Vorig jaar hebben we bij de Pluriel van mijn zoon de distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen en spijtig genoeg de airco laten leeglopen.
Ik heb deze auto nu overgenomen en heb de airco terug laten vullen.
Het is een climate control en alles werkt in de aanduiding op het digitaal schempje dus komt mooi airco op maar de aircopomp slaat niet aan?
We hebben even rechtstreeks stroom aan de pomp gegeven en ze sloeg meteen aan en aangezien hij nog aan het toestel voor de vulling zat konden we ook aan de meters zien dat alles werkte.
Enkele keren de airco op en af gezet maar blijkbaar krijgt de pomp dus geen stroom.
Zit er ergens een relais of iets anders wat ik kan nakijken?
Misschien gewoon ergens een slecht contact maar waar?
Bij mij doet hij onder de 5 graden niets. Het zal toch niet he?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
of op de radiator,(vooraan de auto,bij de gril) of op de leiding.zit vaak een switch, deze beveiligt de pomp, bij te lage druk stopt de pomp. oke ik snap is bij jou niet zo die lage druk, maar overbrug dan even die switch, gaat ie nu wel, de switch dus, meschien even een paar voorzichtige tikken er aan geven?? meschien plakt ie vast. een tip volg de bedrading,meschien is de stekker nog los.
Die schakelaar schakelt de pomp uit zowel bij te lage druk als bij te hoge druk.
Als alles functioneert en goed is aangesloten (geen losse stekers) dan is de eerstvolgende logische conclusie dat er of te weinig gas in zit of te veel.
Ik vind het overigens apart dat de airco op werking is gecontroleerd terwijl het apparaat nog zou zijn aangesloten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja hij kan natuurlijk ook al dan natuurlijk gewoon weer leeg zijn door een lek, ja het apparaat liet hem wel op druk staan.dus let daar even op, de pomp kan er niet tegen te lang zonder de vloeistof te lopen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die drukschakelaar zit op de dunne leiding ter plaatse van de rechter voorveerpoot.
Even het stekertje eraf en in de steker doorverbinden.
Schakelt de compressor nu wel in?
Zo ja, dan zijn er nog steeds 2 mogelijkheden:
- drukcontact is heel en er zit toch echt tekort koudemiddel in
- drukcontact is stuk
Met hoeveel gram koudemiddel is het systeem gevuld?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Volg ik ff.
Oke.
Bedankt voor de tips.
Ik laat iets weten als ik er naar gekeken heb.
Effe een update.
Ik heb de fiche van dat drukcontact uitgetrokken maar daar zitten 3 vontacten aan. Heb ze op alle manieren is met elkaar verbonden maar geen resultaat behalve dat hij bij één bepaalde verbinding stilvalt.
Ik heb ergens eens gelezen dat in een Xsara de voeding voor de airco door het contactslot gaat en dat een zware sleutelbos/slijtage ervoor kan zorgen dat de boel niet werkt. Het euvel bleek IN het contactslot te zitten. Er zijn ombouwsetjes tekoop die maken dat de airco via een relais wordt ingeschakeld. contactslot>relais>airco ipv contactslot>airco. Zo’n pomp trekt namelijk wel een paar Ampere…
Echter, geen idee of het voor jouw auto ook zo werkt.
edit: lees deze post eens. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229102/
je schrijft: “dat hij bij één bepaalde verbinding stilvalt.” WAT valt dan stil? Klinkt alsof de drukschakelaar goed werkt. Veelal is FOUT een contact naar massa.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Met stilvallen bedoel ik dat de motor stilvalt.