ZX Rally Raid verkocht is? En of het een Mk1/2/3/4/5 was?
Ik kan er met Google niks over vinden
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Kijk eens hier: http://www.artcurial.com/en/asp/fullCatalogue.asp?salelot=2400+++++331+
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ Arjan: Wij vinden het inderdaad logisch om verkoop nieuwe Citroëns te koppelen aan de historische waarde van het merk. Gelukkig hebben de clubs en Citroën Contact als gesprekspartners directeuren PR gehad die dat ook vonden. Maar aandacht voor de historie was decennia lang bij de rest van Citroën / PSA een ‘faut pas’, of schoorvoetend. Dus is de beleidswijziging erg goed nieuws.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Valt me best wel mee, 176.000 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Van de voorpagina.
Kijken, kijken, maar kopen we ook nog wat?
Het zal de Citrofiel niet ontgaan zijn: het Conservatoire gaat een deel van z’n verzameling verkopen middels een veiling. Wat vinden we daar nou van?
Het Conservatoire, het ‘museum’ in Aulnay-sous-Bois waar Citroën een riante verzameling heeft van de auto’s die het merk ooit heeft geproduceerd. Met het forum zijn we vorig jaar nog op een bezoek geweest in de grote loods net buiten Parijs. Het is echt iets wat je wel gezien moet hebben: een immense verzameling bijzondere auto’s die efficiënt dicht op elkaar geparkeerd zijn. Matig verlicht, je kan niet alles zien. Het is dan ook geen echt museum, meer een opslag die op afspraak bezocht kan worden. Maar, dat weten we allemaal wel.
Reeds eerder was al gemeld dat het Conservatoire auto’s wilde gaan verkopen, maar daar was verder nog niet echt een grootschalig vervolg op gekomen. Nu is er dan het bericht dat het Conservatoire ongeveer 65 auto’s zal gaan veilen, wegens een ophanden zijnde verhuizing. De geschatte waarde van de te veilen artikelen zal tussen de €1000,- en €20.000,- zijn. Een definitieve lijst is er nog niet, maar het zal gaan om auto’s waar Citroën er meerdere van heeft, wat projecten en enkele conceptcars. Nou zijn de prijzen nogal speculatief, gezien de lijst van auto’s nog niet is vrijgegeven, maar dit zou zomaar eens een prachtige kans kunnen zijn om een bijzondere, zeldzame auto te kunnen kopen.
Maar, is dit nou een goed plan, of is het heiligschennis? Bij dit soort veilingen is er altijd een groep die van mening is dat de collectie als geheel bewaard zou moeten blijven gezien de samenhang ervan. Met een veiling kan je er bijna zeker van zijn dat de collectie als geheel niet bewaard blijft. Is dat nou jammer? Ongeacht de reden die men heeft om de collectie uit te dunnen kan je ook stellen dat het verstandig is. Je kan immers niet alles blijven bewaren. Iedereen kent wel een verhaal van iemand die een verzameling auto’s in z’n tuin had staan, niets wilde verkopen want “dat was nog een project voor later”. Wat dan standaard eindigt in een hoop schroot waar niemand meer wat mee kan.
De veiling gaat ervoor zorgen dat het Conservatoire zich na de verhuizing meer kan richten op hun huidige collectie, het brengt wat geld in het laatje én het biedt gewone stervelingen zoals jij en ik de mogelijkheid om toch iets bijzonders aan te kunnen schaffen. Een uitgelezen mogelijkheid, toch? Ben jij serieus geïnteresseerd, of blijft het toch bij oud-Hollands “kijken, kijken, maar niets kopen”?
Tekst: Nielsje, foto’s: 2D
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Een 2CV voor een aanvaardbare prijs, zou ik wel willen aanschaffen samen met m’n zoon.
Die 2CV cross die daar staat, heb ik ook wel interesse in.
Ben er op 16 oktober, via Citroexpert op bezoek geweest.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Nielsje schreef:Nou zijn de prijzen nogal speculatief, gezien de lijst van auto’s nog niet is vrijgegeven…...........
Correctie
Doe mij maar een activatje V6 uit 1997 met slecht 1500km op de klok
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Die Iltis lijkt me wel een leuk speciaaltje, helaas woon ik niet aan een zandpad…
Gaat zo’n GrijzeKaartverhaal (CG non) nog heel vervelend worden? Als die wagens zo uit de fabriek daarheen gerold zijn dan krijg je ze misschien nooit op kenteken want nieuwe auto zonder klapzak, ABS etc. etc.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Was de Iltis niet een Volkswagen? Wat is de connectie met Citroën?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op verzoek van het Franse leger heeft de Franse auto-industrie ooit een aantal legervoertuigen voorgesteld (wel vaker trouwens). Om helemaal vanuit het niets met een bruikbare 4x4 te komen was voor geen van allen te doen. Citroën kwam met een ingekochte versie van de VW Iltis, maar Peugeot ging met de deal lopen met hun versie van de Mercedes G-klasse. Meen ik
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:Was de Iltis niet een Volkswagen? Wat is de connectie met Citroën?
zie hier:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233417/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste