Goedemorgen,
Onze Saxo heeft sinds enkele maanden een incidenteel startprobleem dat echter steeds vaker voorkomt. Normaal gesproken start hij probleemloos. Maar af en toe slaat hij gewoon niet aan. Startmotor draait prima, maar je blijft gewoon doorstarten zonder dat hij aanslaat. Op zo´n moment ruik je duidelijk benzine, dus daar zit het probleem niet, maar het lijkt er meer op dat er geen ontsteking komt.
Het lampje van de transponder in het dashboard brandt niet en ik neem aan dat een falende transponder de auto helemaal niet laat starten.
Ik heb ook al de aansluitingen van de temperatuursensoren schoongemaakt met contactspray, maar dat mocht ook niet baten.
Iemand nog een idee?
met vriendelijke groet
Wim Janssen
Met vriendelijke groet
Wim Janssen
Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Maar als ie de sleutel niet herkent, blijft het lampje van de startblokering knipperen, kijk eens of bdp sensor nog goed zit, en of stekker niet nat is, etc etc, kijk of draden van de massa nog goed zijn, veelal in de buurt van accu, op de wielkast, want je problemen zijn met de kou mee gekomen,
Kou en slecht contact gaan altijd samen, hand in hand
Eindelijk tijd om eens op zoek te gaan naar de BDP sensor. Kan iemand een indicatie geven waar deze zit. Ik vind hem ook niet op het elektrisch schema, anders had ik op zijn minst een idee welke kleur draden er aan zitten.
Met vriendelijke groet
Wim Janssen
Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6
Inmiddels gevonden en getest. Weerstand is normaal ca. 445 Ohm en wordt door passerend metaal steeds even onderbroken en dus oneindig. Is dit de juiste werking. Verder stekker met contactspray behandeld en nu maar hopen dat het NIET starten minder wordt of stopt.
Met vriendelijke groet
Wim Janssen
Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6
Je kunt zo’n sensor helaas niet met een ohmmeter beoordelen. Het is een spoel met een magneet die in een magneetveld komt. Je 445 ohm is de ohmse weerstand van de draad van de spoel. Als hij beweegt wordt er door inductie een stroompje opgewekt, daar kan je ohmmeter niets mee, vandaar dat hij dan oneindig gaat. Maar: Hij lijkt dus wel O.K. want hij geeft pulsen en heeft geen kortsluiting. Maar je kunt zo niet zien of ie misschien wel eens een pulsje mist. Die sensoren zijn echter heel robuust of ze gaan echt kapot en doen niks meer. De storing zit vaak in de stekkers, dus schoonmaken wil vaak helpen. Succes.
To err is human, not to err is divine.