Weet iemand wat het verschil is tussen SKF VKD 13500 en SKF VKD 13501. = Onderste fusee voorwielophanging.
Een TRW komt met blikken bovenring…maar zit er dan geen afdichtpakking op de asstomp?
Mijn C6 heeft als ORGA nr 10916
Welke maat Torx doppen heb ik voor dit klusje nodig?
Citroen XM TD grijs van 1992 tot 530K
Citroen XM TD Automaat grijs tot 450K
Citroen XM TD Automaat zwart tot 470K
Citroen C6 2.7 HDI Lignage Sable de Langrune
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
DE VKD 13501 is de verbeterde versie (betere afdichting) gebruikt sinds orga 10983
samen met afdichting 3623.26 gebruikt sinds orga 11071.
Kan de verbeterde versie gemonteerd worden gegeven het lagere orga nummer? 10916 < 10983
Citroen XM TD grijs van 1992 tot 530K
Citroen XM TD Automaat grijs tot 450K
Citroen XM TD Automaat zwart tot 470K
Citroen C6 2.7 HDI Lignage Sable de Langrune
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Volgens mij niet, je kunt wel de hele fusee vervangen. Die komt inclusief dat lager al gemonteerd. Die viel me qua prijs erg mee hoewel ik niet meer precies weet wat deze kost. Je vervangt dan ook gelijk het wiellager.
Ik heb ze gekocht maar nog niet hoeven monteren….
Dop Torx 14 en 18 voor de (de)-montage van het onderste fusee lager.
Torx “bit” 30 - 40 en 55.
De Torx 55 is voor het (de)-monteren van de remklauw.
Verder heb je een dop 35 nodig om wiel en aandrijfas te scheiden, een stuk buis als verlenging of een breakerbar. Met een helper die de de rem intrapt om de as te blokkeren, kwam de centrale moer zonder probleem los.
Vastzetten met 385 Nm? Neem een verlengbuis van 1 meter en ga op een personen weegschaal staan. Als je 38 kilo lichter bent, buis circa horizontaal heb je het vastzet moment bereikt.
De aandrijfas leg je tijdelijk op een dik stuk hout op de onderste draagarm.
Als je goed bent doe je de hele operatie in 2 uur, trek er een ruim dagdeel voor uit als een C6 nieuw voor je is, of als je het voor het eerst doet. Daarbij ga ik er vanuit dat de auto op een brug staat en gereedschap aanwezig is.
Het is geen raar idee zoals Furriegurrie al suggereerde om de hele fusee inclusief wiellager te vervangen, kost circa 150,- euro meer aan onderdelen. Het moeilijke werk is dan voor je gedaan.
- geen speciaal gereedschap nodig om de lagerbus van de stomp te trekken.
- lagers raken vaak al beschadigd bij montage, resulterend in een korte gebruiksduur.
- de eerste generatie afdichting was al “stuk op de tekentafel”.
- het gedeelte van de stomp ter plekke van de afdichting van het onderste lager zal door corrosie zijn aangetast zodat de nieuwe afdichting nog minder lang zal afdichten.
Ik monteer dus maar ouderwets een vetnippel, elke 10.000 kilometer doorspuiten, hielp vroeger ook.
https://www.vsm.skf.com/images/products/pdf/NT_13001_NL_0115.PDF
Citroen XM TD grijs van 1992 tot 530K
Citroen XM TD Automaat grijs tot 450K
Citroen XM TD Automaat zwart tot 470K
Citroen C6 2.7 HDI Lignage Sable de Langrune
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
backinblack schreef:
Ik monteer dus maar ouderwets een vetnippel, elke 10.000 kilometer doorspuiten, hielp vroeger ook.
https://www.vsm.skf.com/images/products/pdf/NT_13001_NL_0115.PDF
Wijze woorden die duiden op ervaring.
De laatste jaren boor ik overal waar lagers zitten gaten, zet er een vetnippel in en zet de vetspuit er op.
Het vergroot de band met je auto. En dat voelt fijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
backinblack schreef:Dop Torx 14 en 18 voor de (de)-montage van het onderste fusee lager.
Ik monteer dus maar ouderwets een vetnippel, elke 10.000 kilometer doorspuiten, hielp vroeger ook.
https://www.vsm.skf.com/images/products/pdf/NT_13001_NL_0115.PDF
Ehm… monteer je ook bij ehm… andere C6 rijders? Lijkt me nog een behoorlijk klusje trouwens. Plak je er niet op of zo. Gat boren, zonder zaken te beschadigen, draad tappen, geen slijpsel in het lager krijgen… vetnippel erin… Lijkt me wel een klusje….
Anyway ik houd me aanbevolen!
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Bijgaand 2 foto’s van het onderste fusee lager.
Het oude model toont duidelijk de weinig beschermde afdichting.
Ik had in onwetendheid, want de C6 is nieuw voor mij, een reparatieset gekocht.
Het was zondag en ik wilde maandag rijden dus maar een vetnippel erin geschroefd.
Is goed te doen met het losse lager op de werkbank. Buisje met vet in lager plakken, binnen dit buisje boren, buitenzijde buisje schoonpoetsen, buisje met vet en slijpsel uit lager pakken.
Het verbeterde model toont een kraag over de afdichting van dit onderste lager als deel van het gietstuk.
Gegeven het prijsverschil tussen het onderste lager los en het hele fuseestuk inclusief dit onderste lager, mijn advies: hele fuseestuk vervangen.
Levensduur oude situatie is waarschijnlijk 200.000 km zonder vetnippel uitgaande van een eerste montage. Da’s goed genoeg.
Als het lager het begeeft omdat de afdichting niet meer afdicht, is de stomp op het fuseestuk ook aangetast. Zinkspray van Loctite of een vetnippel zijn dan slechts tijdelijke noodmaatregelen.
Citroen XM TD grijs van 1992 tot 530K
Citroen XM TD Automaat grijs tot 450K
Citroen XM TD Automaat zwart tot 470K
Citroen C6 2.7 HDI Lignage Sable de Langrune