Ik zou eerder naar 0W40 gaan, omdat: 1. Een VTI krijgt een klapperende ketting bij koude motor en gebrek aan smering bij te dikke olie omdat er dan niet genoeg olie in de kettingspanner komt en op andere plaatsen en 2. Bij koude motor verbruik je niks, je verbruikt als alles goed warm is, en bij hoge temperatuur is een 0W40 even dun als een 10W40, maar bij lage temperatuur is die 10W veel te dik.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
10W40 is ook al vaak halfsynthetisch/mineraal en het lijkt me dat je dat in een modernere motor beter ook niet toepast.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat vinden jullie van deze olie TOTAL QUARTZ INEO MC3 5W 40 C3
I.p.v de 5w30 total quartz ineo c2
Graag jullie mening.
In principe is die olie niet goed genoeg: PSA wil minstens een C2 en eigenlijk een C1 olie, en een C3 heeft te veel “deeltjes” /SAPS die een probleem geven voor de FAP en mogelijk ook voor de Katalysator… Bij de andere merken is men minder kritisch voor de benzine motoren, deze wordt door Mercedes, BMW, Porsche, Volkswagen en General motors gebruikt, en die hebben ook allemaal “moderne” motoren. Maar, die SAPS is eigenlijk een groot probleem voor de lange verversingsintervallen voor een Diesel met FAP, een benzinemotor en katalysator zou daar veel minder gevoelig voor zijn. Ik zou die olie dus wel durven gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
Oké bedankt voor deze info.
Wat betreft de onderhouds interval hou ik altijd 15000 km aan.
Denk dat ik deze olie maar ga bestellen , hoop dat deze olie een gunstige invloed heeft op het olie verbruik.
Heb nog een fles forte motor flush staan dat eerst maar gebruiken. En dan de nieuwe olie erin.
Heb wel eens gelezen dat motoren met meer dan een ton op de teller gebaat kunnen zijn bij een iets dikkere olie.
Wat vinden jullie van de https://www.motorolie-centrale.nl/Motorolie/Shell/Helix-HX7-5W-40/p-OIL-464? Deze lijkt me toch ook wel ok?
Het blijft altijd je eigen verantwoording als je afwijkt van wat de fabriek voorschrijft. Waarom wil je 5W40? Voor welke motor ? Als je olieverbruik bij een EP6 rond de 1 op 5000 ligt of lager zou ik niets veranderen. d.w.z. 5W30 in zomer en in de winter zelfs 0W30.“Zo maar” iets doen lijkt me niet aan te bevelen.
Deze olie lijkt me niet O.K. voor een VTI als dat de vraag is: Dit is een half-syntheet, ik zou in een EP6 ( VTI of THP) altijd een vol-syntheet gebruiken: Dit zijn zeer moderne motoren die hoge eisen stellen aan de motorolie, gemaakt voor lage emissie, met een oliepomp met variabele opbrengst en nog een heleboel andere onderdelen die relatief zwaar belast worden.
Misschien moeten we een topic “motorolie” starten en niet GW z’n topic kapen voor deze discussie?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ondertussen begint Peugeot-rijdend Nederland ook de weg te vinden naar de Oilsaver. Ook daar zijn de problemen niet “van de lucht”.
Voor het bestellen van een Oilsaver stuur je mij een PM, er zijn er nog genoeg!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
Vandaag ook een oilsaver van GW geplaatst. Ik had een verbruik van 1l/3000Km, maar geen olielekkages o.i.d. De luchtafvoerslang aan de zijkant van het kleppendeksel was wel nat van de olie. Ben erg benieuwd!
Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even mijn ervaring met de Oilsaver in een EP6-blok delen, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2042182/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Correctie: in JOUW EP6 werkt het blijkbaar niet. Heb je je inlaatspruitstuk voor en na de tijd bekeken? Ogenschijnlijk heb jij dus een ander, lees ernstiger, probleem waardoor jouw motor olie verbruikt. Dat is erg jammer…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En daarin ben ik niet uniek, zie ook de eerdere reacties van Wullum en Sievert68.
Het olieverbruik gaat bij een EP6 in het algemeen niet langs de route, waarin de Oilsaver is geplaatst.
Zoals bekend heeft dit type motor snel last van verglazing van de cilinderwanden, waardoor de olieschraapveren hun werk niet meer goed doen.
Hierdoor ontstaat een negatieve “blow by”, met als gevolg een overmatig olieverbruik.
Zoals je ook kan lezen probeer ik dat nu op een andere wijze op te lossen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Niet in het inlaatspruitstuk gekeken, René?
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het carterontluchtingstraject is bij mijn EP6 nooit vervuild geweest, ook voor de plaatsing van de Oilsaver niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Voor zover ik kan nagaan zijn dat alledrie VTI’s. Wellicht zou het bij een THP wel kunnen helpen? Die is zo mogelijk nóg beruchter qua olieverbruik…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)