Hallo zweefverwanten,
Mijn naam is Hans de Beer en woon in Den Bosch.
Mijn autocarrière begon met een besteleend met een hoog dak. Buurtjongens knapten er een op straat op en toen ik zag hoe makkelijk je hele panelen kon vervangen was ik verkocht. Daarna volgde er een hele reeks Citroëns. Een Ami 8 super break (heerlijk snel was die), een GSA en van mijn eerste maandloon kocht ik een vuurrode BX die mijn vrouw na 2 maanden rijp maakte voor de sloop door tegen een boom te rijden.
Van een Franse vriend in Duitsland nam ik jaren later een DS 21 Pallas met halfautomaat over, het absolute summum.
Na verlies van werk werd de spoeling dun en reed ik 10 jaar Starlet en Paseo tot ik 2 maanden geleden wakker werd met ongelofelijke heimwee naar het zweefgevoel.
Ik ging zoeken en vond een BX 1.6 tri uit 1993 met automaat en slechts 83.000 km op de teller.
De eerste eigenaren uit Antwerpen reden er in 17 jaar 23.000 km mee! Waar hadden die mensen een auto voor nodig? Elke week een keer boodschappen doen? De tweede eigenaresse schopte het ook niet veel verder dan 5000 per jaar met een zeer bedaard tempo. De kickdown had ze nog niet ontdekt.
Hoewel in redelijk goede staat van onderhoud is het nu toch een troetel- (lees sleutelauto) geworden. Ze kwam niet vooruit na de 90 km grens (de kat bleek in duizend stukjes in de achterdemper te liggen), de LHM en koelvloeistof zagen er erg oud uit en de automaat schokte nogal. Meteen maar alle vloeistoffen en de voorraadbol vervangen en de automaat laten spoelen.
Er moet nog het een en ander gebeuren. Distributieriem vervangen, kleppen stellen, katalysator en de ADALS vervangen naast kleinere dingen als de achterruitsproeier en radio repareren.
Sinds de aanschaf zit ik vastgekluisterd op dit forum om over de auto te leren. Welk model heb ik nu eigenlijk gekocht, welke motorcode hoort daar bij? Wat is belangrijk om te weten om zo goed en zo goedkoop mogelijk deze Francaise een betrouwbare tweede jeugd te geven etc, etc?
De eerste grote shock was het benzineverbruik. Na de eerste tank stelde ik 1 : 10 vast. Onaanvaardbaar en reden om ze meteen weer van de hand te doen. Als langdurige WAO-er door een bedrijfsongeval is het bij mij bepaald geen vetpot. Sleutelen aan auto’s is erg lang geleden en veel kennis is weggeëbd uit mijn toch al aangetaste geheugen. Het bedrijfsongeval was een vergiftiging namelijk.
Gelukkig heb ik via Garage Hydraulique kennis gemaakt met Twan en Pascal van de Snoekfabriek, daar zijn nog onderdelen, een vriendelijk praatje en kennis van zaken. Toch wil ik ook graag zelf dingen doen en hoop hier op de broodnodige kennis & ervaring van oude wijze BX-rotten en hopelijk onderdelen. Niet alles is meer te krijgen heb ik inmiddels moeten ervaren.
Zo zoek ik bv die dikke slang die van het olievulpunt naar beneden loopt en een set comfortbollen om een week of zo uit te proberen om te kijken hoe dat bevalt.
Ook wil ik graag bereiken dat de auto van 1 : 12 nu naar laten we zeggen 1 : 18 gaat lopen en heb daar al een hoop ideeën over opgedaan. Dat zullen aparte items worden.
Dus à bientôt hoop ik. Hans.
Hallo Hans,
Bedankt voor je intro! Leuk om te lezen! Wat betreft het benzineverbruik, ik rijd een bx 1400 en een goed onderhouden motor. Met zeer zuinig rijden kom ik op 1:17, maar 1:16 als ik “gewoon” met het verkeer mee rijd.
Van de BX 1.6 automaat heb ik geen kaas gegeten. Voor sleutelen heb ik de vraagbaak, en raadpleeg ik http://www.citroenbx.nl/bx/mijn-BX-en/gti-1.html
Voor klussen die ik niet aankan (best veel) heb ik een garage in Borculo http://www.citro-classique.nl/
Dan heb je dit forum waar erg veel mensen sleutelen en het magazijn voor de BX.
Kortom welkom bij de club!
Wim Rutten
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
1 op 18? Ik ben bang dat dat je echt niet gaat lukken met een 16 automaat, zelfs niet als je superzuinig rijdt. Als je 1 op 14 haalt vind ik dat al erg netjes…
O ja, uiteraard welkom hier .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Welkom! ik zou de Vraagbaak op de kop zien te tikken. Daar staat veel in waar je wat aan hebt, een basis kennis autotechniek is wel vereist. Kleppen stellen bij een BX 16 moet volgens mij met vulplaatjes, dat is niet echt een eenvoudig klusje, bij een 14 is dit veel makkelijker. Comfortbollen? Als je systeem goed schoon is en je bollen goed gevuld heb je volgens mij geen behoefte aan comfortbollen. De keus is natuurlijk geheel aan jou…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je met een 1.6 TRI automaat een gemiddeld verbruik van 1 op 12 gaat halen, ben je naar mijn mening spekkoper. Heb een poosje een 1.6 TRI break gereden met 5 bak, maar haalde daar op z’n gunstigst gemiddeld 1 op 12.5 mee.
Het zijn wel zeer plezierige auto’s om in te rijden. Lekker fel als het moet.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik denk dat het stiekem een TZI is. De TRI was bij mijn weten in ‘93 uit productie en had dacht ik geen automaat (maar dat zou in België anders geweest kunnen zijn!)
Correctie: de TRI had wel degelijk een automaat, maar was volgens wikipedia in ‘93 helemaal uit productie. Het zou wel kunnen dat het een late ‘92’er is die in ‘93 gekentekend is. Als we dat zeker willen weten moet TS even een pic van de motor plaatsen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Editen kan niet meer, maar toch nóg een correctie: ik zat bij mijn vorige correctie naar de 19TRI te kijken. Die was er inderdaad als automaat, maar van de 16TRi kan ik daar niets over vinden. Dat wil niet per se zeggen dat hij niet bestaat natuurlijk. Al die jaartallen daarna kloppen wel.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Je hebt helemaal gelijk Fije, het is een TZI, geproduceerd in Dec 1992 en gekentekend in 1993 Zal een typefoutje van mij geweest zijn. Twan dacht dat het een betrekkelijk zeldzame Image is, nl een die geleverd is met een automaat wat het in zijn ogen tot een speciaal bestelde versie maakt.
De grill heeft 2 verchroomde stips (al is dat niet het goede woord) en daarom zou het een Image zijn. De oorspronkelijke wieldoppen zouden daar mee corresponderen met een groot glad oppervlak in het midden en gaatjes aan de rand.
Ze vielen meteen geheel verroest uit elkaar dus daarom heeft ze nu andere.
Er zit dan wel weer een sportiever stuur in, weet niet of dat bij een Image hoort en een GTI interieur met een, volgens weer iemand anders, afwijkend patroon.
Van de BX motorcodes wordt ik helemaal gek. Het officiële plaatje ontbreekt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de motorcode BDY XU5M 3Z is. Volgens Hayes is de 1.6 met injectie gebouwd vanaf Nov of zo 1992 er een met een Magneti Marelli G6.10
Dank ook voor de tip van de vraagbaak, ik heb er al een besteld.
Al meerdere mensen hebben me verzekerd dat 1:12 het beste resultaat is waar ik op mag hopen en tot nu toe hebben ze gelijk.
In een ideale lange rit van ± 500 km en zo goed als windstil weer en alleen maar snelweg én zo goed als mogelijk was precies 100 km p/u rijden is de score 1:13,4. Maar dat is geen normaal dagelijks gebruik dus ik accepteer ieders voorspellingen.
Ik MOET het echter drastisch omlaag krijgen, anders moet ik ze weer verkopen.
Ik hoop hier dus een groepje te interesseren die bereid is aanzienlijke tijd te spenderen mijn aanstaande voorstellen/ideeën lek te schieten. Wat ik pas zal accepteren als daar degelijk bewijs voor geleverd wordt.
Wat die voorstellen zijn komt later nog maar houdt in dat de situaties van de Suck, de Bang & de Boem oftewel inlaat, ontsteking en uitlaat verbetering komt.
Tot zover dank iedereen, hans
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lady1993 schreef:
Al meerdere mensen hebben me verzekerd dat 1:12 het beste resultaat is waar ik op mag hopen en tot nu toe hebben ze gelijk….Ik MOET het echter drastisch omlaag krijgen, anders moet ik ze weer verkopen…
Ik vrees dat je beter een advertentie kunt gaan zetten. Je loopt namelijk aan tegen de constructieve beperkingen van motor én bak van deze bx. Zo zit er bv géén lock-up op de 3e en 4e versnelling van deze automaat bak en is de motor niet gemaakt met “low-friction” materialen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
lady1993 schreef:
Ik MOET het echter drastisch omlaag krijgen, anders moet ik ze weer verkopen.
Ik hoop hier dus een groepje te interesseren die bereid is aanzienlijke tijd te spenderen mijn aanstaande voorstellen/ideeën lek te schieten. Wat ik pas zal accepteren als daar degelijk bewijs voor geleverd wordt.
Wat die voorstellen zijn komt later nog maar houdt in dat de situaties van de Suck, de Bang & de Boem oftewel inlaat, ontsteking en uitlaat verbetering komt.
Is het niet gewoon makkelijker een auto te kopen die zuiniger is? Alle eventuele aanpassingen die je zal willen doen zijn ook niet bepaald gratis.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nee je zou dan bijvoorbeeld naar chiptuning moeten kijken, maar die kosten haal je er nooit uit. Ik denk inderdaad dat het handiger is een nette BX14 of zo te zoeken, zoals genoemd zijn die een stuk zuiniger. Hoop dan wel dat je kunt schakelen . Of een BX diesel natuurlijk, al dan niet met automaat. Maar dan moet je weer fikse MRB ophoesten.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
@ dirkvdmei
Het is dus een TZI en zal wrschl iets zuinig rijden dan een TRI maar, meteen toegegeven, marginaal.
Toen ik de auto kocht 2 maanden geleden, had ik het gevoel dat die nog niet “los” was. Misschien nog nooit of zelden boven de 3000 toeren gekomen. Bij een rit van 500 km met zo precies mogelijk 100 km p/u deed ze 1 : 13,4.
Geen idee wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn dus dat is het eerstvolgende klusje om eerst zo goed mogelijk een baseline van het verbruik te gaan kunnen vaststellen. Ik heb al een rit gepland naar een kennis ergens midden Frankrijk en ga dan zo hard mogelijk rijden in de hoop dat daarna de motor wel “los"zal zijn. Losser dan nu lig.
@ waterman. Interessante opmerkingen maak je. Als je gelijk hebt dan ziet het er op voorhand idd naar uit dat drastisch zuiniger rijden een hopeloos project wordt. Mij is echter verzekerd dat de bak een lock-up in 4 heeft. Het gaat lig om een ZF 4HP14 bak en hier http://www.mirari.fr/tEvI zie ik staan dat de bak een lock-up heeft.
@Nielsje. Je hebt helemaal gelijk, dat is veel makkelijker, maar ik heb deze auto nu eenmaal (vanwege heimwee naar het zweefgevoel na 10 jaar Japans rijden) en ik ben me ervan bewust dat dit niet het makkelijkste project zal zijn. De kennis die opgedaan wordt kunnen echter ook voor andere auto’s gebruikt worden dus in die zin maakt het niet zoveel uit (hoop ik)
@ Fije Chiptuning? Ik dacht dat slechts marginaal zin heeft voor een non-turbo auto. Maar als jij andere ervaringen hebt, VERTEL! Het zou een van de elementen kunnen zijn want ik denk dat er meerdere ingrepen/elementen nodig zullen zijn om tot een aanzienlijke besparing te komen.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Om maar weer eens een fijne discussie aan te zwengelen, gooi Fin 25 bij je olie in, scheelt 5% verbruik denk ik.
Er zullen nou wel weer veel reacties komen dat het onzin is en dat toevoegingen niet helpen, maar ja, daar is een forum voor toch.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar je kunt bij iedere auto (met elektronische injectie en ontsteking tenminste) wel proberen alles net even wat efficiënter af te stellen, zeker bij eentje van 25 jaar oud. Maar om te beginnen heb je dat al een compleet ander motormanagement nodig, want met je huidige management zul je niet ver komen. Voor het vermogen hoef je het inderdaad sowieso niet te doen als je geen turbo hebt. Het verbruik kan een beetje dalen, maar ik denk nog steeds niet dat je er heel erg ver mee zou komen. Nogmaals, die kosten haal je er nooit uit. Als je zoiets zou willen doen zou je dat puur voor de sport moeten doen .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ha Ed P,
Een toevoeging is idd een van de mogelijkheden. De grote hamvraag is welke dat zou moeten zijn.
Naast Fin 25 zijn er nog een hele hoop anderen.
Als basisolie gebruik ik 10W40. Dus voordat de vraag over toevoegingen aan de orde komt is de vraag of er een betere basisolie mogelijk is en van welk merk die zou moeten zijn?
Qua toevoegingen heb ik allerlei soorten twijfels. Er zijn er met vaste(re) stoffen zoals grafiet, teflon, molybdeen etc en er is een categorie zonder vaste(re) stoffen. Die laatste claimen dat (ik hoop dat ik het goed zeg) het meer gaat over de bindingen aan de metalen delen.
Fin 25 is een voorbeeld van de eerste categorie en de keramische toeging van maxxlube ook. Op een of andere manier trekt die laatste me wel aan http://www.maxxlube-automotive.com/shop/keramische-smeermiddelen/keramische-motorolie-toevoeging/
maar of dat terecht is?
TSL is een voorbeeld van de tweede categorie. Ook daar voel ik me toe aangetrokken. Misschien vooral omdat het ook in de agrarische wereld, autosport en in de industrie gebruikt wordt. Maar alweer, is het écht wel zo’n goed product als geclaimd wordt.
Ik denk dat het hele onderwerp van toevoegingen er een is voor specialisten.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Betere basisolie kan vast, maar dat verschil ga jij niet meten . Dunnere olie kan ook, maar schijnt niet altijd even goed voor je motor te zijn…er zijn hier vast experts die daar wat meer over weten dan ik.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)