Hallo,
Ik heb een Xsara Picasso (N68) 1.6 16V 109pk met AG gfi LPG installatie.
Al enige tijd heb ik problemen met starten. Motor draait wel rond, maar slaat pas na 5 sec aan. Als ik een tijdje het gas intrap voor het starten, dan start hij beter. Er komt dan verse lucht in het spruitstuk.
Laatst ging het storingslampje branden bij stationair lopen, uitgelezen en code P2178: te rijk mengsel.
Gereset en na een paar weken kwam deze weer terug.
Bij stationair draaien stottert de motor soms een klein beetje.
Ik heb ondertussen al één en ander verricht/vervangen:
- Verdamper gereviseerd
- LPG filters vervangen
- LPG injectoren vervangen, deze lekte ook, probleem bleef.
- Lambdasensor vervangen
- Mapsensor vervangen
- Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen
- Luchtklep gereinigd
- Benzinefilter vervangen, liep toen weer iets beter, maar starten bleef slecht. (waarschijnlijk door vorige eigenaar tijd niet vervangen)
- Injectorcleaners toegevoegd aan benzine.
Ik heb toch het idee dat de injectoren niet in orde zijn en dat er één of meerdere niet goed afsluiten.
Kan iemand mij aangeven hoe ik de injectoren kan demonteren?
Moet hiervoor het inlaatspruitstuk eraf of is het wel mogelijk om dit zo te demonteren?
Mvg Guido
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
De verstuivers kan je gewoon er zo vanaf halen, deze worden alleen door een rail bovenop vastgehouden, even googelen naar een afbeelding, bv psa 16-16V injectoren,
Ik heb ook een N68 met een AG GFI gasinstallatie. Geheel werkt al 218K feilloos. Inderdaad met regelmaat alle (droog)filters vervangen. Prut in je injectors is namelijk einde oefening.
Ondanks je grondige aanpak mis ik wat info.
- Start ‘ie op benzine óók slecht?
- Blijft ‘ie consequent op de gekozen brandstof draaien of schakelt ‘ie af en toe om?
- Wat zijn je omschakelpunten (toeren/temp)?
- Heb je de gas-ecu al eens uitgelezen?
- Is je druksensor op de verdamper nog goed? (essentieel!)
Als je in de buurt woont, ben je welkom. Ik kan die ecu uitlezen.
Om bij je injectors te komen ga je best onder je auto liggen. DENK AAN JE PERSOONLIJKE VEILIGHEID! of beter nog: op de brug. van bovenaf is er niet makkelijk bij te komen. de injectors zitten op een losse rail half onder/achter het spruitstuk. nou, dan weet je genoeg. echter, je schreef dat je de injectors al vervangen hebt, dan weet je toch hoe het zit? overigens zijn losse injectors een zeldzaam artikel voor deze installatie. zuinig op zijn dus.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Beremans, ik weet niet of je misschien een diesel-verstuiver bedoeld. Volgens mij zijn die beter bereikbaar.
@Roger,
Hij start automatisch op benzine en gaat dan over op gas. Zowel bij warme als koude motor. Starten gaat dus slecht op benzine, zowel warm als koud.
Hij gaat niet terug op benzine als hij op gas loopt, dus dit werkt goed.
Na een koude motor gaat hij na 3,5km over op gas. Bij warme motor na een paar honderd meter.
Ik heb de gasinstallatie laten uitlezen door het bedrijf dat de installatie destijds heeft ingebouwd. De gasdruk stond iets aan de hoge kant, dit is bijgesteld. Verder geen problemen geconstateerd.
“- Is je druksensor op de verdamper nog goed? (essentieel!)” Neem aan dat de “gasboer” dit zou ontdekken.
Bij een citroën-specialist heb ik de auto-ecu laten uitlezen, die gaf alleen de koelvloeistoftemp. sensor aan. Dit vervangen, maar hielp dus niet.
De gasinjectors heb ik (op gevoel van boven af om het spruitstuk heen) vervangen en de benzineinjectors zijn naar mijn idee nu niet goed. Maar dit ziet er nogal krap uit tussen de cilinderkop en het spruitstuk in. Vandaar de vraag of dit wel op deze manier gedemonteerd kan worden of dat het spruitstuk eraf moet.
Gr. Guido
...een 1.6 16V met dieselverstuivers? laat ze ‘t niet horen bij Citroen
er is -denk ik- wat verwarring over verstuivers vs injectors en injectors voor gas en injectors voor benzine. enfin, teruglezend werkt het hele gas-gebeuren goed en gaat het dus alleen om de benzine injectors.
op de afbeelding kun je zien hoe eea vast zit op ‘t blok. twee boutjes los en dan de hele rail eruit, incl injectors. er is heel veel geschreven over dat TU5JP4 blok. zit ook in 206 en 307 van Peugeot.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Eeeuuh foutje, ja natuurlijk is het injector, nou Roger geeft het je op een presenteerblaadje , zie je gelijk hoe het zit,
Ja, bedankt voor het schema.
Ik had op YouTube ook een filmpje gezien van een 206 dacht ik, maar daar zat de bobine boven de injectors. Als je die weghaalt, heb je meer ruimte. Bij de Xsara Picasso zit de bobine midden boven het blok en zit het spruitstuk dichter bij het blok waardoor er minder ruimte tussen is. Maar als het dit weekend nog eens droog is, zal ik dit nog eens goed bekijken. Ik heb ook nog een andere injectorcleaner gehaald. Die gooi ik er volgende week nog in, als dit niet werkt zullen ze er toch uit moeten.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ik gooi het er altijd in als er nog 1/4 in de tank zit, en dan even een goede flinke rit maken, plm 200 km waarbij de motor af en toe flink op toeren hou, bv 100km,p.uur in z,n 3, of 130 in zijn 4, het is maar net hoe hard je er mag, anders wordt het dan meschien als nog een duur geintje,
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik had laatst hetzelfde probleem, lang moeten starten en dan twijfelend aanslaan. Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat het relais wat je benzine injectoren onderbreekt defect is. Dit is dus een onderdeel van de lpg installatie. Het gaat hier wel om een Prins installatie, maar ik denk dat het idee hetzelfde is.
Het is maar een idee..
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt Bouke,
Gisteren wat aan de relais gezeten en de stekkerverbindingen ingespoten met contactspray en ook de ecu-stekkers ingespoten met contactspray. Problem solved! Rijdt en start weer als nieuw. Komt ook omdat haast alles weer nieuw is
Blij dat ik de injectors niet verwijderd heb.
Bedankt voor alle hulp.
Gr. Guido
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Top!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Geweldig! Sleutelen zonder vieze handen te krijgen. Het kan natuurlijk nooit kwaad om de connectors eens per zoveel tijd preventief te behandelen. Corrosie en oxidatie zijn showstoppers voor elke auto.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006