Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even uit de blote bol, heeft alleen de linker stelmof linkse en rechtse draad?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja. De rechtse heeft twee keer gelijke draad. Maar: die kun je wel op de verkeerde lengte in elkaar zetten als je te veel of te weinig draadgangen tussen de kogeltjes laat. De truc is om op het punt waar dat mofje los komt van de ene kogel op de andere kogel een verfmerk te zetten, zodat je weet op welke hoogte je moet beginnen met het mofje weer om de ene kogel te draaien.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo hee! Ik let even niet op en er gebeurt een hoop. Ook tussen hoop en twijfel, lees ik terug. Uitermate invoelbaar… Chapeau dat je niet hebt besloten om er maar gelijk een elektromotor in te hengelen! Die move zie ik mijzelf zo maar eens maken als het tegen gaat zitten
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Derk, ik doe even een diepe, diepe buiging voor zoveel toewijding.
En om eens een kreet uit de vocabulaire van mijn tienerzoons te lenen: RESPECT!!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. 29 november 2017 is de belangrijkste bekende datum sinds 18 oktober 1973 voor wat de juffer betreft. Een complete tweede geboorte!
En dan nu: fijnafstellingen! Ontsteking, koppeling, carburateur, verdamper, klepspeling nalopen, stuuruitslag fatsoeneren, gepoetst kleppendeksel erop (dat van het oude aggregaat ligt er nog op, want mevrouw mag zo’n stukje bling best eerst verdienen) en dan ga ik denk ik eerst eens kijken of ik wijs kan worden uit alle hulp-kabelboompjes (koelfan, luchthoorns, claxon, dat werk). En natuurlijk een stuk of wat patronen vet in de voortrein pompen, de schermplaten er weer op en als ik denk dat ik er bij het bedraden geen last van heb mogen de spatborden er ook weer op.
Lekker. Eindelijk rustig aan dat mooie neusje weer een beetje opbouwen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. De koppeling werkt nu ideaal en lekker licht. Dat hoofdstuk is dan ook afgesloten. Op naar het volgende item: de bekabeling van de koeling!
Omdat de juffer oorspronkelijk als DS23IE Pallas afgeleverd is, moest die bekabeling er zijn. Er zat een boel ongebruikte bekabeling in de auto en daar moest het tussen zitten. Dat die bekabeling ongebruikt was, kwam natuurlijk doordat er tijdenlang een DY3 motor met een gewone koeling in gelegen heeft. Die bekabeling was hergebruikt voor zaken als de claxon en de luchthoorns, dus het was even puzzelen om het weer bij elkaar te zoeken. dan zijn schema’s leuk, maar om de fysieke verschijningsvorm van al die kabeltjes te achterhalen is een spiek-object altijd beter dan een schema.
Na een poosje vergelijken en wroeten in de stapel losse kabeltjes kon ik iets aan elkaar fröbelen wat verdacht leek op het koelings-kabelboompje. Eerst alles maar eens met tie-wraps bij elkaar gebundeld op de manier waarvan het het meest aannemelijk was dat het zou moeten hebben gezeten.
Dit geheel heb ik met de multimeter vergeleken met de werkende bundel van het ‘spiekbriefje’. Het bleek dat alles ook nog in één keer klopte… Op zich is het kabelboompje van de koeling ook niet zo’n moeilijk geval.
Daarna heb ik de tie-wraps vervangen door afplaktape. Dat ging aan de Quai de Javel immers ook zo.
Daarna heb ik het geheel met katoentape er weer uit laten zien alsof het zo hoort:
Origineel werd daar gewoon katoenen lint voor gebruikt dat heel strak werd gewikkeld, maar als dat lint ook plakt verwerkt het wel zo makkelijk. Twee stekkertjes die door iets anders vervangen waren heb ik opnieuw vervangen door passend materiaal, de rest was nog intact.
In ieder geval zijn dit relais, de motor van de hulpfan en het thermocontact in de radiateur nu voor het eerst in lange jaren weer organiek bedraad. Het relais moet voor een nette kabelloop nog wel een montageplaats naar achteren op de accubak, maar da’s simpel. Dat vervolgens het massa-oogje ook nog keurig uitkomt bij het boutje van de aanjagersteun waar nog een kartelringetje onder zit, bewijst heel fijn dat de boel op deze manier verder weer netjes ligt zoals het hoort. Daar word ik dan weer blij van
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels ben ik dus bezig met het bekabelen van de neus. Na de bekabeling van het koelsysteem te hebben gereconstrueerd (alle oorspronkelijke delen daarvan waren gewoon voorhanden) heb ik vandaag de bekabeling van de akoestische alarminrichting nagemaakt (dat ontbrak dus wél volledig). Dan is het echt wel handig om te kunnen spieken. In het schema staat natuurlijk leurig uitgelegd hoe het moet werken, maar alles gewoon netjes op lengte en met de splitsingen op de goede plekken kunnen namaken van een origineel boompje is wel erg fijn werken.
Ik heb er delen van de reeds deels ontmantelde draadboom van m’n sloper voor gebruikt. Alle snoeren zijn zwart in plaats van groen (en geel voor de voeding), maar de kleurcodering van de stekkers klopt en natuurlijk klopt ook het soort stekkers nu gewoon. Ook heb ik met m’n beste busjes Humbrol® de kleurcodering weer op de relais aangebracht (dat was origineel ook met verfstippen). De enige technische wijziging die ik heb aangebracht is een zekering in de voedingskabel. Origineel zit die daar niet in en dat vind ik met zo’n stokoude luchthoorcompressor geen fijn idee.
Daarna bleek m’n luchthoorncompressor weer eens aan een onderhoudsbeurtje toe, gevolgd door het gaan hemelen van de lage-tonen hoorn. Er zitten nu nette FIAMM hoorns in, die waarschijnlijk uit een CX komen. Die van de Capri, waar ik FIAMM hoorns uit een CX 2400 GTI in gezet had, waren net zulke. De lage-tonen hoorn moest nog even worden afgesteld, maar nu is het akoestisch alarm (‘claxon’ doet die hele inrichting immers nauwelijks recht en daarbij zijn de hoorns dus van FIAMM en de gewone toeters meen ik van Seima, dus niet van Klaxon) weer keurig vol en luidruchtig van klank. Als ik nog eens plek, een geschikte 12V compressor en een tyfoon van bijvoorbeeld een ICM Koploper voor zou vinden, zou ik die er best in willen hebben. Maar goed, waar laat je die…
Het geheel afwerken komt als het linker spatbord weer naar de auto toe gaat. Morgen gaat eerst het rechter spatbord mee en dan is de Xantia Break eigenlijk gewoon al vol. Twee spatborden meenemen kan op zich wel, maar alleen naar de spuiter toe. Eindelijk een projectenversleepactie waarbij de Xantia 1a volslagen kansloos is, want: te kort!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Het rechter spatbord ligt er (los) weer op met een keurige originele kabelboom erin. De voortrein is doorgesmeerd, de afschermplaten zitten er weer op, er zitten links & rechts nieuwe spatlappen aan de voorkant (de oude waren gewoon gaar) en er zit weer een houder voor een blik LHM in het rechter spatbord. Er zit er ook één op het gereedschapsbord in het reservewiel, maar twee is prima. Die nieuwe machine zal de eerste trijd nog wel een beetje extra olie verstoken, dus in het wiel gaat een fles LHM (zolang ik geen net blik kan vinden) en in het spatbord prijkt inmiddels een blik Kroon Classic 20W50.
Momenteel liggen de oude ventilatieslangen er weer in, maar die gaan er alsnog uit. Ze zijn letterlijk en figuurlijk niet fris meer, dus toch maar nieuwe. De koeltunnel staat nog los om te proberen of er nog conflicten met de luchthoorns en de slangen daarvan ontstaan (niet dus). Als beide spatborden er weer op liggen kan ik de tunnel gaan afmonteren met de nieuwe zak die er al voor klaarligt. Maar vanwege het gemakkelijk inbouwen van de vervangende kabelboom blijft dat spatbord er nog even af, dus zover is het nog niet helemaal.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gaaf om te zien Derk. Mooi project, het einde is in zicht!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hmja…
Hierna dus het dashboard eruit om de draadboom te vervangen en de radio te verplaatsen, dan de deurbekleding er nog uit om de raamgeleiders en -
snorren te corrigeren en om, met een beetje geluk, verchroomde deurkrukken te plaatsen, dan de Pallas-rand nog vervangen omdat de radio verplaatst wordt, dan de achterruit er nog uit om een nieuw rubber, nieuwe hoedenplankbekleding en vermoedelijk de speakers te plaatsen en dan nog een ADAL benetten en daar vetnippels plaatsen, de achterste veerstampers vervangen en de achterste lekzakken vervangen.
En dan kan ze voor de keuring.
Ik ben er volgende week nog niet klaar mee zeg maar
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Misschien ga ik ook nog es zo’n luchthoorn monteren.
Hoort eigenlijk niet in een DSpecial, maar het is wel een ubervet DS geluid!
Hopelijk is je koelprobleem straks wel een beetje voorbij…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Derk,
Vergeet de aardedraadjes niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inderdaad, die zou je zomaar vergeten. Maar die heb ik er al in gezet voordat ik met de spatborden zelf aan de gang ben gegaan.
Het tweede spatbord is inmiddels ook weer origineel bekabeld. In de loop van de komende zomer ergens zullen de spatborden er wel weer af komen voor een doorsmeerbeurt en dan zal ik ook eens naar H4 gaan om/terugbouwen. Het is wel jammer dat de originele Cibié H4 lampen kennelijk vaak een uitgebrande lampvoet hebben (toch heb ik er inmiddels een heel zooitje van die lampvoeten in handen gehad die na 40 jaar nog perfect zijn, maar altijd met licht aan rijden was in de jaren ‘70 misschien ook niet helemaal gewoon), maar dan moet er maar iets anders in. Als de lampvoeten nog intact zijn, is vaak de spiegel wel mottig in die ouwe lampen, dus dan is iets nieuws waarschijnlijk sowieso wijsheid. Of ik moet eens op zoek naar de chemische reinigingsmethode die IDealist bedacht heeft.
Als ik het puur op mooi zou richten, zou ik er complete Marchal Iode/H4 setjes in zetten met van die mooie kattenkopjes in het glas van de koplamp, maar dan moet ik eerst eens uitgebreid op zoek naar echt goeie units. Maar dat komt ook omdat ik het leuk vind dat alle lampen dan ook bij elkaar passen. Vandaag zag ik een DS met Cibié lampen en SEV Marchal dekglazen. Dat je dan een merk monteert dat niet bij het modeljaar past (als dat überhaupt kan) zou me een zorg zijn, maar dat het allemaal gemengd is vind ik voor mezelf dan wél weer jammer. Het maakt technisch geen bal uit natuurlijk, maar goed.
In ieder geval denk ik dat ik het proefpassen van het spatbord nog even misbruik om de koeltunnel netjes strak af te monteren. Dan is de neus in principe ook gewoon klaar en kan ik met een wat dat betreft ‘schoon’ hoofd door naar het interieur.
Buiten het bekabelen van de spatborden heb ik nieuwe ventilatieslangen in de spatborden gelegd en heb ik de ruitensproeierpomp nu netjes een vaste plek gegeven, het tankje er weer in gezet en de boel van nieuwe slangen voorzien aangezien de oude letterlijk uit elkaar vielen. Zijn er voor die slangen bovenin eigenlijk links en rechts verschillende steuntjes of zit er normaal alleen rechts een? Ik kan namelijk alleen maar rechter steuntjes vinden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het wordt wel een heel deftige voiture Derk!