9 van de 20
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Restauratie ID20F 1972 Break
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 december 2017 04:56 PM
  [ # 121 ]

Mercedes…..hoe ze het daar doen weet ik niet maar wel dat die veersystemen bij MB veel storingesgevoeliger zijn. Mijn buurman had er een. Van purre elllende rijdt hij nu Toyota… Ook een collega van me had er een dure auto aan (Eklasse hydraulique).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 december 2017 06:30 PM
  [ # 122 ]

Het systeem wat MB op de w116 450SEL 6.9 en op de w126 560SE en SEL gebruikte was een licentie van Citroën maar dan op lagere druk en erg betrouwbaar. Daarna zijn ze met luchtvering gaan knoeien en dat was niet tof…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 december 2017 09:37 PM
  [ # 123 ]
douwewytske schreef:

Ja klopt, heb ze bij Citrotech gehaald.
@Bogaard, als je met de dikke leiding die tussen pomp en regelaar bedoeld, deze heb ik nog niet. Dit is volgens mij de zwaarst belaste omdat deze nogal wat klappen opvangt.
Ik heb ergens in het forum al eens gelezen dat hier wel een hydrauliekslang voor werd gebruikt.

Onze Egbert:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1701534/

Of
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1238315/

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 08 december 2017 08:37 AM
  [ # 124 ]

Waarom neem je niet gewoon een goede gebruikte originele? Daar moet toch wel aan te komen zijn? Bij juiste montage helemaal niets mis mee.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 december 2017 08:55 AM
  [ # 125 ]

eens!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 08 december 2017 08:53 PM
  [ # 126 ]

Ja, een originele leiding is zeker wel aan te komen. Een kennis van mij heeft in het verleden al eens een gescheurde leiding gehad,in no-time had de leiding als een fontein alles er onder gesmeerd.
Er zat geen roest op en zag er verder goed uit, maar door het regelen (slaan) van de drukregelaar heeft deze het zwaar te verduren en door het gebruik van een stukje slang wat iets flexibeler is worden de ergste klappen opgevangen. Maar er zijn blijkbaar genoeg leidingen die het wel lang volhouden.

Vanavond heb ik de motor tevoorschijn gehaald, om een eerste indicatie van de motor te krijgen (bij aankoop heb ik de motor niet laten lopen) wou ik even een compressietest doen, startmotor op een aparte accu aangesloten maar deze weigerde dienst.
De startmotor (Ducelier) ligt nu uit elkaar, er zitten tin-spatten rondom de veldwikkelingen, waarschijnlijk van de solderingen van de collectoren.
Eén koolborstel is gescheurd en dat zou nog wel te repareren zijn, maar er zit sluiting tussen de collector en de as, deze is dus niet meer bruikbaar.
Is revisie rendabel of kan ik beter op zoek naar een complete vervanger? Volgende week maar even bij de startmotor expert hier in de buurt horen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 08 december 2017 09:42 PM
  [ # 127 ]

Blij dat ik door de ervaringsdeskundigen in mijn diepre wens wordt bevestigd: bij voorkeur zo veel mogelijk origineel spul terug monteren, zolang het nog in goede staat is, voor zover te beoordelen uiteraard.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 december 2017 09:44 AM
  [ # 128 ]
douwewytske schreef:

Is revisie rendabel of kan ik beter op zoek naar een complete vervanger? Volgende week maar even bij de startmotor expert hier in de buurt horen.

De inruilservice van Brezan al eens geprobeerd? Werkt ook prima.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 09 december 2017 06:41 PM
  [ # 129 ]

Nee, met Brezan heb ik geen ervaring, volgende week eerst maar even naar het plaatselijke revisiebedrijf en anders maar een rondje bellen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 december 2017 07:35 PM
  [ # 130 ]

Wat betreft die leiding:
Hij wordt ook al verzwakt als hij te strak is aangedraaid.
En als ie dan nog voor een tweede keer wordt aangedraaid knapt ie daar ook niet van op…
Bij een gebruikte weet je nooit wat hoe vaak ie gebruikt is…

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 27 december 2017 08:41 PM
  [ # 131 ]

De startmotor is weer terug van het revisiebedrijf. Vermoeden is dat deze een keer na het starten is biljven hangen, waarschijnlijk door een contactslot wat niet weer goed terug kwam vanuit de startstand. Iets om straks bij het opbouwen van het dashboard goed op te letten.

Ondertussen ligt de motor ook al uit elkaar. Op zich ging dat prima behalve de kopbouten aan de uitlaatkant. Deze zaten erg vast door oxide tussen het aluminium van de kop en de bout. Na enkele klappen op de kop te hebben gegeven kreeg ik er drie uit en knapte de vierde af. het afgebroken stukje hield de kop nog flink vast, door voorzichtig met een houten blokje tegen de onderkant van de kop te slaan kwam deze toch los. Daarna kon ik het stukje zo uit het blok draaien.

De big-end en hoofdlagers van de krukas heb ik met een plastigage gemeten, daarbij de krukas op ongeveer 30 graden na BDP gezet om zo de grootst mogelijke speling te krijgen. Alle lagers kwamen op circa 0,04mm uit. Op zich prima dus. Ook geen krassen, slijpsporen of verkleuringen op de krukas zichtbaar.
De gemeten axiale speling is 0,09mm, ook goed, maar ik kwam er later achter dat er per kant van het wang slechts één axiale lagerhelft zat, het deel met de uitsparing naar buiten zat er wel maar de andere helft ontbrak. het werkt wel maar is niet zoals het hoort!

4 stoterbussen in de kop zijn slecht en worden vervangen. Als ik de dikte van de nokken van de nokkenas meet is er één nok die 0,4 mm minder hoog is. Alle nokken zijn wel mooi glad zonder putjes of krassen.

Er zitten imitatie zuigers (JPD) in die er nog nagenoeg nieuw uit zien, de zuigerveren echter zijn ver versleten gezien de slotspeling van circa 3mm. De cilinderbussen zijn volgens mij origineel en hebben een kleine stootrand. De speling zuiger/cilinder kan ik zelf niet meten dus ga daarvoor volgende week naar het revisiebedrijf. Gevoelsmatig is de speling te groot.

Nu heb ik de volgende vragen:
-is een nokkenas met een slijtage van één nok met 0,4 mm nog bruikbaar? ik weet dat ze nokkenassen soms afslijpen maar weet niet hoe dik de geharde laag is.
-Hoe is de kwaliteit van de huidige zuiger/cilinderbussen van bijvoorbeeld CTA (parts industries)?
-is de gewenste speling zuiger/cilinder bekend? kon het zo niet vinden in het WPHB.

Alvast bedankt, Douwe

Afbeelding Bijlagen
20171227_193154.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 december 2017 09:15 PM
  [ # 132 ]
douwewytske schreef:

...maar ik kwam er later achter dat er per kant van het wang slechts één axiale lagerhelft zat, het deel met de uitsparing naar buiten zat er wel maar de andere helft ontbrak. het werkt wel maar is niet zoals het hoort!

Is wel zoals het hoort, tenminste als de motor in jouw auto van NA maart 1970 is Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 27 december 2017 09:29 PM
  [ # 133 ]

Het is een ID20f met 2.1 motor en vijfbak, waarschijnlijk na 70 maar weet dat niet zeker.
Omdat de nieuwe aangeboden lagers allemaal uit 4 stuks bestaan was ik in de veronderstelling dat dit zo hoort. Blijkbaar niet dus!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 december 2017 09:30 PM
  [ # 134 ]

Er is een technische mededeling over geweest van Citroën zelf en het staat in de meeste revue technique boekjes ook beschreven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 27 december 2017 09:39 PM
  [ # 135 ]

Dan ben ik ook wel benieuwd wat de reden hiervan is, qua kostenbesparing op materiaal haalt het niet zoveel uit.

Profiel  
 
 
9 van de 20
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook