Sensodrive
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 13 november 2017 05:24 PM

Schakelservoprobleem
Zojuist bemerkt, dat hier niet echt een afzonderlijk topic over is, dus ik start m hier maar even.
Bij het vervangen van de koppeling is een stekkeraansluiting op de schakelservo van de Sensodrive afgebroken. Ik heb het motortje er inmiddels afgehaald en denk er over het motortje open te maken en de verbindingen te solderen. Weet iemand of zo’n motortje in een bepaalde stand staat / moet staan? Ik heb nog niet (echt) aan het asje gedraaid. Ik heb voor de demontage de Sensodrive met behulp van een Lexia wel in de montagestand gezet.

Afbeelding Bijlagen
schakelservo.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 november 2017 06:27 PM
  [ # 1 ]

Even uit dit topic https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230447/ deze link https://myalbum.com/album/AQ1hc3Py7gfL geleend.

In dit album staan enkele foto’s van het motortje van de koppelingsactuator, een soortgelijk motortje als beide op de schakelactuator.

Ik persoonlijk zou niet gaan voor de door jou geopperde oplossing, d.w.z. solderen.
Gewoon een goede gebruikte scoren of deze laten reviseren bij https://www.citroen-forum.nl/?URL=http://www.sinspeed.co.uk/citroen-peugeot-sensodrive-clutch-gear-actuator-repairs/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 13 november 2017 07:10 PM
  [ # 2 ]

Balen zeg! Ik denk dat ik het advies van Rene zou opvolgen. Wellicht is er op een lokale sloperij iets te vinden?
Aan de andere kant kun je natuurlijk ook een gokje wagen. De servo is wel te (de)monteren zonder al te veel los te halen (accubak, linker wiel en wielkuip denk ik).
Ik denk dat het motortje zelf in een bepaalde stand hoeft te staan.
Je kunt de servo ook nog voor de zekerheid gedemonteerd in de demontagestand zetten. Met een tweedehands versie zou ik dat voor de zekerheid ook doen trouwens.
Beschrijving staat in de documentatie die ik je gestuurd heb volgens mij….

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 13 november 2017 11:17 PM
  [ # 3 ]

Gedemonteerd in de montagestand zetten? Alles ligt helemaal los: de versnellingsbak en de aandrijfassen liggen momenteel binnen. Ik zou niet weten hoe ik alles nu aan elkaar moet knopen om die Lexia te gebruiken.
En wat betreft die documentatie: bij ‘Verwijderen aanbrengen bak’ zijn maar 4 pagina’s van, kenneljk, de acht? Ik kwam er daardoor later achter, dat ook de startmotor nog moet worden verwijderd. Nou ja, het is gelukt. Nu kijken of ik alles weer kan repareren. Op de koppelingsservo zat een boutje zo vast (die aan de voorkant) dat ik die heb moeten uitboren. Nu maar aan de slag om dat stukje draadeind er weer uit te krijgen….
Lekker bezig… Wink

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 13 november 2017 11:25 PM
  [ # 4 ]

Dat in de montage stand zetten kun je pas doen als alles behalve die servo weer gemonteerd is. Je sluit de servo namelijk wel aan op de bekabeling maar niet gemonteerd op zijn plek.

Ik heb geen missende pagina’s gehad volgens mij en je gewoon de bestanden gestuurd die ik ook heb gebruikt. Wellicht is er iets mis gegaan met converteren van die xps bestanden naar een format die je op je apple kunt gebruiken….

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 13 november 2017 11:27 PM
  [ # 5 ]

Ik zal die bestanden ook nog eens op een PC openen. Maar voor de rest was alles al wel heel nuttig, hoor. Bedankt.
O ja, dat van die montagestand klinkt wel logisch… Ik ben er nog wel een paar dagen zoet mee…. Wink

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 27 november 2017 11:20 PM
  [ # 6 ]

Het motortje is weer gerepareerd. Met een (soort) Dremeltje heb ik de contacten helemaal zichtbaar gemaakt, zowel op het motortje als op het aansluitblokje. Draadjes er tussen gesoldeerd en het geheel flink geseald met een lijmpistool.
Ook de bevestiging van de computer, die aan het koppelingsmechanisme zit moest gerepareerd worden. Ik heb de rubber steuntjes ‘gerestaureerd’ met secondelijm en toen kleine gaatjes er door geboord. Daar heb ik dunne tyrapjes door gedaan. Omdat het toch nog een heel ‘gepiel’ was om die dicht te krijgen ( ik kreeg er maar twee van de vier écht vast), heb ik uiteindelijk ook nog maar een lange tyrap om het geheel gedaan om de boel goed te fixeren. Dat bleek de vorige sleutelaar trouwens ook al gedaan te hebben… Wink
Grote opluchting toen het mandarijntje weer aan de gang kwam.

Afbeelding Bijlagen
koppelingscomputer.jpgactuator-02.jpgactuator-03.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 november 2017 06:25 AM
  [ # 7 ]

Mooi dat ie weer rijdt! Hopelijk is de fix voor de schakelservo een beetje betrouwbaar.
Die rubber voetjes waarmee de computer vast zit zijn voor gewoon te koop bij de dealer. Kosten ruim een euro per stuk dacht ik. Ik kon ze hergebruiken, ze waren bij mij nog heel…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook