Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-2017
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI Exclusive
Wegdoen? Ben je gek? Ik begin net grondig verliefd te worden….
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ik ken eigenlijk geen C6 waarbij het EGR systeem softwarematig is uitgeschakeld. De methode met de plaatjes en de reiniging die beschreven is is namelijk de geëigende en bewezen goed werkende methode. Vooral het “schoonmaken” maakt veel uit en is aan te bevelen zoals ook al werd geschreven.
Voor het overige: welkom op het citroen-forum!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ikzelf heb met een soeplepel de bagger uit het inlaathuis geschept en daarna een spuitbus remmenreiniger er achteraan.
Dat is weer veel goedkoper dan de waterstofmethode. Maar daar zou ik toch voor gekozen hebben, als die er toen was geweest.
Storingen resetten is een soort gewoontegebaar als je een Lexia aan een Citroen vastknoopt.
Zoals bijvoorbeeld de stuurhoeksensor storing. Daar hebben alle Citroens vanaf de XM een abonnement op.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
ik las dit op de c6 Friends pagina. Hoe denken we hier over, verbranding temperatuur die stijgt door afdoppen EGR? graag reactie…
Brandstof, motorvervuiling en EGR kleppen bij alle HDI motoren
egrHet is uit ervaring gebleken dat het gebruik van zgn. premium diesel (zoals Total Excellium, BP/Aral Ultimate, Shell V-Power) er toe bijdraagt dat er (veel) minder snel motor vervuiling en daarmee gepaard gaande problemen met EGR kleppen optreden. De afbeelding toont de de aansluiting van de EGR klep op de luchtverdeler, na 180.000 km nog schoon. Eveneens lijkt er aanzienlijk minder olieverdunning (onverbrande diesel die in de smeerolie terecht komt) op te treden waardoor de smeercapaciteit van de olie op pijl blijft en evt. motorschade door slechte smering wordt voorkomen. Het stilleggen/afdoppen van EGR kleppen heeft tot gevolg dat de verbrandingstemperaturen vooral in het gebied rond het maximum koppel (draaimoment) zullen toenemen. Resultaat: extra slijtage en grotere kans op “pingelen” wat ook optreedt bij dieselmotoren. Ook het toevoegen van 2-takt olie aan diesel, wat met name in Duitsland populair is, is absoluut niet aan te bevelen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hier staat nogal wat, waarbij ik vrees dat er klokken en klepels in het spel zijn.
Het EGR systeem (exhaust gas recirculation) beoogt de vorming van stikstofoxiden (NOx) tegen te gaan. Die ontstaan in diesels omdat het verbrandingsproces van een diesel bij deellast werkt met een grote overmaat aan lucht. Door de hoge verbrandingstemperatuur kan de stikstof zich met zuurstof binden.
Het EGR proces mengt uitlaatgassen bij, zodat er minder lucht overblijft om NOx te vormen en de temperatuur daalt, met als hinderlijk bijverschijnsel dat het rendement er door afneemt.
Hoewel in- en uitlaatkleppen tot de meest storingsvrije motordelen behoren slaagt de autoindustrie er merkwaardigerwijs niet in om EGR kleppen te maken met dezelfde betrouwbaarheid.
Lekkende EGR kleppen zijn erg hinderlijk, leiden tot schokkend rijden en ernstige motorvervuiling.
Nieuwe EGR kleppen monteren is vrij kostbaar en helpt niet erg lang.
Vandaar het idee om die dingen gewoon af te blinden. Dat leidt wel tot meer NOx, maar ook tot een lager verbruik (dus minder CO2) en meer vermogen. Geen vervuiling meer, geen schokkend rijgedrag.
De Citroen en Peugeot HDi motoren blijken daar zeer bij gebaat, ook in VW kringen is dit een gewilde oplossing.
Nu de rest van het verhaal.
simplex schreef:Het is uit ervaring gebleken dat het gebruik van zgn. premium diesel (zoals Total Excellium, BP/Aral Ultimate, Shell V-Power) er toe bijdraagt dat er (veel) minder snel motor vervuiling en daarmee gepaard gaande problemen met EGR kleppen optreden
Premium brandstoffen leveren geen enkel voordeel, slechts een financieel nadeel. Op het hele internet is geen enkel onafhankelijk onderzoek te vinden dat de claims bij die brandstoffen ondersteunt. Het is gewoon folderpraat. Marketing is de handel in perceptie. Misschien wel het leukste commentaar is te vinden bij de Keuringsdienst van Waarde:
https://www.youtube.com/watch?v=j3kfKbodeiE
https://www.youtube.com/watch?v=fgC85NKNpYM
En vervolgens:
simplex schreef:Het stilleggen/afdoppen van EGR kleppen heeft tot gevolg dat de verbrandingstemperaturen vooral in het gebied rond het maximum koppel (draaimoment) zullen toenemen. Resultaat: extra slijtage en grotere kans op “pingelen” wat ook optreedt bij dieselmotoren.
Diesels pingelen altijd, vooral direct na een koude start. Dat brengt het dieselproces met zich mee. Daarom heeft een dieselmotor ook veel zwaarder uitgevoerde drijfstang- en krukaslagers. Wat hier staat is bangmakerij.
GJO heeft elegante RVS afblindplaatjes laten maken, voor een luttel bedrag. Montagetijd ca 10 min.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Diesels zijn niet uitgevoerd met zwaardere en sterkere onderdelen vanwege pingelen. De hoge compressiewaarden en verbrandingsdruk brengt dit met zich mee. Pingelen bij een dieselmotor duidt op een verkeerde afstelling van de inspuitmomenten. Is pingelen bij een benzinemotor het gevolg van te vroege (zelf)ontbranding van het gasmengsel, bij een dieselmotor is dit juist bij een te late (zelf)ontbranding het geval.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
What’s in a name. Wat je bij een benzinemotor pingelen noemt is zo ongeveer het normale verbrandingsproces van een diesel.
In een ouderwetse benzinemotor (zoals een DS) is het correct instellen van het verbrandingstijdsip cruciaal. Alleen al het verwisselen van krukasgraden met nokkenasgraden kan tot pingelen leiden.
Bij HDi diesels ligt dat tijdstip onwrikbaar vast. Voor excessieve verbrandingsdrukken bij zo’n ding moet er heel wat meer mis zijn.
Bijvoorbeeld nagloeiende roetdeeltjes ten gevolge van vervuiling door een lekke EGR klep.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
GJO heeft elegante RVS afblindplaatjes laten maken, voor een luttel bedrag. Montagetijd ca 10 min.
soms zit het mee, soms zit het tegen
...Maar 10 min is wel heel snel.
bij mij brak een boutje af, toen was het 3 uur verder ..
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Hallo,
sinds vier maanden rijd ik voor de boodschappen in een C3 1.6 HDI uit 2014 met 110K km op de teller.
soms houdt hij bij weinig toeren een beetje in.Dit doet mij denken aan mijn C6 voordat de EGR klep afgedicht was.Kan je bij een C3 ook de EGR klep laten afdichten bij GJO?
groet,
David
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas