Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/60513-goedkoop-autorijden-met-lpg-g3.html
“Niet alle LPG-installaties zijn namelijk LPG G3. Dat is pas het geval als deze de emissienorm 94/12 haalt.”
Vraag het nou maar gewoon na, want het is denk ik wel verreweg de meest effectieve manier om de brandstofkosten omlaag te krijgen.
Het gaat niet alleen om de installatie, het gaat ook nog over het bouwjaar van het vehikel. En dat ligt voor 1994.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk niet dat je bx zuiniger krijgt. Stel dat het je lukt om voor zeg even 300 euro en 4 dagen sleutelen het verbruik te krijgen op 1:16.
Dan ben je binnen kort de rijkste man op aarde. En krijg je vast wat millieu prijzen.
BX kan wel zuiniger maar dan moet je kostbare ingrepen uitvoeren.
Hard rijden naar frankrijk, zou ik niet doen.
1)Binnendoor scheelt tol toch zo 60 euro op retourtje midden fr en goedkoop tanken bij de supers! Totaal 70 euries in de pocket.
2)Je bx zou best een stuk kunnen gaan. Of direct door klappen riem of gescheurde KVS slang. Of na een paar weken.
Autos waar jaren mee rond gesukkeld is, kun je het best mee verder rond sukkelen. De gekste dingen gaan opeens stuk.
3)pas op flisters! frankrijk staat helemaal vol. en boetes komen aan helaas.
succes!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Franse boetes komen inderdaad aan, in heel behoorlijk Nederlands zelfs! Als ik Hans “lady1993” was zou ik trouwens niet hemel en aarde bewegen om de auto zuiniger te krijgen, tenminste, als hij verder goed loopt. Als het verbruik echt zo’n punt is zou ik een modern klein autootje aanschaffen.
Dat lijkt mij ook het verstandigst, soms moet je gewoon erkennen dat er een verschil is tussen iets willen en het daadwerkelijk ook kunnen er van…. mi is het gewoon niet mogelijk om met een oude(techniek) 1.6 en automaat 1:18 te rijden.(of je moet krukassen/vliegwielen ed gaan slijpen/uitboren of balanceren om lichter te maken, maar ook dat is niet echt goedkoop en dan nog….......
Ik wil een perfecte ds voor onder de 5000 euro….....maar heb me er al lang bij neergelegd dat dat hem nooit zal worden…Dat is mi net zo iets
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Feije schreef:Stoelen kun je zo overzetten hoor . https://www.autowereld.nl/citroen/bx/1-4-13092362/details.html
Dit is alleen nog wel de oude 150-motor van de 14. Ik weet niet of die even zuinig is als de latere TU3.
Ik ook niet Maar heb het met de 150C motor nu drie maanden en 10.000km bijgehouden en zit precies op 1:16 gemengd gebruik. Rijd wel rustig en gebruik de econometer
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat is ongeveer even zuinig als een TU . Ondanks mijn wilde LPG-idee blijf ik erbij dat een nette BX14 nemen verreweg het handigst is.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volle bak LPG G2 is volle mrb, maar ook dat verschil tank je er vlot uit. Buiten dat hoeft er niet zo’n fancy lpg-injectiesysteem op een monopoint. Een OMVL Dream installatie (met ringmixer) is prima geschikt, niet duur en nog miljeubewust ook
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, maar als je aan G2 wil beginnen zou je ook weer net zo goed een diesel kunnen nemen. Minder MRB en zuiniger…al is diesel natuurlijk wel wat duurder dan LPG.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een oude diesel is vies. En duur want voor een ouwe diesel bx of ieder ander diesel ding zonder roetfilter etc ga je straks alleen maar méér MRB betalen én je mag straks steeds vaker ergens niet meer rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
waterman schreef:Een oude diesel is vies.
Nee hoor, stoot veel minder fijnstof uit dan een moderne diesel. Wel wat meer roet ja.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:
Nee hoor, stoot veel minder fijnstof uit dan een moderne diesel. Wel wat meer roet ja.
Roet is vies, slecht voor de gezondheid en het milieu en alleen al daarom geldt: ouwe diesels zijn ranzig. De vroeger gebruikte techniek is sub-optimaal, de inspuiting is ongeregeld en aan slijtage onderhevig. Dat weet je gewoon als autotechneut. Kijk naar onderzoeken, lees en doe praktijk ervaring op voor je iets gaat beweren wat niet correct is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Feije schreef:Wel wat meer roet ja.
Roet is uitermate ongezondheid, het kan zelfs kankerverwekkend zijn:
http://www.ggd.amsterdam.nl/gezond-wonen/milieu-buitenshuis/blijf-rook!/rook-roet-gezondheid/
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik zeg toch ook nergens dat roet gezond is? Ik merk alleen op dat een BX diesel vooral roet uit zal stoten en sommige modernere diesels meer fijnstof (tot daar ook weer filters voor kwamen), en ik vind het vooral erg ver gaan om de roetuitstoot nou als argument te gebruiken om geen BX diesel te nemen. Als je dat echt zo’n probleem vindt zou je er misschien zelfs alsnog een (half open) roetfiltertje tussen kunnen zetten. De belastingen op ouwe diesels blijven natuurlijk wel aanzienlijk.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Laten we weer on topic gaan: hoe wordt de BX van TS zuiniger?
Wim,
Disciplus Simplex
Dat wordt ie niet.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.