Ben benieuwd naar ervaringen met de de Pure Tech motoren ( vooral de turbo uitvoeringen) en of PSA na het debacle met de THP motoren nu wel een degelijk product heeft gemaakt.
Pas even op dat je PSA niet te hard afstraft voor de THP motoren, die zijn namelijk ontworpen door BMW
Wat betreft Puretech motoren, ik hoor er weinig negatiefs over, maar heb er zelf, afgezien van wat leenauto’s, geen ervaring mee.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:.. THP motoren, die zijn namelijk ontworpen door BMW ...
Niet door BMW. Samen mét BMW. Dat is iets heel anders!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Om nog preciezer te zijn, BMW heeft de opbouw (kleppentrein, timing, turbo) voor rekening genomen en PSA is met name bezig geweest met de giettechniek van blok en de productielijn ervan. Gezien de problemen van de THP is dat best ironisch te noemen.
Qua rijden is de PureTech echt een heel fijn blok en naar mijn weten zijn er wel wat issues, maar lang niet zo dramatisch als de THP’s.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En die zou ik graag te weten komen!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn problemen bekend met de axiaallagers van de krukas (terugroepacties op geweest),het versneld verslijten van de natte distributieriem en sporadisch komen er problemen voor met de spanners van de distributieriem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar geen vervuilingsellende etc zoals bij de THP motoren!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt liever uitgelopen krukaslagers en een gebroken riem begrijp ik ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Binnen da garantie termijn zijn al motoren uitgewisseld..
Heb ook al blokken zien open liggen die intern enorm vervuild waren, wel bij peugeot.
Maar in de garage zie je natuurlijk meer de pech gevallen..
Ken ook mensen die al 200000 km probleemloos met een thp rondrijden..
Funest voor deze blokken is vooral het nieuwe rijden.
Maar over het algemeen zijn er genoeg mensen die probleemloos er mee rondrijden…
De puurpech die in de c3 van mijn zoon ligt heeft iig al zijn diva nukken laten zien. Hahaha
Als er een krukaslager en distributieriem modificatie wordt doorgevoerd ben je van het probleem af; de problemen van de THP motoren lijken niet op te lossen omdat ze voort komen uit basisfouten in het ontwerp?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als je directe inspuiting een basisfout wilt noemen heb je gelijk: je ontbeert nu eenmaal de reinigende werking van benzinedamp die de inlaatklep reinigt.
Veel vervuilingsproblemen zijn echter te voorkomen door het gebruik van de juiste olie, en vooral het tijdig wisselen ervan. En inderdaad voldoende kilometers op bedrijfstemperatuur, niet planken voor de motor warm is, etc etc.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat een gedoe allemaal, of is dit wat ze het nieuwe rijden noemen….?
Het nieuwe rijden is juist wat het probleem met de THP’s verergerd. Mensen die er een sportieve rijstijl op na houden schijnen minder problemen te hebben.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het was ironisch bedoeld! Je kan dus niet meer gewoon rijden maar je moet overal aan denken om je motor niet in de soep te laten lopen!!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Weet iemand vanaf welk bouwjaar of motortype de euvels met de 1.2 verholpen zijn?
Van de 1.6 THP weet ik dat de generatie vanaf ergens 2014 een klap beter zijn. Ze heten dan e-THP en hebben 165pk.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Ik heb zelf een e-THP, 165pk van juli 2017, deze heeft vorig jaar een complete interne reiniging gehad. Op zich jammer dat het weer moest, als hij goed is, is het echt een fijn blok. Volgens mij rond km-stand 70.000.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi