Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De enige truc is om de flex door het pedaal te trekken. Die RVS randjes zijn er alleen in deze maat voor het parkeerrempedaal. Kortom: het blijft zo.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En zo zie je maar dat zelfs een godin haar afkomst nooit helemaal verloochent…!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En zij sprak: “er zij licht!” - En tatsächlich: er was licht.
Het is zover. De draadboom is geplaatst, aangesloten en storingsvrij gemaakt. Het duurde ietsje langer dan het demonteren van de oude boom, maar dat was te verwachten. De bedrading komt nu uit deze auto (kabelboom achter & cabine), een gedemonteerde DSuper 5 (hoofdboom) en twee onduidelijke, reeds lang geleden gedemonteerde DSsen. Meng daar diverse schakelaars uit onder andere de DSloper en een paar andere slachtoffers bij en het potentieel voor enig gepuzzel is er duidelijk.
Om te beginnen werkten m’n knipperlichten niet, maar dat kwam omdat ik in de veronderstelling was dat dat relais al aan de bundel hing en niet het vérstraler-relais. Kortom, na het plaatsen van een knipperautomaat werkten ze wel. Dankzij de oudere draadboom werken de controlelampjes nu ook links en rechts gescheiden, zoals ik vind dat dat hoort.
Daarna was er nog de nodige onduidelijkheid over de startschakelaar, omdat de roze hulsjes (en sommige bruine) in de loop der jaren wit worden en het dus best makkelijk is om dat verkeerd aan te sluiten. Exit rode zekering, maar met enige studie op het schema was dat ook op te lossen. Ook bleek dat het vervangende contactslot in twee verschillende standen de startmotor wilde bedienen, dus exit vervangend contactslot. Een vervangend vervangend contactslot was er alleen voor een hydraulique, dus zonder startschakelaar. Niet erg, want dat heeft deze auto eerder gehad. Een stuurkolom met gat voor een startknop inclusief tweede-neus startknop waren dan ook voorhanden. Dat maakte het plaatsen van een startrelais ook meteen overbodig omdat de boel dan lekker makkelijk van een massaschakeling naar een plus-schakeling om te stekkeren is. Bovendien heb ik nu een klapsleutel. Ook geinig!
Verder bleek de vervangende lichtschakelaar, nodig vanwege de nu weer originele stekkers, gammel. Ik had in de voorraad onderdelen nog een goeie met gare stekkers en een gare met goeie stekkers. Kortom, dat oversolderen en ook de lichtschakelaar kon worden hervervangen. Nadat ik de rechter massastekker nog even schoon gemaakt had, werkte de verlichting alvast weer. De binnenverlichting werkte eerst alleen over de dashboardschakelaar, maar dat bleek gewoon van viezige deurschakelaars te komen. Kwestie van schoonmaken en nu werkt dat weer zoals het hoort.
De rest werkte eigenlijk gewoon in een keer. Kleur op kleur stekkeren levert gewoon meteen resultaat op en als er een aantal hulsjes niet zo zouden verkleuren was het aanleggen van de bekabeling voor iedereen met een redelijke kleurwaarneming zonder haperen te doen geweest. Maar dan komen de interessante details!
Het aansluiten van de temperatuurmeter was eenvoudig. Kwestie van de daarvoor reeds aangelegde draad in de nieuwe gele connector proppen en klaar. De ‘nieuwe’ kabelboom bleek ook voorbereid op parkeerlicht, dus voor de grap daar de schakelaar uit de DSloper maar eens op geprikt. Blijkt het gewoon te werken… Het enige verschil met de installatie in een pre-‘73er DS is dat door een iets andere uitvoering van het boompje op de achterlichten nu de nummerplaatverlichting links en rechts apart meebrandt met het parkeerlicht, maar dat vind ik niet zo storend. En natuurlijk moet er gevarenlichten op zo’n auto zitten. Dat zat er al op, maar met een lelijke 7-pins schakelaar uit een GS of een vroege CX. Ik had nog twee originele schakelaars met vier pijltjes, dus daar een draadboompje voor geknutseld en die met een tweede relais aangebracht. Werkt ook weer!
De enige items die nu nog moeten zijn parkeerremsignalering (komt op de controlelamp van de remslijtage) en de hulpfan van de koeling (inclusief handmatige aansturing op het dashboard, waar ik een 12V ledje als indicatielampje naast wil zetten). Dan hebben we op de radio na alles, maar dat kan vrijwel volledig discreet in het nieuwe radiobakje worden gebouwd. De voedingskabel ligt er al. Alles bij elkaar kan dus waarschijnlijk nog voor de kerst het dashboard er weer in
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een klapsleutel?
Die kan ik mij alleen herinneren van een GSA…
Maar zo te zien is het een vernuftig gerepareerde gebroken sleutel?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eigenlijk moet ik dat dus nu eerst in De Lange/Reynolds gaan opzoeken, maar ik meen me daaruit te herinneren dat klapsleutels zoals deze ook in het laatste of de laatste twee modeljaren van de DS werden gebruikt. En als ik het me goed herinner werd de SM er op een bepaald moment ook mee geleverd. Er was geloof ik iets met die enorm lange contactsleutels waardoor hun potentieel als wapen een beetje te serieus (genomen) werd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij de GSA was dat ook om knieletsel te voorkomen bij een aanrijding dacht ik…
Iemand heeft mij ooit eens verteld dat deze contactsleutels op duitse ds-sen geleverd werden, idd om knieletsel te voorkomen. Veiligheidsoverwegingen dus.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sm en Gs hebben de klapsleutel om knieletsel te voorkomen. Bij ds is het een allegaartje… soms wel, soms niet. Op z’n Frans dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Sm en Gs hebben de klapsleutel om knieletsel te voorkomen. Bij ds is het een allegaartje… soms wel, soms niet. Op z’n Frans dus.
kkoot, die ervaring heb ik ook met de GS en de DS uit die tijd
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Het licht brandt dus weer.
De laatste bugs zijn er in principe uit. Ik wil de rechter binnenverlichting vanwege een uitgeleuters schroefgaatje nog even vervangen en bij de allerlaatste test kwam ik erachter dat in de tussentijd stiekem het grootlicht-controlelampje afgefikt is. De klokkenset moet dus nog wel een keertje los. Verder functioneert alles weer. De klokkenset moet dus weer los omdat het dashboard er inmiddels weer in hangt:
Eerst moesten de deurschakelaars van de binnenverlichting weer op hun plaats. Die kabeltjes trekken is min of meer uitdagend. Aan de linkerkant moet het contactslot eruit om er allemaal een beetje bij te kunnen. Met een eind dik ijzerdraad heb ik de draden onder de ventilatietunnels door, door de A-stijl heen naar buiten gehaald. De rechterkant, waar verder niks zit omdat daar het dashboardkastje komt, is veel makkelijker. Daarna is de dunne ventilatiebuis overdwars er weer in gegaan, gevolgd door de schil van het dashboard:
De bedrading voor de parkeerremsignalering moest er nog in. Die ligt er nu, zodat op eerstvolgende gelegenheid een schakelaar kan worden gemonteerd. Ook moest er nog een ‘manual override’ voor de elektrische hulpfan van de koeling worden aangelegd. Dat zit er nu ook in. Ik heb een tweede aanjagerschakelaar geplaatst om ‘m handmatig mee te kunnen schakelen.
Wat heeft dit hele gedoe zoal opgeleverd? Om te beginnen dat er een betrouwbare kabelboom in ligt waar eigenlijk helemaal niet aan geklust is. Alles zit nu ook weer met de originele stekkers aangesloten. Dat betekent ook dat het elektrisch systeem nu weer met de originele schema’s in de hand te controleren is. Verder betekent het gebruik van een iets oudere kabelboom dat er een paar later wegbezuinigde features nu wél in deze DS zitten: links en rechts gescheiden knipperende controlelampjes van de knipperlichten en parkeerlicht. Het stuurslot werkt nu weer door de toepassing van een ander contactslot. Ook zit er nu weer een originele alarmlichtschakelaar met vier pijltjes in, waar dus een iets ander kabelboompje dan de vorige moest worden gemaakt. De deurschakelaar rechts, waarvan de stekkers de vorige keer achter het dashboard waren blijven hangen, is nu weer aangesloten. En: alle schakelaarposities in het dashboard zijn nu in gebruik, dus: lekker veel knopjes
Op kleine afrondende werkzaamheden na werkt het hele verhaal weer. En het is ook wel lekker dat je de auto nu weer van achter het stuur kunt starten en stoppen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Volgens mij komt er schot in de zaak.
Goed bezig maat….
Jan.D
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik zal het lijstje even weer aanvullen nu de meeste techniek gedaan is.
Penny Lane schreef:
- Bedrading achteruitrijlampen aangesloten
- Achteruitrijlampen geplaatst & bedrading achterlichten hersteld
- Bedrading hulpfan koelsysteem hersteld
- Bedrading hulpfan koelsysteem van handmatige overbrugging voorzien
- Bedrading stads- & passeerhoorns hersteld
- Kabelboompjes spatborden vervangen
- Hoofd-kabelboom vervangen
- Alarmlichtschakelaar vervangen (+ draadboompje)
- Parkeerlichtschakelaar geplaatst
- deurschakelaar binnenverlichting rechts weer aangesloten
- kabeltje oliedruksensor vervangen
- Bedrading parkeerremsignalering aangelegd
- Contact/stuurslot vervangen
- Armatuurtje kachelverlichting vervangen
- Knipperlichtschakelaar vervangen
- Lichtschakelaar vervangen
- Contactpunten gesteld
- Contactpunten vervangen & opnieuw gesteld
- Condensator vervangen (maar ik wil nog wel echt een nieuwe)
- Vervroeging gesmeerd (op hoop van zegen)
- Verdeler vervangen (Marchal cassette)
- Contactpunten weer vervangen
- Condensator weer vervangen
- Ontsteking vervangen (123 Ignition)
- Bougies vervangen
- Leidingensysteem benzine vervangen
- Aansluitmof vulpijp vervangen
- Kachelkraan gerepareerd
- Kachel vervangen (3x, hopelijk hoeft nu alleen de isolatie nog)
- Spanningsregelaar vervangen (maar dat was omdat ik geen zin had om de andere af te regelen terwijl er een hele stapel van die dingen ligt)
- Dynamo vervangen
- Koelsysteem gespoeld
- Nog meer rommel uit de koeling van de cilinderkop gepeuterd
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Radiateur vervangen (2x)
- Expansietank (3x) + slangen geplaatst
- Koelwaterbocht onder dynamo vervangen
- Motorblok vervangen
- Vliegwiel gevlakt (Citrest)
- Vliegwiel & drukgroep samen gebalanceerd
- Frictieplaat vervangen (x2)
- Drukgroep vervangen
- Versnellingsbak vervangen
- Traverserubbers vervangen
- Carburateur vervangen
- Diverse koelwaterslangen vervangen
- Hogedrukregelaar vervangen
- Leiding HD-pomp -> drukregelaar vervangen (2x)
- Compressor van de luchthoorn vervangen
- Luchthoorns vervangen
- Stengeltje van de richtingaanwijzers gerepareerd
- Rugleuning van de achterbank vervangen
- Ruggen van de voorstoelen vervangen door Pallas-spul (+ asbakken)
- Bovenste Pallas-lijsten gemonteerd
- Schuim onder de vloerbedekking geknutseld
- Geschuimde hoedenplankbekleding gemaakt
- Gele koplampen geplaatst
- Linker lampje van de binnenverlichting vervangen
- Rubber propjes van het tankklepje vervangen/geplaatst (zijn dezelfde als van de 2CV motorkap…)
- rubber stripjes in tankklepje geplaatst
- Achterspatborden afgesteld
- Onderplaat met remkoeling gemonteerd
- Rubber busjes in de steun van het luchtfilter vervangen
- Starterkabel vervangen
- Startmotor geserviced (Citrest)
- Massakabel motor vervangen
- Massaklem vervangen door geschakelde versie
- Koppelingskabel vervangen
- Gaffel koppelingsbediening + lagertje vervangen (2x)
- Schakelstang + busjes vervangen
- Versnellingskabel afgesteld
- LPG hoofdrelais vervangen
- Verdamper tussentijds ontstopt
- Slangenloop verdamper veranderd wegens netjes en handig
- Slangenboel verdamper vernieuwd (Citrest)
- Verdamper afgesteld (Citrest)
- Kleppen gesteld (Citrest)
- Aandrijfashoezen rechts vervangen (Citrest)
- Verdeelkap vervangen (Citrest)
- Bougiekabels vervangen (Citrest)
- Motorsteunen vervangen (Citrest)
- Rechter motorsteun opnieuw vervangen
- Benzinepomp vervangen (Citrest)
- Remaccubol vervangen
- Veerbollen vóór vervangen
- Lagerblok rechts vervangen (Jan.D)
- Fuseekogels links + rechts vervangen (Citrest)
- Hulpstuurhuis links vervangen
- Draagarmblok links vervangen
- Ophangpunten draagarmblokken gelast (Citrest)
- Aandrijfas rechts vervangen (Jan.D)
- Aandrijfas links vervangen
- Remschijven afgedraaid
- Diabolorubbers vervangen
- Leidinkje op rechter remklauw vervangen
- En nog allerhande kleine dingetjes zoals klemmetjes, stripjes, kabeltjes verleggen, stekkertjes vervangen etc. etc.
Het ziet er naar uit dat de monster-acties nu eigenlijk wel achter de rug zijn. Er gaat echt nog wel her en der een dag werk in zitten om de puntjes op de i te zetten, maar de bulk van het werk is wel geweest. Buiten het nakijken van een ADAL (wat nog op vervanging uit zou kunnen lopen als het erg tegenzit), twee voorbanden en het vervangen van het onderste achterraamrubber zijn er nu eigenlijk vooral nog cosmetische acties aan de orde. Zijramen stellen, hemelstoffering, Pallas dakrand versie 2, radio plaatsen, hoedenplankstoffering… Allemaal eigenlijk niet meer van die vreselijk ingrijpende klussen. ‘t Kost wel tijd, maar het is allemaal goed te overzien.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Meevallers zijn er ook!
Het binnenverlichtingsarmatuurtje rechts hoefde dus niet toch vervangen te worden. Om de één of andere reden waren er twee ringetjes tussen de dakrand en het armatuurtje gestoken, waardoor het kapje niet jofel paste. Zonder die ringetjes gaat het allemaal prima. En: het controlelampje van het grootlicht blijkt het gewoon te doen. Je kunt ‘m alleen in het donker ook nog werkelijk zien branden. Misschien moeten er te zijner tijd andere glaasjes in de tellerbak worden gezet, maar dat is voor een DS niks bijzonders.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:Sm en Gs hebben de klapsleutel om knieletsel te voorkomen. Bij ds is het een allegaartje… soms wel, soms niet. Op z’n Frans dus.
Blijkbaar had de ene nationaliteit meer recht op kniebescherming dan andere. Hoe dan ook blijft het wat dubbelop: bij een aanrijding klapt de hele voorkant van de DS al om…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Spettacolo Pericoloso
Intermezzo
Spettacolo Pericoloso: inmiddels een terechte titel voor dit draadje. Maar hoe komt dat zo? De eerste DS die ik zelf heb gebouwd is ruim twintig jaar geleden een 1:43 bouwdoosje van Heller geweest van een eerste neus DS19. Boven de werkbank die ik toen gebruikte hing een poster uit 1980 van een voorstelling van Technische Theatergroep Perspekt, getiteld Perspettacolo Pericoloso.
Perspettacolo Pericoloso handelt over twee verlopen circusfamilies, die elkaar proberen te overtroeven: “Cliché‘s van wereld-nummers in een bijna vermolmde circustent met als enige houvast de geplande avondvoorstelling…”
Technische Theatergroep Perspekt ontstond in 1968 toen drie mime-studenten (Ide van Heiningen, Michael Helmerhorst en Wouter Steenbergen) experimenten met de theatertechniek als spelpartner meer basis gingen geven. Sinds 1988 is, na een verandering van organisatie-vorm, de naam veranderd in Perspekt Studio’s.
Inmiddels ben ik dus alweer bezig met een, eh, bouwdoosje van een DS, en ergens is de titel Perspettacolo Pericoloso uit mijn onderbewustzijn opgeborreld - natuurlijk vanwege deze poster. Om het wat algemener te maken heb ik de woordspelige lettergreep ‘Per’ geamputeerd, zodat we met de Italiaanse aanduiding voor ‘een gevaarlijk spektakel’ of, iets minder letterlijk, een show vol perikelen achterblijven: dat leek me inmiddels wel een terechte aanduiding voor de belevenissen met de juffer…
Derk
PS: speakerbekabeling gelegd, radiobakje is in voorbereiding, indicatie parkeerrem werkt:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!