Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje over mijn ruitenwisser.
Ik weet niet beter dan dat de ruitenwisser van mijn CX in de intervalstand eerst 1/5e van mijn ruit veegt, dan wacht en dan precies 1 keer heen en weer gaat om op 1/5e te stoppen. Dus die 1/5e is dan ongeveer de ruststand bij interval. Volgens mij klopt dit niet, maar zo werkt het meestal wel bij mij. Maar…
Ook mijn CX is een CX dus ze heeft allerlei varianten op het thema bedacht.
- 1/5e, rust, 2/5e, rust, 1 maal op en neer en rust op 2/5e,
- Gewoon lekker wissen tot madame vanzelf besluit weer te intervallen, maar dan wel met 1/5e als ruststand,
- 1/5e, rust, tweemaal op en neer, 1/5e ruststand
- etcetera.
O ja, bij gewoon wissen eindigt mijn ruitenwisser soms netjes rechtsonderdaan, maar soms moet ik goed timen met het uitschakelen van de ruitenwissermotor.
Wat zijn mogelijke oorzaken?
Ik ben benieuwd, dus hoor het graag.
Groet, Thijs













Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Dit klinkt als een slecht sleepcontact in de ruitenwissermotor. Ik heb er zelf gelukkig geen ervaringen mee, iemand anders misschien wel?
Ik heb niet direct een antwoord op de vraag, maar misschien kan dit topic nog van pas komen:
Ik denk dat Ed P het goed gezien heeft: In je ruitenwissermotor zit een terugloopcontact dat ervoor zorgt dat je ruitenwissers na uitschakelen in de ruststand terecht komen. Als dat niet meer werkt geeft dat in samenhang met een intervalschakelaar allerlei rare effecten. Je zult dus de ruitenwissermotor uit moeten bouwen om te repareren of te vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Oke, dank voor dat linkje en de andere antwoorden. Uit elkaar halen, schoonmaken en in kopervet zetten gaat het worden.
Ik zal jullie nog wel laten weten of het al dan niet gelukt is.
Groet, Thijs
ik ken het als een CX kwaal. Inwendig contactspray spuiten hielp.
Niet te lang wachten omdat er mogelijk iets kan inbranden bij een slecht contact