Afgelopen avonden nog wat plaatwerk te grazen genomen. Zodat de vorm weer klopt voordat het naar de straler gaat. Zo ook de voorste nummerplaathouder, die gekke sculptuur met die ventilatieroosters ernaast. Bij mij was het ding echt fors verfrommeld. Compleet vervormd. Dan kun je hard naar de Citroenwinkel rennen voor een nieuwe en 175 euri aftikken, maar dat is voor luiwammesen. Plastic fantastic kan ook, maar ja…. Dus ben gewoon aan het uitdeuken geslagen. Dat ligt me doorgaans wel en weldra begin het ding weer z’n onlogische af-fabriek model aan te nemen. De tralies stonden ook alle kanten op. Hier en daar nog wat klein laswerk (bevestigingsvoetje afgebroken, hier en daar een scheur).
Resultaat:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
En daarna met voorscherm RV aan de gang. Bitak steken….laatste plaatdeel waar het op zit. Achterschermen en LV nauwelijks. Het einde van die kleffe teerballen is in zicht…
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Strak werk! Die tralies uitdeuken lijkt me best nog wel een geduldklusje. Misschien stiekem ook wel weer therapeutisch.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Reken maar!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hoewel ik voor beide voorschermen zekerheidshalve 2 complete sets vervangende plaatdelen heb liggen, besloot ik bij het scherm RV sparend te werk te gaan omdat ik het idee had dat het buitenste plaatdeel onder de koplamp keihard is en alleen het binnenste deel aangevreten. Dus de diverse puntlasjes losgeboord en eruit gewrikt. En inderdaad: ook de binnenzijde van het buitenste deel blijkt onaangedaan. Dat scheelt werk en het risico dat de vorm toch miniem wijzigt tgv het inlassen van een nieuw deel (die niet 100% de vorm vh origineel hebben en waar dus nog best wat werk aan zit). Morgen het nieuwe binnenste deel pasklaar maken.
Bij Citroclassique, waar ik gisteren voor m’n werk langs reed, 4 complete sets binnenbakken voor de portieren gehaald. De portieren (en heel veel ander plaatwerk) staan nu klaar om naar de straler te gaan. Hopelijk lukt dat nog voor de feestdagen… Dan kan ik ermee verder.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik zat even te denken waar ik nou tegenaan zat te kijken bij die laatste foto’s, maar dat is waarschijnlijk het binnenste stuk onder de koplamp-uitsparing…
Lijkt toch net even anders dan origineel wat betreft schroefgaten?
Je pakt het in ieder geval goed aan!
Klopt!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Een goede aanpak! 25 jaar geleden heb ik dezelfde aanpak gevolgd, alleen is toen een stukje van de buitenplaat vervangen. Tot heden geen zichtbare roest.
Dat geeft hoop! Het valt me mee dat tussen dit dubbele plaatdeel, de beide delen toch wel gespoten zijn. Terwijl de binnenzijde van de achterklep bijvoorbeeld niet is gespoten.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Wijkt dat binnendeel af van het origineel?
Ja, zijn niet identiek. Het draadeind in de punt ontbreekt ook op het vervangend plaatdeel. Niet erg, want ik laat dat stuk zitten omdat het aan beide zijden schoon is en las het nieuwe stuk er iets verderop weer aan.
Donderdag gaat er een hele lading plaatwerk naar de straler. In januari klaar, want hij heeft het druk. Kan ik intussen andere zaken doen, oa holle ruimte behandeling.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Afgelopen week ook tweede voorscherm ontdaan van bitak:
Untitled by , on Flickr
Dit scherm is keihard, op het stuk onder de richtingaanwijzer na. Juist dat stuk is zelfs slechter dan van het andere scherm. Maar de onderbak is geheel roestvrij en ook het oog tbv de bumperbevstiging is 100% roestvrij. Bijzonder. Plaatjes:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Binnenzijde onderkant:
Untitled by , on Flickr
Achterschermen. Zat geen bitak op gelukkig. Hiervan worden de voorste stukken vervangen na het stralen. Deze zijn als reparatiedeel compleet te koop.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Aangezien de andere ID break pekelverlof heeft en de Zweedse station toch net nog een stukkie groter is, alles vandaag in de Volvo gekieperd. Onvoorstelbaar hoeveel daarin kan. Ook onvoorstelbaar hoe zwaar, degelijk en nauwkeurig passend de verschillende rugleuningdelen zijn bij het inklappen. Daarmee vergeleken had m’n ex-Peugeot 5008 (met ook 5 sterren in de EuroNCAP!) slechts wankele kampeerstoeltjes in het interieur staan… (Voor wie er een overweegt: gewoon doen. De hogere aanschafpriijs verdien je dubbel en dwars terug doordat je nooit een defect hebt. De mijne heeft in 371.000 km nog nooit een mankement gehad. Die 5 cilinders lopen makkelijk 6 ton. En vorige week met code rood heeft de AWD zich weer feilloos bewezen. Ik heb toen het halve land doorkruist. Vooral in ruraal gebied was het een uitdaging. Jammer dat er geen Volvo 5 cilinders meer gemaakt worden. Ik rijd dus nog even door!).
Wat lag er uiteindelijk achterin: 2 voorschermen, 2 achterschermen, 4 portieren, de beide achterkleppen, de tankdekselplaat, nummerplaathouder, luchtinlaten voorbumper, afdekplaat kofferruimte, bevestigingsbalk strapotins. Er had nog wel wat meer bij in gepast ook…
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dat gaat lekker snel zo! heb je een speciale “klassieker” straler waar je het heen brengt? Enige voorzichtigheid is wel geboden bij het stralen van autoplaat omdat het dun is en krom kan trekken door warmtewerking.
Nou, nog genoeg te doen hoor! Ja, het spul ligt bij een straalbedrijf waar het carrosseriebedrijf dat voor de beste DS Specialist (in mijn wijde omgeving) ook het straalwerk doet. Er stond nog meer klassiek plaatwerk en hij heeft dus ervaring met DS. Hij straalt het, daarna zet hij alles wat niet gelast hoeft te worden meteen in de 2K epoxyprimer en de delen waar nog aan gelast moet worden in de Primat, doorlasbare primer waar later een epoxyprimer overheen kan. Ik heb 10 jaar geleden 2 draagarmen van een Peugeot 505 bij hem laten doen, gestraald en geschopeerd, daarna gespoten. Levert echt vakwerk.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ja weet ik, meestal blijven de lastige klusjes of die waar even geen oplossing voor is, tot het eind liggen. Ben benieuwd naar het resultaat!
Ik ook!!
Ik heb einde van de middag meteen ook maar de verwijderde deurhuiden naar de ijzerboer gebracht. Ze wogen samen 22 kg, waarvan een aanzienlijk deel plamuur! Kreeg er dik 3 euro voor, dus de plamuurprijs is helemaal zo gek nog niet!!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection