waterman schreef:Tinfoil schreef:
Alleen het verbruik valt tegen, maar dat heb ik al eerder opgemerkt, geloof ik.
Van 1 op 9 wordt ik niet vrolijk ...Ach, een C4 GP is niet heel erg veel zuiniger. En anders zet je d’r toch gewoon ff lpg in? Dat heb je d’r zo uit.
misschien achterhaald, maar ik heb dan altijd het idee dat ik met een bom in mijn auto rijd.
Andere vraag:
een kennis raadde aan om eens 100 octaan te tanken en daarmee de motor schoon te branden.
Dat zou de prestaties ten geode komen.
Mevrouw Tinfoil is er heilig van overtuigd dat dit geen goed idee is, omdat de fabricant 95/98 voorschrijft.
De vraag:
a) klopt het dat je met 100 octaan de motor reinigt?
b) kan het kwaad om 100 octaan in mijn 2.2 16v te tanken?
overigens heb ik geen klachten over de prestaties van de auto in zijn algemeenheid.
160pk is niet veel voor een flatgebouw als een C8, maar het voldoet prima.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
A: klopt niet helemaal
B: het kan zeker geen kwaad!
C: gas is tof. Het kost geen moer en je auto doet het er goed op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
het plezier van de C8 blijkt van korte duur ...
nadat ik vorige week een koelvloeistoflekkage ontdekte, constateerde de garage (na reparatie van de betreffende slang à 500 euries) dat de koppakking lek is.
Op een ander forum las ik:
“Bij lekkage naar de cilinder zal ook de hoge druk in de verbrandingskamer worden ‘doorgegeven’ aan het koelsysteem. Deze hoge druk is merkbaar door amper in te knijpen koelvloeistofslangen (deze gaan daarom ook vaak lekken, omdat ze niet tegen die druk bestand zijn), en het ontsnappen van die druk zichtbaar aan de koelvloeistof in het expansievat die borrelt.”
- borrelen van het expansievat - check;
- gescheurde slang: check ...
Ik vermoed hiermee dat de ellende al langer aan de hand is, wat ondersteund wordt door de garage, die vreest dat de kop ook gevlakt moet worden. Al met al een plaatje van zo’n 2000 euries, voor een C8 van 11 jaar oud. Tel daarbij op dat de koppeling een jaar geleden vervangen is en de vraag rijst wat er verder nog kapot gaat.
De zoektocht naar een vervanger is begonnen, maar de vraag is:
nu de gescheurde slang vervangen is; kan ik dan rijden met de auto?
Ik zal toch ergens naartoe moeten om een vervanger te kopen ...
(Of kan één van de forum-garagisten de boel repareren voor minder geld ...?)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tinfoil schreef:
De zoektocht naar een vervanger is begonnen, maar de vraag is:
Heb je voor je 2000 euro een goeie vervanger? Denk ik niet Tenzij je graag een andere auto wil kopen is herstellen nog steeds geen slechte economische optie. Al die 2.2’s krijgen vroeg of laat te maken met koppakkingen en olielekkages. Als je het maakt ben je er weer een hele tijd van af hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De dop van het expansievat losdraaien tot de klik. Dan bouwt zich geen druk meer op in het koelsysteem.
De enige zin van die druk is dat die het kookpunt verhoogt, zodat je ook in de bergen kan rijden.
Hier in NL kan je gewoon met een losse dop rijden.
Hoe ver je dan nog kan rijden hangt af van de ernst van de koppakkinglekkage.
Ik heb een nog wel eens een half jaar mee door kunnen rijden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waterman schreef:
Heb je voor je 2000 euro een goeie vervanger? Denk ik niet Tenzij je graag een andere auto wil kopen is herstellen nog steeds geen slechte economische optie. Al die 2.2’s krijgen vroeg of laat te maken met koppakkingen en olielekkages. Als je het maakt ben je er weer een hele tijd van af hé
nee, absoluut niet.
Ik vraag me alleen af wat er na een koppakking nog meer komt.
De koppeling is al vervangen - wat kan er nog meer kapot?
2000 euro investeren om 2 maanden later weer stil te staan vind ik ook geen optie.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Dat is natuurlijk de vraag, wat komt er nog meer aan. Bij mijn 2.2Hdi had ik de Turbo kapot, verder al veel geld aan die wagen uitgegeven behalve de koppeling en die zat er ook aan te komen. Ik heb hem weggedaan, een kapotte C8 brengt nog 500€ op als het goed zit. Ik mis wel elke dag zijn ruimte, ongekend, heb je nergens of je moet een mercedes 600 pullman kopen.
Rekenen dus, bij mij zat die koppeling er nog aan te komen, dat is de zwaarste kost op de koppakking na, bij jou al gebeurd.
Andere zaken zijn niet duurder als bij een gewone auto.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
een ander dingetje is dat de dame naar mijn idee iets teveel olie lust: een liter op 2000-3000km.
(Opgemerkt moet worden dat dat vooral stadskilometers zijn.)
Naast de zaken die al voorbij gekomen zijn, vraag ik mij af of dit een symptoom is van een andere grote storing die op komst is. Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet gerelateerd is/kan zijn aan de kapotte koppakking, maar “correct me if I’m wrong” ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach, een litertje op 2000-3000 is zo gek niet hoor. En als de kop er af moet kun je mooi de klepseals laten vervangen, want die hebben wél invloed op het olieverbruik!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Ach, een litertje op 2000-3000 is zo gek niet hoor. En als de kop er af moet kun je mooi de klepseals laten vervangen, want die hebben wél invloed op het olieverbruik!
dank! goed idee.
Na heel wat nadenken over kosten, comfort en veiligheid van de auto’s die we in het vizier hebben, lijkt de beste optie toch om onze tank te laten repareren.
Een nieuwe C4 GP biedt volgens NCAP minder bescherming voor de passagiers op de 2e rij dan een “oude” C8!
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoeveel auto’s heb je al plat gereden, dan?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Hoeveel auto’s heb je al plat gereden, dan?
tot nu toe nog geen, gelukkig, maar ‘t hoeft maar 1x te gebeuren om spijt te hebben.
En er zitten wel alle kleine tinfoiltjes in ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
de kogel is door de kerk: we laten onze C8 repareren.
Een bij medeforummers welbekende Citroen garagist in Boxmeer maakte een “offer you cannot refuse” voor het vervangen van de koppakking.
Bij aankomst bleek het een hernieuwde kennismaking: Wijnhoven heeft onze auto in 2007 uit Duitsland geimporteerd ...
En als bonus een XM als leenauto - ik ben volkomen gelukkig ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
de C8 is weer terug, met nieuwe koppakking, nieuwe distributie (incl. spanrollen), de wielen gebalanceerd en een litertje of 2 olie aangevuld. Rijdt als een nieuwe.
De klepseals zijn erin gebleven; de opmerking was dat dit blok (2.2 16v) nu eenmaal een slokje olie lust. Een litertje op 2.000 - 3.000 km is vrij normaal. Vervangen van de klepseals zou daar geen verbetering in brengen. Ik leg dus maar een flesje olie achterin ...
Met pijn in het hart afscheid genomen van de XM - wellicht dat ik ooit nog een XM (of CX) naast de C8 mag parkeren ...
Nog wel een vraag over het sturen met de C8:
vooral bij lage snelheden lijkt er een soort stuurspeling op te treden - eigenlijk eerder een “tik” in het stuur. Het is geen “gewone” stuurspeling; de wielen draaien zoals het hoort.
Volgens de Citroen-dealer heeft het te maken met een knelverbinding ergens in de stuurkolom, die wat los is geraakt. Om die te vervangen zou de hele kolom eruit moeten. Zij zagen daar op dit moment geen noodzaak voor, omdat de knelverbinding nog vast (genoeg) zit.
Bekend?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
long time, no see ...
We zijn inmiddels (bijna) 6 jaar verder na de laatste post en de C8 is er nog altijd.
Inmiddels 18 jaar oud en bijna 250.000 km op de teller en ze houdt vol.
Verbruik van brandstof en olie zijn gebleven wat ik eerder meldde, maar kennelijk wen je daaraan
Na de koppakking zijn er geen noemenswaardige zaken meer aan de hand geweest.
Het meest opvallende: een kapotte aansluiting van de stuurbekrachtiging, vorig jaar zomer.
Niets om je druk over te maken -rijden zonder stuurbekrachtiging kan tenslotte ook-, maar wel lastig als dat zonder aankondiging op een 12% helling in Kroatie gebeurt.
In het dorp waar we kampeerden, was 1 garage, die het zaakje “vlot, veilig en voordelig” heeft gerepareerd.
Eenmaal thuis meldde onze vaste garagist dat hij hier niets anders of beters aan had kunnen doen. Gewoon zo laten - is prima gerepareerd.
Omdat auto’s met de ruimte van de C8 inmiddels redelijk zeldzaam zijn geworden, houden we deze zo lang mogelijk in de vaart. Op de kilometers zal het niet (meer) aankomen; sinds corona rijden we doorgaans niet meer dan 5.000 km per jaar met deze auto.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250