Hallo beste mensen, ik ben onlangs in het bezit gekomen van een BX 1.6 TZI geproduceert in Dec 1992 met een automaat en 84.000 op de teller. Ik ben bezig ze klaar te maken voor een lange 2de jeugd.
Na 10 jaar Japans gereden te hebben geniet ik nu elke meter van de heerlijke vering waar ik kennelijk aan verslaafd ben geraakt.
Het probleem is het verbruik. Tot nu toe gemiddeld nog 1 : 12 met uitschieters van 1 : 9,5 en 1 : 13,4. Die 1 : 12 schijnt de ervaring van de meesten te zijn maar ik MOET het verbruik zo drastisch mogelijk beperken. Met mijn budget kan ik haar
(in mijn hoofd is de auto vrouwelijk vanwege het zachte veerkarakter) anders niet houden vrees ik want vergeleken bij die Japanners scheelt het me ±1000,- per jaar en die heb ik nodig voor medische uitgaven.
Ik lees al een tijd over allerlei manieren om een auto zuiniger te laten lopen. De claims variëren tussen 5 en meer dan 50%.
Nu ben ik niet echt technisch onderlegd dus ontbreekt het me aan gedegen kennis om een en ander goed te kunnen beoordelen.
Omwille van de duidelijkheid wil ik een aantal topics starten met de ideeën die ik inmiddels heb opgedaan zodat niet alle strategieën door elkaar heen gaan lopen.
De kunst is om het kaf van het koren te scheiden en om zo eenvoudig en goedkoop mogelijk de doelstelling van 1 : 18 of beter te halen. Werk voor specialisten en langdurige ervaringen I guess.
Dus, wie o wie heeft langdurige ervaringen met een BX aanzienlijk zuiniger laten rijden?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
de japaner was dan waarschijnlijk geen automaat??? ja want een automaat gebruikt gewoon meer brandstof. alleen een maal op het rechte stuk bij 100km,p.uur is het gebruik gelijk,
ja hoe krijg je het gebruik naar beneden? motories, of gadgeds, aanbrengen of veranderen zal niet helpen. het enige wat dan helpt, gewicht kwijt raken, dus alle belast overboord gooien.
wat ook helpt heel defensief auto rijden, dus niet van stoplicht naar stoplicht rijden, maar schatten hoe je kan blijven rollen, het op trekken is het probleem, dit kost 55% extra brandstof, dit komt door de acceleratie modus. iederekeer dat je het pedaal verder intrapt wordt er extra benzine in gepompt, bij hybride auto,,s van tegenwoordig, geeft de electra motor deze duw, daarom zijn deze auto,s zo zuinig, de rest aan een hybride is even oud als jouw blok:mrgreen:
verdere zuinigheids doelstelinhgen zijn, pak wat vaker de fiets, dus gewoon geen kleine stukjes gaan rijden,
meschien het blok even op frissen, nieuwe bougies filter olie, en een goede injectie reiniger in de tank, maar dan moet er wel gelijk een flinke rit mee worden gereden, waar bij de motor even flink de sporen moet krijgen om schoon te kunnen branden, anders heeft de injectie reiniger van 26 euro ook geen zin. zelf prevereer ik altijd ultimate98, kost iets meer maar ik vind de motor soepeler en zuiniger lopen, wat de kosten bespaart, wat de benzine duurder is, en heb altijd een witte uitlaat, ipv zwart.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
zit op de verkeerde pagina zie ik net, ha ha ha
Hoi,
Je hebt gelijk, de japanners hadden geen automaat.
Al je tips worden in dank afgenomen, maar pas ze allemaal al toe. Dus moeten er trucjes aan te pas komen.
Betere smering, het heikele punt van olie en/of benzine toevoegingen
Een betere ontsteking met al dan niet zelfgemaakte plasmabougies, een HHO watergassysteem http://www.watergas.nu
Zie ook http://www.watergas.nu/inhoud/bh10_4_green_miles_solutions_130325.php
Rijden op benzinedampen http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/ale-rijdt-op-benzinedamp-1018686
of het simpelste; aceton toevoegen aan de benzine.
Dat zou tochtos een besparing moeten kunnen leiden zou je denken?
In mijn opzicht heb je dan de verkeerde BX gekocht als je perse een zuinige moet hebben.
1. een automaat verbruikt altijd iets meer dan een handbak.
2. een TU motor (1.4) is gewoon de zuinigste benzine motor die in een BX geleverd is. Geen enkel trucje of rustige rijstijl gaat een XU (1.6 of 1.9) zuiniger krijgen dan die 1.4 TU motor.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat is ook ongeveer wat we hem in zijn andere draadje proberen te vertellen .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Als je echt zuinig wilt rijden kun je een oudere 2.0 HDi in b.v. een Berlingo of Xsara Picasso met slechts enkele 100.000-den km’s kopen. Bij de Picasso’s zijn deze waarschijnlijk gemakkelijker te vinden dan bij de Berlingo. Bij ca. 10K per jaar zijn deze diesels al zuiniger/goedkoper dan benzine, ook met verrekening van de wegenbelasting. Die lopen als een tierelier en gaan zonder problemen 400.000 Km of meer mee! Maar misschien ga je vooral voor de vering !
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat lijkt inderdaad zo te zijn, maar een BX diesel is bij mijn weten ook zeer zuinig en betrouwbaar (zeker de modellen zonder turbo).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Met de BX techniek kan je inderdaad geen wonderen verwachten.
Toevoegingen helpen hooguit een fractie.
Enige wat nog iets kan helpen is een handgeschakelde bak van een diesel.
Die heeft wat langere versnellingen dan de benzine uitvoering.
Of een 1,4 met 5-bak erin hangen.
Maar voor dat geld kan je ook heel wat kilometers maken met je automaat…
1:18 is niet haalbaar bij een benzine BX.
Misschien bij constante snelheid van 70 met de wind mee en heuvel af…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie dat er twee topics zijn over het zelfde onderwerp. Dan gaat deze op slot en gaan we hier verder https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235065/P15/#2024884
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste