Geen probleem van mondiale importantie, maar ik zit met het volgende. De linker zonneklep van mijn BX (type 2/3, zonder schuifdak) is een beetje lam en hangt in de neutrale positie een centimeter of zes, zeven naar beneden. Het zicht wordt (nog) niet belemmerd, maar bij het instappen stoot ik er nogal eens tegenaan. Onhandig dus. Ik ben op internet al een nieuw, grijs exemplaar tegengekomen, maar ons bent zunig, dus ik wil eerst kijken of de patiënt te redden valt. Het probleem zit bij het draaipunt, maar met gewoon flink trekken krijg ik de klep tot nu toe niet los van het armpje. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Als je het asje eruit hebt is ie echt stuk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Bedoel je dat ik hem dan kapot trek? Op dit moment is hij gewoon compleet.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Volgens mij is het dan inderdaad einde oefening. Het ding is lam, te veel ruimte in het asje.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
En repareren is niet mogelijk? Als ik zou weten hoe het in elkaar zit, zou ik misschien nog iets kunnen doen. Kan dat asje eraf of eruit getrokken worden, of maak je de boel dan helemaal kapot, zoals stoterstangen90 wellicht bedoelt?
dat inderdaad.
Gewoon een andere/betere zoeken.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Let the sun shine in!
Nieuwe (beter gezegd: ongebruikte) zonneklep gemonteerd en nog even sectie verricht op de overledene. Waar precies de slijtage in zit is me niet duidelijk, maar het mechanisme ziet er niet erg reparabel uit en in ieder geval moet je de klep zelf al kapotmaken om erbij te komen. Jammer, want nieuw kopen is altijd de makkelijkste weg, terwijl de echte diehard (of financieel gedepriveerde) natuurlijk repareert!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hulde voor het onderzoek en fiksen is beter dan weggooien inderdaad. In dit geval is er echter weinig keuze. Veelvuldig trillen en de zwaartekracht zorgen voor minimale, doch fatale slijtage.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Je uitspraak “veelvuldig trillen en de zwaartekracht zorgen voor minimale, doch fatale slijtage” bracht mij op een idee: een simpele, tegen de hemel aangebrachte vergrendeling, die de klep tegen het dak drukt en die je opheft door hem een kwartslag te draaien. Op die manier is de invloed van de genoemde slijtagefactoren weg en overleeft de nieuwe zonneklep zowel mij als de auto.
Maar… aan de rechterkant “hangt” de veel en veel minder gebruikte zonneklep weliswaar ook een beetje, maar naar schatting niet meer dan 20 à 25% van de linkerkant, terwijl hij precies evenveel last van trillingen en de zwaartekracht heeft. Met andere woorden: de meeste slijtage moet worden veroorzaakt door het gebruik. (Als je de klep naar beneden trekt, moet je door een zekere weerstand heen, en op dat zware punt zal hij het hardst slijten.) Ik ga mijn ideetje daarom niet in daden omzetten.
Edit: Je kunt die vergrendeling natuurlijk aanbrengen voor de zekerheid of om een reeds lamme klep tegen te houden, maar waarschijnlijk ben je al weer járen verder voor je echt plezier hebt van zo’n voorziening.