Het blok van mijn ID 19 is eruit.
De keerring van de krukas passend in de distributiedeksel, waarachter de trillingsdemper gemonteerd zit lekte wat. Verhard rubber.
Bij inspectie van ketting en tandwielen zie ik geen bijzonderheden. Er is geen spanner gemonteerd.
Mijn vraag: Hoeveel speling mag de ketting hebben?
groet, Jeroen
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Plaats eens een foto? Dan weten de meer deskundigen welk advies ze moeten geven.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Uit nieuwsgierigheid ook het deksel van Mn ds21 opengemaakt… Valt er iets over te zeggen?
Dj
Als de motor ernaast staat zou ik hem altijd vervangen…
Kan ie weer zo’n 100000 km mee zonder rammelen…
€55,- is denk ik geen slechte investering
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Plus nog een spanner dan
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, altijd ketting, spanner én geleider vervangen. Maar, deze ketting ziet er goed uit, ik denk dat deze of een keer vervangen is of dat je gewoon een wagen met weinig km’s hebt. Een ketting gaat 300.000 km mee, deze lijkt rond de 150k te zitten. Wat weet je van deze motor/auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Heel veel weet ik er niet van. De wagen heeft de afgelopen 25 jaar stil gestaan. De teller geeft 02332 aan. Toch maar de boel vervangen?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eerst kijken naar de slijtsporen in de spanner en geleider. Maar vervangen is wel beter nu alles er toch al naast staat. Koop wel goede spullen, bv een spanner van een bekend merk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ja ben een lijstje aan het maken bij citrotech.. neem aan dat ze goede spullen hebben? Ruville is het merk
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nooit van gehoord, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is natuurlijk wel een puntje, je gaat de distributie vervangen door een nieuwe set waarvan de herkomst niet bekend is. En dat terwijl je niet weet of de oude set nog goed is.
Mijn blok ligt nu ook gedeeltelijk uit elkaar en ik heb ook het ketting, de spanner en geleider bekeken. Weinig tot geen slijtsporen in de kunststof delen. In het WPHB kan ik niks vinden over een slijtagegrens van het ketting. Kun je misschien stellen dat als de spanner in ruststand niet meer dan X mm uit de beginpositie komt, het ketting nog goed genoeg is?
Ik kon de spanner circa 3 mm naar binnen drukken en kreeg daarom niet de indruk dat het ketting versleten is, maar misschien is dat te kort door de bocht.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De spanner heeft een ratelsysteem. Dat je hem 3 mm kunt indrukken klopt, maar zonder te weten hoe ver de stift naar buiten “gerateld” is weten we nog niet veel. Heb je een foto gemaakt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die ketting is wel op weg naar het einde hoor. Vervangen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je, dan is dat duidelijk!
Hoe zit het trouwens met de tandwielen?
Moeten die niet meteen ook vervangen worden?
Ik meen dat ze vroeger wel als set aangeboden werden.