2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Nieuwe blije eigenaar, even voorstellen
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 25 november 2017 01:12 PM
  [ # 16 ]

Ik rij nu in een BX 1.6 chic. Deze heeft dezelfde motor als jouw TZI.
Op de lange weg, bijv. retourtje Rotterdam - Leeuwarden, kan ik 1 op 14.5 halen.
Dan houd ik me strak aan de 100 km/u. Ga ik harder, 110-120 km/u kom ik uit op 1 op 13 tot 1 op 13.5
Gemiddeld kom ik uit op 1 op 12 tot 1 op 12.5 dus met de korte ritjes meegerekend.
Met een automaat verbruik je ongeveer 10% meer. De cijfers die jij haalt zijn dus best goed.
Goed onderhoud, en een lichte rechtervoet, zijn medebepalend voor het verbruik.
Ben bang dat je met al je probeersels niet veel zal bereiken. Vraag me zelfs af of het niet schadelijk voor de auto kan zijn.
Niets meer aan doen is mijn mening. Gewoon gaan genieten van het comfort van deze auto.
Is het verbruik echt een (financieel) probleem, ga dan voor een AX 1.1 of Saxo 1.1, daar is een gemiddelde van 1 op 17 geen uitzondering. Scheelt ook aardig in de belasting. Mis je alleen het zweefplezier.

Profiel  
 
lady1993
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-2017

Gepost: 25 november 2017 01:12 PM
  [ # 17 ]

Ik denk zeker dat je gelijk hebt Fije, meten zal ondoenlijk zijn. Maar ja, áls je ergens moet beginnen is het bij de basis, niet?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 november 2017 01:27 PM
  [ # 18 ]

Ik bedoelde er vooral mee dat het verschil zó klein zal zijn, dat je daar niks aan zou hebben. Uiteraard moet je zo nu en dan wel olie verversen, maar dat heb je al gedaan. Als je al wil gaan klooien om hem zuiniger te krijgen, dan zou ik eerder beginnen aan de suggestie van Ed. Kleppen stellen kan misschien ook nog wat helpen, maar na minder dan een ton zou het me niet eens verbazen als die nog gewoon goed staan. Ik denk niet dat je ooit beter dan 1 op 14 (op een lange, rustige rit) zult halen, tenzij je echt voor duizenden euro’s aan die motor gaat sleutelen. Ik blijf er echt bij dat je beter een BX14 of eventueel een diesel (of de zeldzame BX11) kunt zoeken als je huidige verbruik je echt te veel is.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
lady1993
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-2017

Gepost: 25 november 2017 01:37 PM
  [ # 19 ]

De suggestie van Ed is zeker een van de mogelijkheden. 
En jouw suggestie voor een 1.4 is ook een goede, maar ik heb nu eenmaal een 1.6 met helaas een automaat en ik heb die gekocht voor de lage km stand dus daar zal ik het voorlopig mee moeten doen vrees ik.  Tenzij je een 1.4 met vergelijkbare km stand en GTI stoelen in de aanbieding hebt natuurlijk;-)

Profiel  
 
lady1993
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-2017

Gepost: 25 november 2017 01:42 PM
  [ # 20 ]
dirkvdmei schreef:

Ik rij nu in een BX 1.6 chic. Deze heeft dezelfde motor als jouw TZI.
Op de lange weg, bijv. retourtje Rotterdam - Leeuwarden, kan ik 1 op 14.5 halen.
Dan houd ik me strak aan de 100 km/u. Ga ik harder, 110-120 km/u kom ik uit op 1 op 13 tot 1 op 13.5
Gemiddeld kom ik uit op 1 op 12 tot 1 op 12.5 dus met de korte ritjes meegerekend.
Met een automaat verbruik je ongeveer 10% meer. De cijfers die jij haalt zijn dus best goed.
Goed onderhoud, en een lichte rechtervoet, zijn medebepalend voor het verbruik.
Ben bang dat je met al je probeersels niet veel zal bereiken. Vraag me zelfs af of het niet schadelijk voor de auto kan zijn.
Niets meer aan doen is mijn mening. Gewoon gaan genieten van het comfort van deze auto.
Is het verbruik echt een (financieel) probleem, ga dan voor een AX 1.1 of Saxo 1.1, daar is een gemiddelde van 1 op 17 geen uitzondering. Scheelt ook aardig in de belasting. Mis je alleen het zweefplezier.

Misschien kan het meerverbruik van een automaat verminderd worden met een goed extra smeermiddel zoals TSL?
En louter en alleen vanwege het zweefgevoel is de zoektocht naar een BX nu juist begonnen.  Een AX of Saxo is geen optie!
Dan zou ik liever nog een Honda Jazz aanschaffen ben ik bang.

Laten we hopen dat mijn probeersels toch vruchten af zullen werpen.

Profiel  
 
lady1993
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-2017

Gepost: 25 november 2017 01:44 PM
  [ # 21 ]

Hoi Dirk,

Ja, het verbruik van rond de 1 :12 in alledaags gebruik is kennelijk een aardig gemiddelde, maar ik hoop toch met heel mijn hart dat er nog een behoorlijke besparing geboekt kan worden met verbeteringen aan in- en uitlaatsysteem, de ontsteking, toevoeging van een HHO systeem of een Aqua tune systeem of . . .

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 november 2017 01:44 PM
  [ # 22 ]

Stoelen kun je zo overzetten hoor Wink. https://www.autowereld.nl/citroen/bx/1-4-13092362/details.html
Bijvoorbeeld. Wel ietsje meer kilometers, maar nog steeds niet veel voor een BX. Dit is alleen nog wel de oude 150-motor van de 14. Ik weet niet of die even zuinig is als de latere TU3.
Wat ook nog zou kunnen is dat je je BX op LPG laat lopen. Daar wordt hij niet zuiniger van, maar je brandstofkosten gaan wel omlaag Wink.
EDIT: https://www.autowereld.nl/citroen/bx/1-4-deauville-17821670/details.html
Deze is zo te zien supernetjes, maar daar is de prijs dan ook naar Rolling Eyes

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 november 2017 11:03 PM
  [ # 23 ]

Hmm, ff terugkomend op mijn suggestie om hem op LPG te laten lopen: dit wordt ook lastig. Waarschijnlijk loopt hij er wel prima op, maar als je geen G3-installatie inbouwt ben je aan wegenbelasting nog meer kwijt dan aan een diesel. Dat wil je natuurlijk niet! Een G3-installatie is gelukkig nog geen tientje per maand duurder, dus dat ene tientje heb je er na één tankbeurt al ruimschoots uit. Ik ga er dan wel van uit dat je minstens elk half jaar tankt Wink. Er is alleen wel een probleem: jouw BX zal zoals hij nu is nooit een G3-installatie kunnen krijgen. Hiervoor heb je minstens multipoint-injectie nodig, en die van jou is nu singlepoint. Je zou dan dus het inlaatspruitstuk van een (échte Wink) 16 TRI of 16 GTI moeten monteren, of (als het past) die van een 19 GTI. Beide is een hoop gekloot, maar als je bereid bent veel te klooien moedig ik je alleen maar aan Wink (is dat wel goed eigenlijk? red face). Dan nóg zou je in ieder geval even moeten vragen bij LPG-boeren of je wel G3 kunt krijgen als je dat al zou doen, want bij auto’s van voor ‘94 is dat lastig. Toch denk ik dat dit misschien wel eens de interessantste manier zou kunnen zijn, want je lijkt best wel gehecht aan je BX Wink.
Ik weet persoonlijk niet of een 16 TRI- of een 19 GTI-spruitstuk het handigst is. Een 16 TRi heeft hetzelfde blok en past dus, maar ik weet niet of het motormanagement dat daarbij hoort je katalysator snapt. Die katalysator heb je nodig om aan de G3-norm te voldoen! Een 19 GTi heeft een ander blok, maar van dezelfde familie, en is wel met katalysator geleverd. Zelfs als dit spruitstuk past weet ik niet of de mappings van een 1900cc-blok zomaar op een 1600 werken.
Maar de eerste stappen zijn (praktisch gezien) veel simpeler: je afvragen of je dit allemaal wel wil en er wel zoveel aan wil klooien, en vervolgens vragen of G3 wel kan bij een BX (maar wees niet bang om naar een second opinion te vragen als de eerste LPG-boer nee zegt Wink). Het zou wel een mooi project zijn…
EDIT: Betere optie: het spruitstuk van een ZX of Xantia 1.6 (of vergelijkbare Peugeot). Die passen denk ik ook (zelfde blok dacht ik) en hebben wél een katalysator én die motoren zijn goedgekeurd voor G3.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 november 2017 11:35 PM
  [ # 24 ]

G3 instalatie’s kunnen in principe alleen maar in auto’s vanaf bouwjaar eind 1994. Dat komt omdat er toen een norm is vastgesteld, de norm 94-12. Om G3 korting te krijgen (want het is gewoon een korting op de mrb voor lpg) moet ie dus voldoen aan die norm en die voorzien zijn van een gecertificeerde G3-installatie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 november 2017 11:38 PM
  [ # 25 ]

Even een vraagje tussendoor, hoeveel km ben je van plan te gaan rijden per jaar?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 november 2017 11:41 PM
  [ # 26 ]
waterman schreef:

G3 instalatie’s kunnen in principe alleen maar in auto’s vanaf bouwjaar eind 1994…

Klopt, daarom moet TS dan sowieso even navragen bij LPG-boeren of mijn wilde idee inderdaad wel kan. Met het spruitstuk en management van een ZX of Xantia is het denk ik dezelfde motor als die auto’s hadden (of is de kop ook anders?) en zou hij theoretisch dus ook aan dezelfde emissienormen moeten voldoen. Als het kan zou dat heel mooi zijn, want G3 kost dus niet zoveel meer in MRB en LPG kost zelf maar een derde van benzine…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2017 07:51 AM
  [ # 27 ]

Het gaat niet er niet om of hij die normen haalt. Het gaat er om dat hij van voor eind 1994 is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 26 november 2017 08:57 AM
  [ # 28 ]

Dat inderdaad.
Verder gaat een 16 tzi met automaat echt niet zuiniger worden. Helaas.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 november 2017 09:10 AM
  [ # 29 ]

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/60513-goedkoop-autorijden-met-lpg-g3.html
“Niet alle LPG-installaties zijn namelijk LPG G3. Dat is pas het geval als deze de emissienorm 94/12 haalt.”
Vraag het nou maar gewoon na, want het is denk ik wel verreweg de meest effectieve manier om de brandstofkosten omlaag te krijgen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 november 2017 02:04 PM
  [ # 30 ]

Een methanol injectie bijbouwen? http://www.coolisbetter.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=70
Verder, nooit het gaspedaal verder dan 2/3 induwen, vooruitziend rijden ....
Die rit naar Frankrijk, zo hard mogelijk om je motor los te krijgen? Loskrijgen van een verwaarloosde motor doe je enkel met goed onderhoud, tegen 90km/h uren de motor op temperatuur hebben werkt beter dan bij zo’n motor eens door te douwen. Eerst onderhoud, dan rijden.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook