Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nou lekker de kranten hebben een peiling gehouden, op basis van de apk, en daar uit een conclusie getrokken, Franse auto,s zijn slecht,
Laat me niet lachen, ieder merk heeft zo zijn kuren, want waarom is het bij de pon garage dan even druk als bij de peugeot garage???
Meschien hadden ze beter eens op verschillende forums kunnen kijken, Zelfs Toyota zijn niet meer heilig,
Zeker een peiling van pon, om zieltjes te winnen,
Naar mijn idee kan je beter als onderzoeker, gaan kijken wie de meeste auto onderdelen nodig hebben, dan bereik je meer,
Ja precies, ik had voor de lol wat modellen ingevuld. Maar picasso heeft bv weinig storingen.
En een peug 307 heel veel.
Toyota verso heeeel weinig. Maar daar rijden wat oudere mensen gemiddeld gok ik die netjes alle beurten doen.
Dus helemaal eerlijk is het niet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Voor ik afgebrand word; ik begon in een Peugeot, toen een Renault en nu een Citroen.
Het zijn niet “de kranten” die een onderzoek gedaan hebben maar RTL Nieuws. Ze hebben een zooi gegevens naast elkaar gelegd en komen tot de conclusie dat “Deze (franse) auto’s hebben veel meer onderhoud nodig dan andere auto’s”. Je kunt dus ook stellen dat je als eigenaar van een Franse auto in een goed onderhouden auto rijdt! Kijk, dat klinkt al heel anders. En Citroen wordt niet eens met naam genoemd! Troost je met de gedachte dat je met een Daewoo pas echt gen**id bent… Geen wonder dat ze die dingen niet meer maken!
https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/verkeer/franse-auto-heeft-de-meeste-problemen
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
http://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/verkeer/hoe-goed-komt-jouw-auto-door-de-keuring
Lachen, kies eens Peugeot 508 op deze site van RTL, dat is wel een hele slechte auto
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
RogerM schreef:Je kunt dus ook stellen dat je als eigenaar van een Franse auto in een goed onderhouden auto rijdt!
Ik denk eigenlijk dat er bij Franse auto’s juist meer wordt bezuinigd op onderhoud en er pas wat gebeurt als dat voor de APK nodig is, omdat Franse auto’s gemiddeld sowieso een stuk goedkoper zijn dan bv Duitse. Er worden veel 108’jes en Clio’s verkocht, maar maar weinig auto’s in de D- en E-segmenten terwijl daar juist wel heel veel auto’s van de grote Duitse drie verkocht worden.
Verder zie je uiteraard dat oudere auto’s minder makkelijk door de keuring komen dan nieuwere. Bij Citroën hebben alleen de c2 en de Xsara Picasso meer gebreken bij de APK dan de gemiddelde auto (volgens die link van Ed P), en die twee auto’s zijn beide al enkele jaartjes uit productie. Je ziet ook dat de 106 en 206 er heel moeilijk door komen, en die zijn al heel lang uit productie. Het valt me mee dat die er überhaupt nog tussen staan…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Dit is om te brullen,
Je zou je er maar druk om maken..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Neem ik even als voorbeeld de Xara Picasso:
“Het meest typische gebrek is:
Werking/toestand verplicht licht/retroreflector”
Hoe komen zij aan deze info? Krijgen ze dat van het keuringsstation?
Wat mij opvalt is dat er (zeker bij de grote dealers) altijd wel een lampje vervangen is voor de APK terwijl alle lampjes de avond ervoor nog vrolijk brandden…
Ook moet er altijd olie bij…
Over de reflector trouwens, de units van een Picasso blijven mooi helder.
Kijk maar eens bij diverse Japanners en zelfs Mercedes dat het ook anders kan…
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dan klopt er iets niet aan de afspraken die jij met het keuringsstation maakt, als ik mijn auto breng voor keuring wordt er niets vervangen of bijgevuld tenzij ik dat aangeef.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja. Ik denk toch heus dat er een kern van waarheid in zit, in ieder geval bij de apk. Wij hebben 320.000 km met een japans blik gereden en daar mankeerde nooit wat aan. Beurtjes deden we soort van op tijd, d’r is een keer een uitlaatje onder gegaan en wat remblokken en zo en dat was het wel. Dat was met de xm’s en xantia’s en zelfs de xsara die we hadden echt anders. Bij iedere keuring was er wel iets. Met de jap was nooit wat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat denk ik ook wel meespeelt is dat de franse auto’s door hogere afschrijving goedkoper zijn op de tweedehands markt. Vervolgens terecht komen bij eigenaren met een smallere beurs, die wellicht de afweging maken minder uit te geven aan regulier en/of preventief onderhoud, waardoor er meer apk-gebreken aan het licht komen. Ze zijn ook minder gewild voor de export. Zo zie je bijvoorbeeld nauwelijks vag-spul rondrijden uit 2000-2010. Allemaal al verdwenen. Nog meer reden waarom er dus relatief veel oude franse auto’s rond blijven rijden. 106 en 206 zijn daar een erg goed voorbeeld van.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik denk dat het onderzoek best wel klopt. Ik werk bij een bedrijf die pechhulpverlening doet. Mijn collegs’s en ik rijden voor een aantal Franse, Koreaanse en Japanse automerken en een enkele Duits topmerk en ook voor pechhulp alles anders dat ANWB/ Wegenwacht. De TOP3 pechauto’s zijn bij ons Renault, Renault en Nissan. Nissan heeft veel onderdelen van Renault en heeft ook dezelfde dealers als Renault. Na Renault zijn Peugeot en Citroen die met pech staan. Veel electronica en electrische storingen. Het valt op dat vooral de Hybrides van PSA en ook de Outlander PHEV vaak op mijn opdrachtenlijstje staan terwijl de Japanse hybrids weinig storingen hebben. Misschien zou het onderzoek beter zijn als niet de APK gegevens worden gebruikt voor het onderzoek, maar die van wegenwacht en route mobiel worden meegenomen in het onderzoek om een beter overzicht te krijgen van autopech.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Toevallig hoorde ik gisteren bij een of ander programma hier iets over en dit komt overeen met wat jij zegt schroef! In dit programma gaven ze ook aan dat met name de matige kwaliteit van onderdelen bij Franse wagens (Renault in het bijzonder, op de voet gevolgd door PSA) ten grondslag ligt hieraan.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
schroef schreef:Misschien zou het onderzoek beter zijn als niet de APK gegevens worden gebruikt voor het onderzoek, maar die van wegenwacht en route mobiel worden meegenomen in het onderzoek om een beter overzicht te krijgen van autopech.
Dat denk ik ook.
Vooral als het slechter gaat met een garagebedrijf dan kan het zijn dat er (al dan niet door de directie voogeschreven) “preventief” dingen worden vervangen.
Zo heb ik ook nog steeds m’n bedenkingen over de mogelijkheid van een beschadiging aan een aandrijfashoes die wel erg mooi leek afgesneden op de top van een vouw…
Bedrijf is inmiddels failliet…
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Om het onderzoek beter te begrijpen is enige kennis van het APK systeem wel handig.
In mijn ogen is het ook een onderzoek wat niets zegt, waarom?
Als je een auto keurt en je vervangt een lampje, zet je formeel op het apk rapport dat de auto na vervangen van het lampje goedgekeurd is.
Dat is eigenlijk verplicht, maar als je eerste een beurt doet, vervangen het lampje tijdens de beurt, zullen de meeste keurmeesters die code niet vermelden op het rapport. Je kan je dat ook voorstellen voor banden, of sproeiervloeistof.
Dat vermelden van reparatiepunten op het APK rapport wil het RDW graag, om te laten zien aan Europese collegas dat er wel degelijk wat mankeert aan auto’s. En dat het geen goed plan is om de 4-2-2 regelen nog verder te verruimen.
Op basis van deze reparatiepunten, die niet consistent door iedereen gebruikt worden is dit onderzoek gebaseerd. Een volkomen vertekend beeld van de werkelijkheid
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
het is gewoon allemaal krom, rijd nu al 7jaar citroen, xsara16-16v, en xsara picasso16-16v, en nooit echt iets gehad, 1x de ruitenwissers stuk, de bsi had sluiting, en natuurlijk gewone onderhoud, maar dat heeft iedereen,
we zitten met 16 man in de kantine, en 2 van ons hebben een franse auto, ander is een peu 307, de rest vw-opel-volvo-ford,
nou je wil niet weten wat hun jaarlijks voor problemen hebben, daar van kan je rustig even met je gezin van naar de bahama,s