Zes jaar geleden heb ik mijn Citroen Ds uit 1973 opnieuw laten spuiten. Destijds is als kleur sable metalisé opgegeven. Nu, zes jaar en vele kilometers later is de carosserie aan een nieuwe laklaag toe.
Bij de selectie van de spuiter heb ik gevraagd 1 achterspatbord te restaureren. Als kleurnummer heb ik AC 318 opgegeven. Tot mijn grote verassing bleek dit spatbord vele malen lichter te zijn dan de resterende plaatwerk delen.
Ik heb nu twee vragen:
- Heb ik de goede kleurcode opgegeven of is er nog een donkerdere tint.
- Het dak van de auto is zwart AC200 dit was erg mooi bij de oude kleur. Ik weet alleen niet of dit ook mooi is bij de nieuwe lichte kleur. Hebben mensen ervaring met de combinatie AC200 en AC318
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
alle metallic kleuren komen in heel veel tinten.. Je krijgt bijna nooit de zelfde terug op het nummer. Kan alleen door een goede spuiter op staal gemaakt worden….
sable M is prachtig met eenzwart dak
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Via Google kwam ik hier terecht.
http://perso.wanadoo.fr/nuancierds/AC 318 Sable Métallisé.htm
Op de onderste foto staat een nederlandse DS. Het lijkt alsof de foto is genomen op de parkeerplaats bij het Archeon. Misschien jouw auto?
De DS op de grote foto links heeft een zwart dak. Ik vind het een mooie combinatie.
Succes, Rob
P.S. Klik op het gekantelde Citroën logo rechts boven, voor foto´s en jaartallen van bijna alle kleuren…
Mooi man!
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Paar jaar geleden had ik een Ami6 in Blac Carrare (wit met en vleugje groen - is er trouwens ook voor de DS geweest). Alleen die kleur al heeft 3 officiële tintvariaties die hetzelfde AC-nummer hebben. Ik kan me voorstellen dat er meer kleuren zijn die soortgelijk gedoe hebben. Dit heeft overigens te maken met de onderlinge verschillen tussen de leveranciers van de kleurpigmenten.
Het is raadzaam om naast het AC-kleurnummer ook het bouwjaar van je auto te melden aan de kleurmenger, als het een beetje vakman is beschikt hij over uitgebreide documentatie over kleuren en tintvarianten.
ps. Sable M. is prachtig… combi met zwart dak lijkt me helemaal af! Doen!
Ik heb nog wat verder gekeken op de genoemde pagina en ik begin nu te twijfelen of de kleur niet Beige Thonolet is. Ik zag ergens anders op dit forum hier ook al iets over staan.
Is Beige Thonolet is 1973 wel met een zwart dak geleverd?
Ik zal ook eens kijken of ik een foto van de auto kan plaatsen
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De laatste productiejaren van de DS leverde Citroen geen daken meer die in een van de carrosserie afwijkende kleur gespoten waren….
Nee dus.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het verschil in kleur heb je altijd .
Alleen al de manier van spuiten kan een hemelsbreed verschil maken .
Ook zijn er verschillende soorten ” metallic” materiaal leverbaar waardoor je van heel fijn tot grof ( ongeveer zoals de originele lakken van de jaren 70 ) kan gaan .
Zoals Joris suggereert is het best een goede spuiter te zoeken en éérst een staal te laten spuiten .
groeten , Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Het verschil in kleur heb je altijd .
Alleen al de manier van spuiten kan een hemelsbreed verschil maken .
Ook zijn er verschillende soorten ” metallic” materiaal leverbaar waardoor je van heel fijn tot grof ( ongeveer zoals de originele lakken van de jaren 70 ) kan gaan .Zoals Joris suggereert is het best een goede spuiter te zoeken en éérst een staal te laten spuiten .
groeten , Walter
Klopt, ik had het in het eerste jaar dat ik mijn DS had. Die was in Frankrijk overgespoten in Vert Jade (wel een Citroënkleur, maar nooit op de DS geleverd). Toen de auto naar de plaatwerker moest omdat ik een deuk in een deur had gereden, hebben ze de tint goed passend bij de auto gemaakt en zelfs zodanig qua glans dat je nauwelijks kon zien dat er recent een deur was bijgespoten. Een goede vakman/schadehersteller kan dat (al is het misschien bij metallic tinten moeilijker)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik laat de kleur scannen en dan maken ze de lak volgens de kleur van je auto.(UV verkleuring inbegrepen)
Het kost in belgië 14 euro en gebeurt bij glasurit.
Bij mijn wagens heeft het al altijd goed resultaat opgeleverd.
Een goede carrossier kan het kleurverschil wegwerken door spuittechnieken!
Bedankt voor alle reacties. Het lijkt er nu op dat ik me echt heb vergist in de kleur. Ik ga dit nog even uitzoeken, maar waarschijnlijk is het toch echt Beige Thonolet.
Als dit zo is zal de auto waarschijnlijk ook beige thonolet overgespoten worden
Een goede spuiter zou de kleur naadloos passend bij de rest moeten kunnen krijgen. Als de hele auto met dezelfde kleur wordt gedaan, uit dezelfde pot met verf (simpel gezegd) is er ggen kleurverschil.
Echter, bij mijn eigen DS zou ook alle kleur er in één sessie op gezet moeten zijn, dus overal zou het rood hetzelfde moeten zijn. Dat klopt, met uitzondering van mijn beide achterspatborden. Ik weet niet waarom en hoe het gekomen is, dat is gelegen in de vorige restauratie onder de hoede van de vorige eigenaar, maar het valt mij steeds op. Niet in het volle zonlicht, maar wel onder een bepaalde hoek.
Aangezien die spatborden toch vervangen gan worden, zal het kleurverschil wel blijven bestaan.
Suc6 met je eigen kleur!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Voor mijn Dsuper5 ben ik aan het nadenken over de kleur.
Ze is nu geheel Vert Argenté, maar ik zit er aan te denken straks het dak Gris Nacré (AC095) te laten spuiten. Dat is in dit geval niet origineel, maar wel mooi vind ik.
Vinden jullie dit een mooie combinatie of moet ik een andere kleur grijs kiezen.
Welke kleur zou het dak van de onderste auto hebben?
http://perso.wanadoo.fr/nuancierds/AC 527 Vert Argenté.htm
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Over kleuren kan je eindeloos blijven piekeren. Persoonlijk zou ik er wel rekening mee houden dat in geval van je makkelijk kan bijwerken. Op http://perso.wanadoo.fr/nuancierds/ kan je rustig kiezen. De Jumpers van een paar jaar geleden hadden zo een licht grijs-groen kleurtje als optie. Dit lijkt me wel leuk met wit dak als je toch zo willen vreemd gaan…Beetje zoals het schaalmodel bij m’n profiel,