Gelukkig snel gevonden!
Maar wel raar dat die dingen ook bij het niet gebruiken stuk kunnen gaan…
Electronica is wat dat betreft wel erg onvoorspelbaar…
Enig idee wat er in zo’n ding zit? Alleen een spoeltje of ook high tech?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik weet grofweg wat de BDP sensor doet en dat het puntje in het midden een magneet is, maar wat er allemaal nog achter zit weet ik ook niet. Het is wel de derde die stuk is gegaan in mijn auto carrière tot nu toe, dus dat ze gewoon af en toe stuk kunnen gaan is mij nu wel duidelijk
Feije schreef:Mooi dat het opgelost is! Waar zit die sensor nou eigenlijk bij je BX? Je had het onder dat filmpje over een nare plek , maar je zei niet waar .
Aan de achterkant bovenop de versnellingsbak onder het thermostaathuis. Ik kon er vergeleken met mijn Xantia wel een stuk beter bij, daar was het echt op de tast. Maar ik had alsnog m’n klauwen aardig open gehaald, maar het leek mij goed om die foto maar even achterwege te laten zo rond etenstijd
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Timo1990 schreef:Maar ik had alsnog m’n klauwen aardig open gehaald
Ja dat herken ik nog wel van de Xantia . Ik kon hem wel zien bij die van mij trouwens, het was niet echt op de tast bij mijn TCT. Je kunt er alleen zo slecht bij…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Timo1990 schreef:Ik weet grofweg wat de BDP sensor doet en dat het puntje in het midden een magneet is, maar wat er allemaal nog achter zit weet ik ook niet. ...
Nou, kijkt u eens:
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Krukaspositiesensor/krukaspositiesensor.htm
Hier heb je vast iets aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik dank u hartelijk, kan Hans ook lezen wat er allemaal in verscholen zit.
Feije schreef:Timo1990 schreef:Maar ik had alsnog m’n klauwen aardig open gehaald
Ja dat herken ik nog wel van de Xantia . Ik kon hem wel zien bij die van mij trouwens, het was niet echt op de tast bij mijn TCT. Je kunt er alleen zo slecht bij…
Nooit gezien waar die bij een TCT zit, maar ik heb hem bij een 1.8 8v vervangen (2 keer) en daar loopt een kabelgoot bovenlangs onder de bobine wat het zicht compleet weg neemt.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Nou ja, het principe snappen Timo en ik waarschijnlijk wel, het ontbreken van één of meer tanden geeft een verandering van een patroon in dat signaal.
Maar ik vroeg mij af hoe dat signaal wordt gegenereerd.
Ik weet uit m’n middelbare school natuurkunde dat een spoel een stroompje opwekt als er een magneet langs beweegt.
Maar in dit geval is de sensor de vaste magneet.
Kennelijk verandert het magnetisch veld van een magneet ook als er metaal langs beweegt.
De tekening van de autotechniek is denk ik zo getekend voor het begrip want het lijkt mij sterk dat elke starterkrans een behandeling krijgt om de tanden te magnetiseren…
Waarschijnlijk gebeurt het tijdelijke magnetiseren bij het passeren langs de sensor.
Wat ik mij kan voorstellen is dat er om die magneet een spoeltje zit die de wisseling van het veld omzet in een elektrisch pulsje.
Zo’n sensor zou dan eigenlijk hele simpele techniek hebben. Dat vroeg ik mij dus af.
Maar wat gaat er dan kapot? Het spoeltje? Dat zou je kunnen meten met een multimeter.
Of verliest de magneet z’n kracht?
In het laatste geval zou je de sensor (in noodgeval) weer kunnen reanimeren als je er even een magneet tegenaan houdt.
Niet echt boeiend natuurlijk, een nieuwe is altijd beter, maar ik vroeg me het gewoon af…
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-2014
- CX Super 2000
- XM turbo CT prestige
- BX 1.6 TGI
goed punt wat er nou precies kapot gaat aan zon sensor.
maar die werkt inderdaad met een vaste magneet en een ingebouwde spoel.
als de krans langs die magneet beweegt veranderd het magnetisch veld en dus word er een kleine spanning opgewekt.
dat is uiteindelijk je signaal. ga je verder van de krans af word je signaal zwakker, komt die dichterbij te staan, word die hoger.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik meende dat ze vooral vies werden waardoor het signaal dan (denk ik) te zwak wordt. Schoonmaken zou dan vaak ook moeten helpen, maar zo duur is zo’n sensortje niet, en als hij op een nare plek zit wil je natuurlijk liever niet het risico lopen dat je hem twee keer moet vervangen omdat de oude sensor stiekem toch stuk is .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Magnetisme laat zich niet tegenhouden door vuil, wel door metaal.
Maar Timo, kan je de kapotte sensor proberen door te meten met een multimeter?
Gewoon uit nieuwsgierigheid…
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-2014
- CX Super 2000
- XM turbo CT prestige
- BX 1.6 TGI
Metaaldeeltje willen daar ook best komen en aan de sensor gaan plakken, als dat net even te veel word heb je het al
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zoals op de foto te zien is was mijn oude zwart verkoold en brokkelde uit elkaar. De magnetische werking was een stuk minder als bij het vervangende exemplaar. Ik heb hem geprobeerd door te meten, het zou rond de 80 Ohm moeten zijn maar als ik het mij goed herinner kwam er bijna het dubbele uit.
De BDP sensoren van mijn Xantia’s zagen er echter wel gewoon goed uit dus was intern gewoon iets stuk. Het verschil is wel dat mijn BX dus helemaal niks meer deed maar mijn Xantia’s startte nog wel (wel moeizaam), maar liepen vooral soms beroerd of vielen op willekeurige momenten uit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
JBuining schreef:goed punt wat er nou precies kapot gaat aan zon sensor.
maar die werkt inderdaad met een vaste magneet en een ingebouwde spoel.
als de krans langs die magneet beweegt veranderd het magnetisch veld en dus word er een kleine spanning opgewekt.
dat is uiteindelijk je signaal. ga je verder van de krans af word je signaal zwakker, komt die dichterbij te staan, word die hoger.
Dat hangt er van af of je met een inductie-sensor (magneet-pickup) of met een Hall-effect sensor te maken hebt.
Bij de eerste kan de spoel of de bedrading onderbroken raken, bij de tweede heb je ook nog met een IC’tje te maken dat kan gaan hemelen. Aangezien de BX van Timo een drie-draads (dus: voeding, signaal, massa) aansluiting heeft, lijkt het erop dat er een Hall-sensor is toegepast; over het algemeen heeft een inductiesensor maar twee aansluitingen (signaal, massa).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-2014
- CX Super 2000
- XM turbo CT prestige
- BX 1.6 TGI
Penny Lane schreef:JBuining schreef:goed punt wat er nou precies kapot gaat aan zon sensor.
maar die werkt inderdaad met een vaste magneet en een ingebouwde spoel.
als de krans langs die magneet beweegt veranderd het magnetisch veld en dus word er een kleine spanning opgewekt.
dat is uiteindelijk je signaal. ga je verder van de krans af word je signaal zwakker, komt die dichterbij te staan, word die hoger.Dat hangt er van af of je met een inductie-sensor (magneet-pickup) of met een Hall-effect sensor te maken hebt.
Bij de eerste kan de spoel of de bedrading onderbroken raken, bij de tweede heb je ook nog met een IC’tje te maken dat kan gaan hemelen. Aangezien de BX van Timo een drie-draads (dus: voeding, signaal, massa) aansluiting heeft, lijkt het erop dat er een Hall-sensor is toegepast; over het algemeen heeft een inductiesensor maar twee aansluitingen (signaal, massa).
Derk
Zo scherp heb ik ook weer niet naar de afbeeldingen gekeken :p
Had ook niet zo gouw verwacht dat een bx een Hall sensor Zou hebben.
Iets met aannames enzo.
ik heb 2x gehad dat de bedrading een e=onderbreking had daar waar die het sensorhuis binnenging, ws door trilling en vermoeiing, de kabels hingen wat losjes
Mooi artikel van speurneus Derk!