Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
H@ns schreef:Neem ik even als voorbeeld de Xara Picasso:
“Het meest typische gebrek is:
Werking/toestand verplicht licht/retroreflector”Hoe komen zij aan deze info? Krijgen ze dat van het keuringsstation?
Wat mij opvalt is dat er (zeker bij de grote dealers) altijd wel een lampje vervangen is voor de APK terwijl alle lampjes de avond ervoor nog vrolijk brandden…
Ook moet er altijd olie bij…Over de reflector trouwens, de units van een Picasso blijven mooi helder.
Kijk maar eens bij diverse Japanners en zelfs Mercedes dat het ook anders kan…
Olie bijvullen bij een APK?
Ja.
Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar de hoeveelheid werd meestal wat naar boven afgerond volgens mij.
Ik houd het altijd in de gaten, maar dat weet de keurmeester niet, beetje ogevraagde extra service.
En ik ben ook niet zo bang als het peil niet op max staat…
Kleine dingetjes, maar op jaarbasis zal een bedrijf er toch wel wat omzet bij krijgen…
Ruitensproeiervloeistof… ook zoiets.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Dat zijn toch geen apk punten? Olieniveau en ruitenwisser vloeistof niveau? Behalve als het reservoir van de ruitensproeiervloeistof leeg is natuurlijk….
Hoe zuur het ook is voor de Citroen liefhebber die ik ook ben; het zijn reparatiegevoeligere auto’s. Zelf heb ik altijd Citroen en Peugeot gereden. Bijna 4 jaar geleden heb ik mijn CX verkocht voor veel minder dan ik er in geïnvesteerd had. Ik had al een C5 2.0 HDI uit 2005, deze heb ik nog steeds. Ik wilde er een gelijkwaardige auto erbij die doet wat ie moet doen en weinig aan onderhoud en reparatie zou kosten. Ik kocht een Japanse auto om eens te kijken of het echt waar is. Ik liep tegen een Subaru Legacy Outback uit 2001 aan met 275.000km voor 2600 euro. Met onderhoudshistorie dat wel. En het klopt inderdaad. Ik heb er bijna 60.000 km mee gereden en de Subaru kost 40% van het bedrag dat ik aan onderhoud kwijt ben aan de C5, terwijl de Subaru 75.000 km meer gereden heeft en 4 jaar ouder is. Beide zijn in onderhoud bij merkspecialisten, geen dealers. De Sub rijdt 15.000 km en de C5 20.000 km per jaar.
Ik kan niet anders dan beamen wat Waterman zegt. Geen handremkabels, Adals en vliegwielen die iedere keer vervangen moeten worden,achterkleppen die vanzelf naar beneden vallen, ruitensproeierpompjes en veercylinders die kapot gaan, iedere apk is er wel een onderstel- of stuurinrichting onderdeel dat vervangen wordt. Om over elektronische storingen maar te zwijgen.
Ik heb nagenoeg geen lijstje met klachten/aandachtspunten als ik de Subaru voor Apk en onderhoud 1 keer per jaar weg breng.
Ik heb DS, GS, CX, XM, maar ook Xantia, Xsara, Peugeot 205, 309, 306 gereden, weet wel waar ik over praat.
De C5 rijdt heerlijk, ga ik volgende week mee op wintersport. Maar er gaat gewoon veel meer kapot.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waterman is inmiddels aan z’n tweede Subaru Outback bezig. De eerste reed ik 320.000 km, op Lpg, voor 19 ct per km. Incl alles dus. Brandstof, verzekering, mrb, banden, afschrijving, de hele santenkraam… is me (helaas! met geen enkele Citroën gelukt ondanks dat ik zelf al het onderhoud deed…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Uhhh. Brandstof en MRB kost mij alleen al 0.19 per km, misschien moet ik meer kilometers maken….
Mijn ouders hebben een Subaru Forester 2.0D en Citroën jumper. alhoewel de Subaru betrouwbaarder is nemen ze bijna altijd hun jumper voor het rijcomfort en de vering!
Maar of Subaru echt beter is… Na 129.000km doet de stuurbekrachtiging het soms niet meer..
Mijn peugeot partner met 275.000km zit ook onder de 19 cent/km denk meer richting 17Cent/km…(aankoopprijs was +/-7500+BTW)(België)
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ed P schreef:Uhhh. Brandstof en MRB kost mij alleen al 0.19 per km, misschien moet ik meer kilometers maken….
ff off-topic ik betaal 94 euro mrb per maand (lpg G3) en verbruik is 1 op 10 op LPG. Gas kost hier nu 64 cent per liter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
KiteFlupke schreef:Mijn ouders hebben een Subaru Forester 2.0D ..Maar of Subaru echt beter is…
Tja, die 2.0 Boxer Diesel heeft geen beste reputatie. Er zijn, met name bij de eerste modellen, grote problemen met de motoren geweest. Reden voor ons om zo’n ding niet te kopen. Toyota heeft het zelfde gezeur gehad met hun D4-D motoren. Je ziet het, Japans is niet altijd beter. Maar in ons geval is het ultiem betrouwbaar en zeer voordelig te rijden.
Ik had graag een C6 of een mooie C5-III gekocht maar de onderhoudskosten en kwaaltjes houden me echt tegen. Dat geld stop ik liever in m’n klassiekertjes ..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ed P schreef:Dat zijn toch geen apk punten? Olieniveau en ruitenwisser vloeistof niveau? Behalve als het reservoir van de ruitensproeiervloeistof leeg is natuurlijk….
Nee zo bedoelde ik het ook niet, beetje afgedwaald, ging meer over zaken die niet strikt noodzakelijk zijn.
Bijvoorbeeld normale speling op bepaalde onderdelen of banden met nog net genoeg profiel, remschijven binnen de tolerantie of gasdichte uitlaat met een rammeltje zouden best wel eens voortijdig vervangen kunnen worden.
Dat kan invloed hebben op de uitkomst van dit onderzoek.
Ik snap het dilemma van de garagehouder (die vaak ook keurmeester is) wel, de klant verwacht dat er vaak een jaar probleemloos mee gereden kan worden.
Het ene bedrijf is er eerlijker in dan het andere.
Maar over het algemeen hebben we NL niet zoveel te klagen als ik de Belgische medeforummers zo hoor…
Ook niet altijd zo hoor H@ns, kom ook vaak van de keuring met afkeurpunten die ze gewoon niet gezien hebben, Saabje werd bvb. afgekeurd op de hoogte van de lichten maar niet op de ophangrubbers van de achteras, die bleken compleet op te zijn (wat ik wel wist en ging vervangen). nazicht onderaan was in 2 minuten gebeurd, ik had trouwens de uitlaat tijdelijk gedicht met alu tape, bleek allemaal niet gezien of niet ernstig genoeg gevonden.
Bij mij was het toen eerst keuren en kijken wat ze allemaal gingen afkeuren voor ik verder ging, enkel de lampen dus.
Wat ik wel stilaan begin te ondervinden is dat een garage in Nederland duurder is / uur dan in België maar dat ze je vaak beter helpen en dan ook met oplossingen komen die betaalbaar blijken.
Voor de Saab heb ik nu een garage gevonden in Breda, niet het dichtsbij maar wel al heel goede verhalen van gehoord, die maar eens bellen.
Mijn vrouw ging verleden jaar met de Honda voor remolievervanging, komt ze terug met een lijst van 1500€ voor de voorste ophanging, en ja de rubbers waren verduurd maar 1500€? Ik heb toen alles vervangen, driehoeken, rubbers, schokdempers, remmen met schijven en 2 banden, was op 4 uur vervangen en koste me 900€, ik doe dat met een krikje en assteunen, kun je nagaan hoe snel een uitgeruste garage dat zou doen.
Vertrouwen en garage’s, kun je uren over doorpraten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Subaru en diesels, Spreekt die mannen er niet over aan want ze zeveren rond de pot dat het door slecht onderhoud is… Net als die slechte vering, allemaal opgelost nu in de nieuwere generatie… Tja pech als blokje het opgeeft zal hem mooi in de garage wachten tot mijn zoon wat groter is om hem hierop uit te leven.
Belgische garages, als je wagen 8 jaar is krijg je al een offerte mee om een nieuwe te kopen! Te duur om te herstellen is de uitleg dan… En een deftige garage vinden met normaal uurloon, lastige opdracht in België.
Ook in België weet ik niet echt of hun onafhankelijke keuringsstations wel volgens de zelfde normen controleren…Het ene station is strenger als het andere. Met andere woorden gewoon een casino waarbij je met wat geluk er door bent. (Vooral voor sluitingstijd vergeten ze 50% te controleren)
KiteFlupke schreef:Het ene station is strenger als het andere. Met andere woorden gewoon een casino waarbij je met wat geluk er door bent. (Vooral voor sluitingstijd vergeten ze 50% te controleren)
Dat is in Nederland niet anders. Met de XM ging ik naar een keurmeester nabij de beunclub. Omdat hij dat wist had hij de auto bij aanvang van de controle al min of meer goedgekeurd.
De XJ breng ik voor de APK naar een specialist die de auto’s door en door kent. De auto wordt niet ‘net door de APK gesleept’, maar is grondig gecontroleerd en na afloop kan ik er weer een jaar zonder verrassingen mee rijden.
En om on topic te gaan; het aantal gebreken bij de Jag is serieus veel minder als bij de XM en de Xantia. Eerlijk gezegd zijn mijn belangrijkste onderhoudsactiviteiten bij de XJ wassen/poetsen en vloeistoffen verversen.
Niet slecht voor een auto van 19 jaar oud.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gewoon natte vingerwerk van rtl nieuws ....
https://www.autoweek.nl/column/marc-klaver/vraagtekens-bij-bericht-rtl-nieuws-over-autogebreken/
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Joh, wat een verrassing
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon