toen ik ander halve maand geleden in Nederland was en bij mnr Langelaar de kleppen hielp bedienen en meteen mijn slecht stationair prolbeem oplosde dacht ik dat ik maanden tevreden zou zijn. De kleppen stonden niet of 20 en 25 zoals het hoorde en ik het verschil was indrukwekkend. Nu merk ik de laatste tijd dat als de motor goed warm is (het peiltje zit zelfs een beetje in de koele kant in dit weer) en ik in zwaar verkeer terecht kom, dat met het wegtrekken de motor wil afslaan. Als ik hem omschakel naar benzine is dit probleem een bijna niet te merken (hij dreigt zeker niet afteslaan). Ik las hier een thread over mogelijke bevriezing van de verdamper, maar ik vraag me af of de verdamper ook wel te heet zou kunne worden. De koelingslangen voelen goed warm aan. Mischien fout gedacht maar ik dacht dat ik een paar kraantjes zou inbouwen op de slangen zo dat de verdamper wat minder heet water zou krijgen.
Hans Staartjes
Londen
Hans Staartjes
Is niet de oplossing: de verdamper moet vloeibaar LPG omzetten naar gas, dat kost warmte die aan de omgeving wordt onttrokken. Vandaar ijsvorming die tegengegaan wordt door er heet water (of koelvloeistof) door te sturen. Te heet kan nooit de oorzaak zijn van het verschijnsel dat je beschrijft. Midden Spanje met een gloeiend hete motor rijd ik nog op gas.
Er moet een andere oorzaak zijn.
Het membraam kan slecht zijn, je tank leeg en er kan een probleem zijn met de aansturende electriek.
Maar het feit dat het niet over is als je op benzine rijdt (dat lees ik uit je vraag) geeft te denken!
Kijk even bij de inlaat van je carbu, of alles nog goed werkt. Is er niet toevallig een sproeier uitgetrild? Dat gebeurt nog wel eens en dan is er valse lucht.
Marten,
bedankt voor je opmerkingen. Zonder twijfel zit er lpg in de tank! Nu dat je het uitlegd over de lpg en de nodige warmte begrijp ik dit ook. Toen ik in Parijs reed in October in de hitte sloeg de motor af, op het laatste stuk naar de Eifel toren. Hugo Kabos (een expert op gebied van noordzee gas) vertelde me dat de rede hiervan te maken had met het te heet worden van de gasleiding naar de verdamper, en dat hij aanrade dat te isoleren. Het waterpijltje stond inderdaad niet buiten de normale grenzen, maar na een tijdje “rusten” starte de motor gewoon weer op lpg. Daarom denk heb ik het gevoel dat ik dit probleem al een hele tijd heb. Zoals je zelf ook aanvoelde, op benzine is het probleem “bijna niet” opvallend, maar het gevoel is ook bij optrek wat stotterend. Jou idee over valse lucht lijkt me een interesante oorzaak.
Voor het kleppenstellen in Nederland heb ik (samen met een engelse ds specialist) al de jets van de carburateur bekeken, en een ervan vervangen omdat ie ovaal was. De luchtpijp van de luchtfilter naar de carburateur naar het mengstuk zit altijd al een beetje ongelukkig, maar ik denk niet dat er hier valse lucht door komt. Mischien komt er wat valse lucht langs het inlaatsrpruitstuk. Mischien als ik wat druppels olie om de gaskets heen doe valt dit uit te sporen. Wat eigenaardig is is hoe lekker hij loopt koud… Het resultaat van de kleppen stellen geeft me ook de neiging om weer is te kijken of deze toleranties nog goed zijn. (ik heb mischien zoo’n 1200 km gereden zinds dien). Het gevoel is alsof er te veel (of te wienig) brandstof in de warme motor komt als je net optrekt.
Hans Staartjes
Hans Staartjes
Morgen maar even kijken wat Joris de Gasboer er over zegt
Ben benieuwd, die van mij gaat stoten als ie goed warm is in de zomer, op benzien is er niks aan de hand.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. waarschijnlijk een veel te rijk gasmengsel. Zijn je bougies ook lekker zwartgekoold? Als je kleppen echt veeel te strak stonden kan het ook nog een restant vuil zijn tussen de klep en de zitting zodat die niet goed afdicht.
Is je luchtfilter schoon? Nieuwe bougies?( ik doe elke 8 a 10duizend kilometer.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bougies zijn in ieder geval niew (twee maanden)... zeker niet zwart (nog niet gebeurd met lpg voor mij tenminste).
Omdat ik zoo’n verbetering had met kleppen bijstellen ben ik geneigd dat weer te doen, maar ik begrijp niet waarom die weer out zouden zijn. kort geleden ook de compresie gecheckd: geen probleem.
Voor dat ik de kleppen bijstelde in Nederland, had ik het ook gedaan met m’n engelse vriend, maar die wist niet dat het anders moest met lpg (ik begrijp dat deze settings wat groter zijn… een vraag: als ze groter zijn betekend het niet inweze dat de kleppen minder tolerantie hebben in de cilinder kop?
Hans
Hans Staartjes
ze hebben dan juist meer tolerantie daar de kleppen heter worden.
kleppen worden heter daar je nu geen koeling meer heb van benzine…..
je moet ze dan ook iets ruimer zetten bij lpg
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:ze hebben dan juist meer tolerantie daar de kleppen heter worden.
kleppen worden heter daar je nu geen koeling meer heb van benzine…..
je moet ze dan ook iets ruimer zetten bij lpg
In de 12 jaar dat ik dagelijks aan Dssen heb gewerkt, heb ik nooit ruimere klepspeling toegepast op lpg motoren.
De klepzittingen van een DS zijn af-fabriek kei en keihard, en het verhaal dat je voor lpg andere zittingen en geleiders moet gaan monteren is in mijn ogen onzin.
als je de boel iedere 10.000 km netjes afstelt en goed oplet dat je lpg afstelling klopt en niet te rijk of te arm is, gaat je kop met gemak 300.000 km mee.
gewoon netjes afstellen met koude motoer op inlaat 0.15 en uitlaat 0.20.
zet je ze ruimer, gaan ze tikken en dat is geen gehoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste