Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 2 litermotor zou ik bij revisie altijd van 21 zuigers en bussen laten voorzien. Echt altijd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik ook,altijd 2100 das toch echt de motor die het makkelijkst draait maar heb nu zelf 120000 met mn 2300 gereden en nog nooit enig probleem met het orgel gehad
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Twee radiateuren, twee keer fout… Wat is er nou eigenlijk gebeurd?
De eerste (imitatie-)radiateur bleek, zoals ik al dacht, ter plaatse van het overdrukpijpje linksboven achterop de radiateur, gemaakt te zijn van messing met ongeveer de dikte van Mascotte®. Dat pijpje was er waarschijnlijk bij de werkdruk van het koelsysteem ook wel uit gepoft. Jan.D heeft zich met die radiateur bemoeid en gevonden dat die hele hoek er zo uit gescheurd kon worden. Dat is nu hersteld door er een overzettertje voor te maken van 0,5mm messing plaat, met het pijpje in een ouderwetsche koperen Juliana-stuiver daar weer in/op gesoldeerd. Het ziet er nu dan ook naar uit dat de eerste vervangende radiateur alsnog geschikt voor gebruik is. Dat gaan we morgen of overmorgen dan zien.
De tweede radiateur blijkt bij nadere beschouwing een klein beetje van de originele maatvoering af te wijken: de bodemplaat, met daarin de twee lasmoeren waarmee de radiateur op de traverse wordt geschroefd en de twee onderste bevestigingen voor het kruisje van de hulpfan, zit enige millimeters te ver naar voren en/of scheef. Daardoor kwam het rekje voor de koeltunnel er al mee in conflict, maar omdat de onderste en bovenste bevestigingsgaten voor de hulpfan en de ventilatorkap niet meer correct uitlijnen komt daar ook spanning in. En natuurlijk is het met pijnlijke precisie onmogelijk om beide bouten op de traverse erin te draaien (alleen de rechter pakt, maar dan staat de radiateur scheef). Ik hoop niet dat dat betekent dat de montagemal uit de vorm is gekomen, want dan zou dit nog wel eens vaker voor kunnen komen. Het is wel erg vervelend, want de revisie-radiateur ziet er verder erg netjes uit.
Alles bij elkaar voorzie ik één garantiekwestie en één hernieuwde poging met de radiateur die eigenlijk meteen een garantiekwestie had moeten zijn. Moraal van het verhaal: onder geen enkele voorwaarde nieuwe onderdelen zelf gaan repareren!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
waterman schreef:Een 2 litermotor zou ik bij revisie altijd van 21 zuigers en bussen laten voorzien. Echt altijd.
Waar monteer jij die overige 17?
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo.
Kortom, even de boel afwerken:
En dan zit er dus nu ook een koelsysteem op (héhé). Volgende actiepunt wordt waarschijnlijk dus het fenomeen veercilinders.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi Derk! Eind goed, al goed? Leuke oranje eend op de achtergrond trouwens… van jou? Ziet er netjes uit (bouwjaar?).
Conversie van 2000 naar 2100 heb ik vaker gehoord. Ik laat me (tzt) gaarne adviseren. Begrijp ik goed dat het gaat om een betere, in goed Frans, ‘Laufkultur’ van het 2100 blok? Ik ben dol op Laufkultur. Daarom geniet ik in dit klamme seizoen bijna dagelijks van een quasi onverslijtbare Zweedse 5 cilinder. Man! Geef die eens de sporen, dat is orkestraal!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik denk dat je dat bij een 2100 meer in ‘drehfreude’ moet uitdrukken. De 2100 loopt opvallend veel makkelijker dan de 2-liter.
Het Eendje is niet van mij, maar het is inderdaad een erg leuke. ‘74 meen ik, een 2CV4tje. Canard á l’Orange, iemand?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ok, dan ga ik dat zeker overwegen.
Leuk, ik heb ook een oranje eend, ook ‘74, ook 2CV4. En in juni kocht ik in Zuid-Horn een tweede oranje 2cv4 in oranje in onderdelen erbij. 1974 was een heel oranje jaar blijkt. Logisch, NL haalde de finale op het WK en verloor helaas van W-Duitsland (2-1). Maar ja, ik was peuter, kan het me niet meer helemaal herinneren…
Hoe dan ook, dat waren nog eens tijden…! Sorry, was off topic…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:
Conversie van 2000 naar 2100 heb ik vaker gehoord. Ik laat me (tzt) gaarne adviseren. Begrijp ik goed dat het gaat om een betere, in goed Frans, ‘Laufkultur’ van het 2100 blok?
Kijk, jij hebt een DY3 motor nu. Als je daar 2100 zuigers en bussen in zet, een carbu van een 21 en de 123 ontsteking op de curve van een 2100 motor zet dan heb je ipv een astmatische 1985cc met no go een fijn rijdende 2100 met de volle 109 pk. En dat loopt echt super. Cilinderkop, spruitstukken: zijn allemaal niet nodig want die deelt de 2100 met jouw dy3
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo heb ik het ook gedaan. Perfect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
en zo doe ik het ook
En ik zou een Weber DMA2 plaatsen, ipv de DMA3 van een DY3. Of hebben jullie goede ervaringen met andere carburateurs op een 2175 cc motor?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de 2175 cc doet de weber met de grote choke-klep, die ergens tot 71 gebruikt werd, het het beste. De carbu’s die op de 1985cc motoren werden gebruikt zijn ongeschikt in combinatie met 2175cc.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor jullie adviezen, staan genoteerd.
@Derk: we gaan weer on-topic
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
@waterman, even voor de motordummies onder ons: voor de dy2 heeft deze aanpassing zeker wat meer voeten in de aarde? Werkt alleen met dy3 als uitgangspunt waarschijnlijk?
Of dus genoegen nemen met (wat mindere) dy2 naar dx2-effect zoals/ipv van dy3 naar dx3 ?
[Break 20 Familiale ‘71]