Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Moet de alternator/dynamo los om de V-snaren te vervangen? Ik kan hem niet ver genoeg naar voren kantelen om de snaar erover te leggen. Een lip op de steun slaat tegen een aanslag.
Ik heb wat foto’s van alternatoren bekeken en ze hebben allemaal dat lipje. Wel heb ik de indruk dat de poelie bij mij groter is. Zal die eens meten.
Oude snaren heb ik doorgesneden (tip hier ergens gelezen)...
Nieuwe snaren zijn 975mm, identiek aan de snaren die erop lagen.
foto’s van de aanslag:
Nu alles goed bereikbaar is heb ik ook de versnellingsbakolie vervangen door Syntrax, de oude was als koffie zo zwart.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Poelie alternator 70mm
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Doe eens foto
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Waarom haal je ‘m er niet uit ?? boutje aan de achterkant eruit draaien,boutje aan de voorkant losdraaien, omhoog tillen,snaren eromheen, terugzetten, en daarna opspannen. Indien je dit een volgende keer even makkelijker wilt doen flex je het nokje van de dynamo voetplaat eraf. Zit er ook al niet meer op bij de dynamo’s van o.a. citrotech:
http://citrotech.nl/shop/product/dynamo-ds65-revisie/
http://citrotech.nl/shop/product/dynamo-ds-met-ingebouwde-spanningsregelaar-nieuw/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Snaren zitten erop. Alternator is blijven zitten.
Met een los ijzerzaagblaadje (deels afgeplakt met plakband) het lipje doorgezaagd.
Die 2de bout 14 waarmee de alternator achteraan vast zit, zit bij een IE op een leuke plek…
Tevens nog volgende zaken bekeken:
Dit vraagt om verbetering. Tevens zijn dan die lelijke geel-groene ‘aardingsdraden’ weg van onder de kap.
Massakabel zou eenvoudig moeten zijn.
Starterkabel: volledig te vernieuwen incl. relais (zo kun je ze kopen) of nieuwe kabel aan het koperen plaatje krimpen?
Mijn kabel is een stukje te lang en kan dus gerust wat korter worden gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Die plus-kabel lijkt van een stuk hulpstart-kabel te zijn gemaakt. Hij hoort in elk geval niet rood te zijn, en mag wel wat dikker. Ik zou een nieuwe kabel aan de bestaande lip krimpen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
een soepele rubber/neopreen kabel is aan te raden. En krimpen/klemmen met juiste gereedschap. Flex kabel heeft veel dunne draadjes, dus niet solderen want dan trekt en tin ver in de kabel en wordt de kabel daar stug.
Zoek eens in Marktplaats op ‘las kabel neopreen’. Kost 6-7 Euro de meter (35mm2). Dan nog wel de kabelschoenen juist monteren…
Met de kabel en schoenen even bij een installateur langs, die zetten ze er professioneel op.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
De DS is inmiddels een jaar in mijn bezit, door tal van mankementen ben ik niet verder dan een 2000 km gekomen.
Echter nu het rijseizoen weer volop begint heb ik weer iets voor: koelwaterlekkage.
Bij warme motor geen verlies waar te nemen.
Als de motor afkoelt (half uurtje na afzetten van de motor) is er een klein verlies dat van de linker zijde lijkt te komen. Daar zitten tal van aansluitingen van koelwater. De meeste kan ik vrij goed “betasten” maar voelen droog aan (radiator, waterpomp, slangen van en naar de luchtschuif). Radiator en luchtschuif zijn recent gedemonteerd geweest voor herstelling en waren dus eerste verdachten.
Zit daar dieper nog iets dat kan lekken?
En waar eindigt de retourslang van het kachelradiateurtje? Ergens diep onder de alternator?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De retourslang van de kachel komt uit op een pijpje op de stalen bocht onder de dynamo/alternator, vlak naast waar de slang naar je expansietankje op dezelfde dikke bocht zit. Die bochten begeven het overigens soms t.h.v. de messing soldering waarmee die twee dunne pijpjes erin zijn gezet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ook ter hoogte van de ijzeren bocht is alles droog. Deze ochtend de DS terug warm gereden en dan laten afkoelen met een teiltje eronder. Bij draaiende en warme motor niets. Na ca. 30min begint het te druppelen. intussen accu eruit gehaald om de buurt van de bocht goed te kunnen bekijken, maar nee, daar is het droog.
Waar het water onderaan uitkomt voel ik de oliekoeler zitten. Heeft deze ook een watercircuit?
Tijdens mijn ritje ook gaan tanken, eerste maal verbruik berekend, 12l/100 km (1 op 8,5) en dat is nauwelijks meer als destijds mijn DSuper tweeliter.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gauthier schreef:
Waar het water onderaan uitkomt voel ik de oliekoeler zitten. Heeft deze ook een watercircuit?
neen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik bedenk me zonet dat ik ook zo’n situatie heb gehad: Het expansie slangetje dat loopt van je radiateurdop/expansievaatje naar je radiateur. Daar waar het aangesloten zit op/aan de radiateur: controleer maar eens of het aansluitpijpje goed vastzit ! Het zou wel eens los kunnen zitten. Dan dient het opnieuw gesoldeerd te worden. Bij expansie zet het water uit en loopt dan via het slangetje terug naar de radiateur. Meestal heb je dan ook een wit (kalk)spoortje onder dat pijpje naar beneden lopen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Dat was mijn vorige koelwaterlek…
Radiator is er toen uit gemoeten om te laten solderen. Deze aansluiting is OK.
In dat geval zou ik het koelcircuit even onder druk zetten. Dan kun je (meestal) duidelijk zien waar het lekt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.