AZ, volgens mij heb ik die moeren gewoon losgedraaid, hoewel ze geborgd zijn d.m.v. het inkepen van de moer draai je ze zo los. Dit geldt ook voor andere moeren waar dezelfde manier van borgen gebruikt wordt. Als je naderhand de moer weer gebruikt is de kans wel groot dat de inkeping in de moer (die je eerder al wat kapot draaide) niet weer kunt gebruiken. Dus de moeren omwisselen of een paar nieuwe scoren.
Het restaureren van mijn break is ook één van de vele dingen die ik graag doe in mijn vrije tijd, daardoor gaat het niet snel maar dat hoeft eigenlijk ook niet, ik heb nog vervoer en geniet zo van de restauratie als ik er tijd voor heb. Ik verwacht dat het nog wel twee jaar duurt voor de break de weg op kan. Misschien tegen de tijd dat ze allemaal klaar zijn maar eens een meeting voor breaks organiseren?
Vanavond ben ik even met de hoogteafstelling bezig geweest, de break opgekrikt tot deze op de juiste hoogte staat, toen de stangen naar de stabilisatorstangen gedraaid tot de regelventielen op “dicht” stonden. Nu kan ook de handhoogte regeling afgesteld worden. Eerst nog even wat rubben doorvoertules bestellen waar de lange stang van voor naar achter door kan lopen. Daarna maar eens met de leidingen beginnen. Dit probeer ik stap voor stap te monteren, daarbij gebruik maken van de oude leidingen als voorbeeld, maar ook het schema erbij om ook te snappen hoe alles loopt en werkt. Ik kom bij deze break toch dingen tegen die vroeger eens vervangen zijn door “iets wat ook wel past”.
Het leidingwerk komt steeds verder, toch wel een leuke puzzel en dankzij de foto’s komt het wel weer goed. Ik kom er ook achter dat er geen eenduidig hydraulisch schema is, er is in de loop van de tijd toch wel wat gewijzigd. Sommige nylon retourleidingen zijn ook slecht. Dit is nieuw wel te krijgen maar soms zit er een huls op het uiteinde. Is dit er zelf op te maken of is hier een andere oplossing voor? Als ik de leiding gewoon vernieuw zonder deze huls lekt het waarschijnlijk. O ja, foto’s volgen nog.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het heet rilsan en dat is in meerdere diameters te koop. je kan dan een dikkere op de dunnere lijmen om zo het ‘eikeltje’ samen te stellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je, is er dan nog speciale lijm voor of kan het met 10 seconden-lijm?
Er komt geen druk op maar het moet wel LHM bestendig zijn.
De laatste tijd heb ik mijn vrije tijd besteed aan de demontage en revisie van mijn Lanz Bulldog, de versnellingsbak was kapot en dus een mooie aanleiding om het binnenwerk te vernieuwen. Terugkijkend naar 1954, het bouwjaar van deze trekker,is dit qua techniek toch veel simpeler dan de DS die ergens in 1956 werd ontworpen. Al sleutelend aan beide objecten is het eigenlijk niet voor te stellen dat deze in ongeveer dezelfde tijd te koop waren. Ik weet, een trekker en een auto vergelijken is niet logisch maar de gebruikte technieken geven toch weer aan hoe vooruitstrevend Citroën was.
Maar nu over de break!
Vrijwel alle leidingen zitten er nu op, ook de retourleidingen zitten aangesloten.
Voor het bundelen heb ik tijdelijk wat bundelbandjes gebruikt, ik vermoed dat hier origineel van die rubber Citroën bandjes om hebben gezeten. Het was onderin een vette boel dus die bandjes zijn in de loop van de tijd verloren gegaan.Nu heb ik de motor tevoorschijn gehaald en ga mij daar de wintermaanden mee bezighouden.
Overigens vraag ik mij af waarom er bij de DS en zelfs CX nog lekzakken worden gebruikt. Als je een simpel hydrauliek manchet plaatst op de plek waar nu de O-ring met nylonring zit, eventueel met een stofkering of stofhoes, heb je geen problemen, geen lekkage en geen extra retourleidingen nodig.
Omdat het bij de CX en wellicht nieuwere types ook nog wordt toegepast zal daar een reden voor zijn?
Ik ben heel benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er moet enige lekkage zijn langs de piston om voor smering te zorgen. Daarbij heeft de lekzak twee functies: opvangen van de lekolie en zorgen voor een stofdichte afdichting zodat de piston schoon blijft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zonder retourleidingen zou de druk in die manchet uiteindelijk even hoog worden als in de cilinder. Dat trekt ook een moderne manchet niet… Dus die manchet werkt alleen indien er GEEN lekkage zou zijn, maar als gezegd, die lekkage is nu juist beoogd.
Mooi, weer een stap verder. Gebruik je nieuwe leidingen? Zou je svp zo veel mogelijk overzichtsfoto’s van de leidingen willen maken? Voor jezelf natuurlijk leuk, maar voor mij vooral heel bruikbaar… Je hoeft ze niet allemaal hier te plaatsen, maar als je ze met mij zou willen delen dan scheelt dat mij weer veel gepuzzel. Ik heb in overleg met de bekende DS specialist bij mij om de hoek besloten om de oude leidingen de hergebruiken. Voor zover niet aangeroest en dan zeker niet ingepit kan dat prima. Van de leidingbundel langs de linker kokerbalk was er 1 aangeroest en ooit gerepareerd, de rest was geheel roestvrij (in de Dinitrol). Die maak ik schoon en spuit ik opnieuw. Die ene maken zij nieuw voor mij. De rest vooral heel goed schoonspuiten, ook van binnen! De rest idem. Zo doen zij dat ook. Weet ik zeker dat ze passen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Toch is het technisch heel simpel om een veercilinder toe te passen die zonder lekkage werkt, in de landbouw wordt niet anders gebruikt, daarbij zit er meer ruimte om de zuigerpen om deze zo te kunnen smeren. Op de plek waar de zuiger naar buiten komt zit dan een bronzen of nylon bus voor de geleiding en een hydrauliek manchet voor de afdichting. Met manchet bedoel ik niet een hoes maar een soort oliekeerring voor hoge druk (tot circa 400 bar).
Daarom is het me nog steeds niet duidelijk waarom een innovatief bedrijf als Citroën hier niet voor gekozen heeft in de latere productiejaren.
Foto’s heb ik genoeg en heb daar heel veel voordeel van gehad tijdens de montage. Alle “normale” leidingen heb ik nieuwe voor gemaakt van RVS, de oude waren deels verroest, deels vervangen door koper al dan niet met koppelstukjes ed.
De oude leidingen heb ik wel als voorbeeld gebruikt bij het terugplaatsen van de nieuwe.
Alle andere leidingen (zoals van het remventiel) heb ik zo schoon en roestvrij mogelijk gemaakt en in de lak gespoten. Een vloeibare coating voldoet trouwens ook prima.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
En waar haal je die leiding als ik vragen mag? Citrotech?
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik hoop dat je dikke hogedruk leidingen heel zullen blijven….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja klopt, heb ze bij Citrotech gehaald.
@Bogaard, als je met de dikke leiding die tussen pomp en regelaar bedoeld, deze heb ik nog niet. Dit is volgens mij de zwaarst belaste omdat deze nogal wat klappen opvangt.
Ik heb ergens in het forum al eens gelezen dat hier wel een hydrauliekslang voor werd gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
douwewytske schreef:Toch is het technisch heel simpel om een veercilinder toe te passen die zonder lekkage werkt, in de landbouw wordt niet anders gebruikt
Klein verschilletje: De heen-en-weer frequentie van een veercilinder is VEEL hoger dan bij industriële toepassingen. door het systeem met bewuste lekkage houd je de boel heel.
En hoe moeilijk dat kennelijk is: In de C5 PH III en de C6 gaan de auto’s een stuk langer mee dan de veercilinders.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
douwewytske schreef:
Ik heb ergens in het forum al eens gelezen dat hier wel een hydrauliekslang voor werd gebruikt.
Yep. Hier de SM versie:
slang kost 13 euro…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, die bedoel ik! zijn die compleet verkrijgbaar of kan elke hydrauliek boer dat zelf maken?
Dat de zuiger zeer veel slagen maakt en dat daarom enige lekkage gewenst is lijkt plausibel. Ik ga vanavond eens kijken hoe dat bij Porsche en Mercedes zit, daar zijn het dacht ik complete sets zonder lekmogelijkheid, maar twijfel daar nu ook aan.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ze bij de locale hydrauliqueboer laten maken. Je mag niet zeggen dat het voor een remsysteem is. Dan maken ze ze niet!
Wel heb je een verloop nodig van Citroen naar standaard hydrau. Destijds door WvdLaan gemaakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>