Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je een DY2 van na 1969 hebt dan is de kop gelijk aan de DX2 en hoef je alleen zuigers, bussen, ontsteking, carbu én het uitlaatspruitstuk van een latere motor te pakken, dat dubbele. Dan kun je ook van een DY2 een goed lopende 2175 maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
@askii: je gaat bij het ombouwen van een DY3 sowieso naar een DX2. De DX3 is het 21IE-blok en daar ligt een andere cilinderkop op (DX = 21, enkeltraps carburateur; DX2 = 21, registercarburateur; DX3 = 21 IE; DX4 = 23 carburateur; DX5 = 23 IE). Voor zover ik weet kun je wel met een DY2 beginnen, maar om dan op DX2 specificatie uit te komen heb je een andere set spruitstukken en een andere carburateur nodig. Met die spullen van de DY2 kom je dichtbij een DX-motor, maar daarvan was de carburateur meen ik iets groter.
Edit: te laat
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nou we toch off topic zijn, Hoe zit het met een DV3 met de hogere compressie?
Kan die ook naar een 21 omgebouwd worden?
DV3 heeft al een dubbel uitlaatspruitstuk, een inlaatspruitstuk voor de 2 traps Weber is zo omgezet.
Of heeft de DV kleinere kleppen?
Een 2 liter rijdt trouwens wel wat zuiniger dan een 21.
Vermogen scheelt ook niet zoveel, maar je mist wel wat koppel.
En de 21 die ik wel eens gereden heb was ook wat rumoeriger dan mijn huidige DV3
Maar onderling kan er best verschil in rumoer zitten tussen de exemplaren met dezelfde cilinderinhoud.
Maar ik moet toegeven dat een 21 met lange 5-bak wel een fijne combi is…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook een DV3 kun je perfect ombouwen naar DX2, 2175 cc. De DV3 is gewoon een DY3 met een enkele solex carburateur en andere vervroegingscurve. Compressieverhouding is gelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Yuri, ik ben verbaasd over hoeveel jij er van weet, dat mag wel eens gezegd worden.
Kudos.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De uberbeun heeft 20 jaar dagelijks aan die auto’s gewerkt. Dan weet je het wel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De veercilinders van een DS zijn ook al interessant om eens beter te bekijken. Op zich zijn het heel eenvoudige dingen: een lichtmetalen cilinder met daarin een hardstalen zuiger, waarvan het hemd ongeveer even lang is als de cilinder zelf. Bovenin de cilinder zit een kraagje dat voorkomt dat de zuiger tegen de demper onderin de veerbol zou kunnen slaan. Het hele ding is ‘dicht’ aan de bovenkant door middel van een rubber ring (de bekende ring die je altijd verliest als je een veerbol verwisselt) en het 4,5mm leidingrubbertje en aan de onderkant met een teflon ring direct om de zuiger met daaromheen een rubberen O-ring die als een soort voetpakking dient. In de einddop zit vervolgens nog een viltring.
Het is op zich eenvoudig genoeg om een set nieuwe afdichtingen in zo’n cilinder te zetten. Als de cilinder vlotjes van de zuiger af valt als je de zuiger optilt is het wel een keer aan de orde. Oorspronkelijk zou dit een hele fotoserie worden, maar ik heb eerst zo’n cilinder afgewerkt om te kijken wat fotogeniek is en daarna bleek de tweede cilinder gewoon gaar te zijn (oneffen cilinderwand). Die is dus integraal vervangen door een cilinder die gereviseerd klaarlag. Misschien dat ik later een keer een reserve-cilinder opkuis om er een serie foto’s van te maken.
Die viltring onderin de veercilinder zit daar natuurlijk niet zomaar, maar dient hetzelfde doel als het viltje in een ouderwetse mechanische verdeler: smering. Die ring staat in open contact met de ruimte in de lekzak, die pas retour gaat storten als-ie zo ongeveer vol is of als-ie ingedrukt wordt. Daardoor krijgt die viltring de gelegenheid om zich vol te zuigen met LHM en zo de zuiger vettig te houden. Als je te lang doorrijdt met een gare lekzak, verlies je dat stukje smering omdat die viltring dan op kan drogen. Dat lijkt me dan, in combinatie met toetredende ongerechtigheid, weer vervelend voor de teflon afdichting. Kortom: die lekzak zit er niet alleen omdat het zo slordig staat dat je overal groene stippen maakt…
Morgen even een nieuw kraagje op de linker retourleiding maken en dan kunnen de veerbollen er weer op. Dan is het hydraulisch systeem in principe weer dicht!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk, de rubber ring die achter de teflonring zit is er om de teflon ring op de zuiger te drukken.
foto serie revisie?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Op het luchtfilterhuis en de bekabeling na zit de meeste techniek wel weer zo’n beetje in het vooronder. Als alles een beetje lukt zoals ‘t zou moeten, weten we eerdaags of het tot zover ook werkt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Vreemde koeltunnel hoes met zo’n groot gat.
Ziet er erg netjes uit!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als het goed is, komt dat met die tunnelhoes goed als de tunnel ervoor komt. Dit is het steile type hoes voor het overdruk koelsysteem. Ik zal het tunneltje eens meenemen om dat in elkaar te gaan zetten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ook vandaag is er weer een mooi stukje achteruitgang geboekt.
De leiding van de pomp naar de HD-regelaar is gesprongen. Een mooi groen fonteintje dus… De remmerij links druipt van de LHM maar daar stort ik dan wel een doos remmenreiniger op leeg. Ook was de nokkenaspoelie ontzettend scheef, dus daar moet ook een andere op. Dus: koelsysteem weer aftappen, radiateur er weer af, dynamo er weer af, stuurhuis weer los, handremklauw links weer los, nokkenaspoelie er weer af, leiding er af, wéér nieuwe leidingrubbers in de HD-regelaar en de HD-pomp en nu hopen dat-ie niet leeg hevelt want dan is er ook 2,5 liter LHM naar de vaantjes. De vervangende leiding ligt er inmiddels, maar het wordt wederom een boel gewurg om ‘m op de HD-regelaar aan te werken en ik ben eerlijk gezegd bang dat dat me de vorige leiding dus gekost heeft.
Zucht. Nou. Vooruit dan. Ik beun dat apparaat nog 1 (één) keer in elkaar. Daarna nok ik er voorlopig mee hoor. Als ‘t dan wéér stuk gaat voordat ik voorzichtig een beetje aan het hoofdstuk bedrading kan gaan beginnen, gooi ik ‘t hele verhaal eerst eens lekker een hele poos aan de kant. Ik heb ‘t momenteel wel een beetje gezien met dat konijnenhok.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die leiding is inderdaad een rotding.
Zelfs de dealer heeft wel eens zo’n ding stukgedraaid bij mijn auto in het verleden.
Heb je nog een nieuwe kunnen vinden?
Maar even pauze kan geen kwaad als je de neiging hebt om de garage te verbouwen…
Blijft een hobby voiture hè?...
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een ‘nieuwe’ leiding heb ik, ja. Nummer drie. Want de oorspronkelijke was prima, maar de nippel zat muurvast in de pomp dus die heb ik moeten knippen om daarna de nippel met een Hele Grote Tang in de bankschroef uit die pomp te extraheren. Daarna heb ik er dus de leiding van m’n sloper in gelegd. Die wás in orde, maar die is nu dus vlak onder het klemmetje tegen de bak, bij de HD-regelaar, waar ik er nogal aan heb moeten sjorren om ‘m op de HD-regelaar te laten uitkomen, gesprongen.
Nou kun je daar met een gewoon koelsysteem, als je het per sé wilt, met smalle handen & een boel ontvellingen allemaal nét bij, zo heeft de ervaring mij al geleerd. Maar bij het overdruk koelsysteem liggen er een paar extra slangen in die omgeving waardoor het al listig genoeg is om de ontlastschroef open/dicht te draaien, never mind de leidingnippels. Of dat steuntje opzij tegen de bak. En ook de ‘nieuwe’ leiding past weer voor geen meter, dus ik ben benieuwd of ik die niet meteen weer stuk trek in het bochtje tussen de HD-regelaar en de versnellingsbak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En waarom past die leiding dan niet?
Het beste is originele leiding te gebruiken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>