Ah, dank je!
Inmiddels eruit geschroefd, maar dan zet ik het niet meer terug denk ik.
repelsteeltje schreef:Dat die leidingen bij jou niet na de b-stijl gekoppeld zijn, verbaasd me. Behalve de verbinding dmv zeskantige verbindingsstukken op de latere modellen, hadden de leidingen ook een codering, een gekleurd plastic hulsje om de leiding. Blijkbaar moesten er oude voorraden opgemaakt worden, want het lijkt me onwaarschijnlijk dat een koppelbare leidingbundel ooit vervangen zou zijn door een niet-koppelbare.
De leidingbundel van mijn ID20 break uit 1974, gebouwd in Voorst (B) heeft slechts 1 gekoppelde leiding. Maar dat betreft 2 koppelingen in het achterste kwart deel, een wat bochtig, niet strak deel. Mijn aanname daarvan is dat dit een reparatie is, waarbij er slecht materiaal is gebruikt want (alleen) dat aangezette stuk is rorstig. De rest van de leidingen bestaat uit 1 geheel en is geheel roestvrij (er zit een Dinitrolcoating op). Ik heb de leiding met de koppeling in Bennekom afgeleverd, er staat nu een nieuwe klaar.
Kennelijk werden er in Voorst ook weer andere onderdelen gebruikt.
Die platen en balk zijn inderdaad van een trekhaak. Mooie basis trouwens, mocht je er nog 1 willen plaatsen. Zo’n balk aan de binnenzijde vind ik persoonlijk beter dan varianten met (alleen) een profiel aan de buitenzijde.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dat lijkt me plausibel. De Belgen zijn misschien nooit toegekomen aan de meer praktische koppelbare, die de leidingen uit één stuk vervingen.
Leidingen in de bundel zijn berucht voor rotten op ongeveer 30-40 cm voor de c-stijl, dit door vocht (water en condens) en pekelresten die via de doorvoeropening van de bundel in de c-stijl het laagste punt zochten. In het verleden heb ik hier wel reparaties uitgevoerd zoals jij beschrijft: mbv koppelstukjes een roestig stuk vervangen door een goed stuk leiding. Vroeger…
Ja, dat was inderdaad precies de plek waar 1 van de leidingen is gerepareerd. Weer wat geleerd (pekel….we zijn de komende tijd van de weg verbannen.. ). De leidingen hebben inderdaad een gekleurde plastic tule.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Hee Maarten !
Mooi project man!!
Jou kennende wordt dat weer een top auto!!
Ik kom graag weer eens kijken en kletsen!!
citroen DS , what else..
Hoi Arno,
Gaat lukken, altijd welkom!
Weet iemand toevallig welke plaatdikte gebruikt is bij de kokers van de DS?
Ik heb inmiddels veel fotos en filmpjes bekeken over bodemrestauratie.
Voor de bodemdelen ga ik vervangingsdelen kopen. De kokers zijn eigenlijk alleen op een paar plaatsen aan de onderzijde slecht.
Daar wil ik gewoon roest eruit slijpen en een plaatje inlassen met een zetrand.
Is dat 0,8 mm. of 1mm.?
Kun je iets specifieker zijn? De kokers zijn namelijk over de hele lengte uit verschillende plaatdelen en diktes samengesteld. Bij een break ook weer anders dan bij een berline.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ok, even toelichten:
Ik bedoel het verticale deel aan de binnenzijde van de koker dat aansluit op de bodemplaat.
(Berline)
Het deel dat je raakt als je je voet opzij beweegt als je in de auto zit.
Zo, chassis is zo’n beetje helemaal leeggesleuteld. .
Volgende stap is kantelbrug of draaispit.
Mijn voorkeur is draaispit omdat dat minder ruimte vraagt (draait om vast draaipunt) en is verplastsbaar in gedraaide roestand.
Verder kan ik dan ook de wielophanging demonteren.
Heeft iemand ervaringen met een draaispit voor een kaal DS chassis?
Thanks!
Bij mijn break had ik zelf een draaispit gemaakt van gewone (zelfgemaakte) assteunen.
Bovenop de steun aan de voorkant had ik een stuk as gelast die in het gat aan de voorkant kwam. Aan de achterzijde had ik een stuk U-koker tussen de beide bumpersteunen geschroefd. In de midden zat een busje gelast.
Op de assteun had ik ook weer een stuk as gelast die mooi in het busje past.
Volgens mij is dit bij een berline ook prima toepasbaar.
Zie trouwens ook de foto’s
En het werkt echt geweldig bij het lassen, stralen, spuiten en tectyleren.
Zo heb je hem toch niet gebalanceerd, was dat niet trikky bij het draaien?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja hoor, op deze punten zit je behoorlijk in de midden van het zwaartepunt.
Je moet wel zorgen dat de assteunen redelijk breed uit staan op de grond.
Zo heb ik er ongeveer een half jaar aan gewerkt zonder problemen.
Ah, dank je voor de gedetaileerde beschrijving.
Kan me inderdaad voorstellen dat dat erg fijn werkt!
Geweldige plek trouwens (licht & ruimte).
Ik was van plan om iets op wielen te maken.
Zou 1,5 m. breed genoeg zijn om af te steunen? Draaipunt op 1,2m.?
Even hardop:
Aan de achterzijde heb ik een beugel voor een trekhaak. Daar kan ik wel iets aan bevestigen.
De voorzijde wordt nog even puzzelen, bij mij is de steun aan de voorkant tikkie roestig, ik wilde afsteunen waar normaal de beugel boven de versnellingsbak zit.
Je zou inderdaad een profiel kunnen monteren op de plaats waar normaal de voorste motorsteunbuis komt. Alleen heb je dan niet de mogelijkheid om alles 360 graden te kunnen draaien, maar dat is een keus. Persoonlijk vond ik het erg prettig dat alles ook op de kop gedraaid kon worden. Is het niet mogelijk dat je de voorste koker van het chassis eerst behandeld en dan daar het draaipunt op maakt?
1,5 meter breed lijkt me meer dan genoeg. Ik had gewoon twee assteunen en zolang je niet met veel geweld gaat trekken en duwen dan gaat dat prima.