48 van de 86
« Eerste  < Vorige 46 47 48 49 50 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 december 2017 09:30 PM
  [ # 706 ]

Wauw… dank voor dit college Derk! Een DS-topic is per definitief cultuur, maar jij maakt er helemaal een cultureel verantwoord spektakel van…!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 23 december 2017 11:00 PM
  [ # 707 ]

Pericoloso dus cheese cheese

Jan.D

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 december 2017 06:54 PM
  [ # 708 ]

Even een ‘eenvoudig’ klusje tussendoor. Niet alles hoeft immers een monsterklus te zijn! Dus: tijd om een radio in te bouwen.

Eerder zat er een dakconsole met een radio in. Erg jaren ‘90 en op zich een leuke oplossing. Het geheel was ook netjes en degelijk gebouwd, dus wat dat betreft geen klachten. Maar: de ergonomie was niet om over naar huis te schrijven (op de tast bedienen), de console kwam vrij dicht bij je hoofd wat niet goed is voor het idee in een grote auto te rijden en de zonnekleppen konden er niet onderdoor naar opzij. Al met al toch wel redenen om het anders te willen doen.

Vóór de kerst had ik al een radio-onderbouw-bakje geprepareerd. Ook had ik al zover bekabeling aangewerkt (antennekabel weer naar beneden getrokken, speakerkabels naar achter gelegd, voedingskabel vanaf het accessoire-aansluitpunt getrokken). Nu werd het tijd om één en ander met wat nieuwe audiospulletjes samen te bouwen.

Als eerste heb ik de bekabeling ISO bestekkerd. Daarna heb ik het onderbouw-vak gestoffeerd. Omdat ik nog niet helemaal aan nieuwe vloerbedekking toe ben, heb ik een stukje oude motortunnel-bekleding uit de DS van folke048 gebruikt omdat dat op ongeveer dezelfde manier verschoten is als wat er bij mij nog in zit. Het is bij het herstofferen later een vrij kleine moeite om er dan nieuwe voor te gebruiken en nu ziet alles er in ieder geval ongeveer hetzelfde uit.

In de onderbouw is een nieuwe Pioneer radio gemonteerd. Ik heb gekeken of er iets met een retro-uitstraling leverbaar was, en dat was er: Caliber levert een toestel dat qua ontwerp enigszins op een ‘Nadelstreifen’ Becker leunt. Nadelen? Kost teveel ten opzichte van wat-ie kan, is niet erg mooi afgewerkt en heeft de menu-bediening rechts zitten wat bij inbouw aan de passagierskant echt vervelend is. Dan kun je natuurlijk voor een originele moderne Nadelstreifen-Becker kiezen, maar wat die dingen kosten koop ik mijn dagelijkse auto’s voor. Mét radio. Dat is een idee waar ik best een keer aan wil wennen, maar nu even niet…

Dus dan maar een moderne Pioneer met alle belangrijke bedieningsorganen aan de linkerkant, zodat bediening vanaf de bestuurdersplaats niet echt een probleem is. Bovendien is dit toestel iPod-compatible, en zo’n ding heb ik. Ik zou er dus een iPod Touch houdertje voor in het midden van het dashboard bij kunnen zoeken/creëren, zodat de bediening eigenlijk gewoon op een prima plek uitkomt (Dat zou bijvoorbeeld á la de zwanenhalsbediening van de Blaupunkt Denver/Sylt SQM108 kunnen). Het mag er dan ‘vreemd’ uitzien in een auto uit oktober ‘73, maar het is wél lekker functioneel Cool

Achterin was het allemaal nog weer wat ingewikkelder. De achterruit is er uit geweest om meteen het onderste rubber correct te monteren én nieuwe hoedenplankstoffering te plaatsen. Daarna heb ik er een set 17cm Hifonics Atlas AS62 speakers in gelegd. Oorspronkelijk was het plan om Rockford Fosgate te gebruiken, maar de Hifonics doen het achter alleen een headunit even goed terwijl ze net iets vriendelijker geprijsd zijn. Ook zien ze er iets ‘klassieker’ uit dan RF speakers. Met de achterruit weer op z’n plek slaat die actie mooi meerdere vliegen in één klap.

De 13cm Kenwood luidsprekers die in de dakconsole zitten, krijgen afhankelijk van hoe deze set-up bevalt mogelijk nog een plaatsje tegen de stoelenbak voorin. In dat geval maak ik inbouwplateautjes van de console en monteer ik ze met een lo-cut filter (ze zijn niet echt mans genoeg om lage tonen lekker weer te geven). Dat zou in ieder geval de soundstage nog kunnen verbeteren. De aansluitingen zijn er in ieder geval aangezien de radio-inbouw dus netjes ISO gestekkerd is. Kwestie van twee snoertjes achter de matten proppen en het werkt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 december 2017 10:02 PM
  [ # 709 ]

Heb je er bewust voor gekozen om de radio eronder te hangen en niet in het dashboard onder het dasboardkastje?

Zo dus?

Untitled by , on Flickr

Daarmee is de rechter menuknop net veilig bereikbaar met de blik op de weg Smile Qua verwoesting van de originaliteit vh dashboard: boeien, heb er nog een paar liggen. Ik heb het gat er zo uit de losse pols met de haakse slijper in gejast Smile. Wel even eea afgedekt. cheese

Overigens is deze Caliber wel iphone 6/6S compatible. Heb hem 2 jaar, ben er erg tevreden over, goede bluetooth handsfree telefoneerfunctie (microfoon mooi weggewerkt in de dakrand) en streamen via BT.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 december 2017 10:03 PM
  [ # 710 ]

Een pallas ds heeft een diep dashboardkastje. Dan kun je die radio niet zo in het dashboard hakken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 december 2017 10:04 PM
  [ # 711 ]

Kloppt, wild eik nog toevoegen, maar die kastjes kun je uitwisselen cheese

Heb ik daan.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 december 2017 10:36 PM
  [ # 712 ]

Een andere reden is dat een Pallas DS een gestoffeerde afwerkrand danwel een gestoffeerde bak onder het dashboard heeft. Het randje in geval van een carburateur-versie, een complete gestoffeerde bak in het geval ven een IE (en dan zit de ECU van de IE in die bak). En dan is er (inderdaad) nog de reden dat er nu een gat zit in een stuk dashboard dat er met 5 schroefjes gewoon weer uit kan, waarna er dus van de hele inbouw niets meer terug te vinden is. Niet dat ik (ook) niet nog een tweede dashboardschil heb liggen, maar dit is gewoon een fijne oplossing.

Als het weer een beetje bruikbaar weer is om naar de sloop te gaan, haal ik daar nog een aanstekerunit uit een Xantia of een Saxo of zoiets (of, als er is, iets jongers zodat er een dopje in plaats van een aansteker in zit). Die komt er dan, met verlichting en al, nog naast als extra 12V plugpunt. De standaard DS aansteker is nét te diep om er met een fatsoenlijk USB-verloop iets mee te kunnen en ook sommige laadsnoeren van navigatiesystemen, verlichting enzovoorts werken niet of onbetrouwbaar via de standaard aansteker. Dan is zo’n onderbouw dus een ideaal ding om dergelijke extra’s in te bouwen. Als je vindt dat er geen stoffen paneel onder je dashboard hoort kun je ‘m altijd zwart laten. Er zit een zwarte soort van grove-krimplak-achtige kunststoflaag op die bakjes, dus je hoeft er niet per sé iets over te zetten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 december 2017 10:40 PM
  [ # 713 ]

Heel nette oplossing!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 december 2017 10:42 PM
  [ # 714 ]

En die Becker Mexico Retro is inderdaad totaal onbetaalbaar. Ik heb er serieus over gedacht om zo’n ding in m’n Mercedes te zetten, maar voor dat geld heb ik uiteindelijk maar een Fiat Panda gekocht….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 december 2017 10:59 PM
  [ # 715 ]

Het is overigens vervelend dat het niet meer makkelijk is om de basic autoradiootjes van Pioneer met groene verlichting op te drijven. Dan kom je bij een wat luxere radio uit en heb je meteen weer een CD loopwerk. Daar wordt de inbouwdiepte weer groter van. De basic toestelletjes, die alleen maar een aux-ingang en een USB-poort hebben, missen dat loopwerk en zijn daardoor zo veel minder diep (ongeveer de helft!), dat je ze al bijna binnen comfortabele reik-afstand in zo’n bakje kunt bouwen. Mét zo’n loopwerk heb je precies genoeg inbouwdiepte als je de rechterkant van het gat voor de slede gelijk-op snijdt met de linkerkant van het rechter ventilatiepaneeltje (voeluwatikbedoel?).

Verder naar links kom je een ventilatiebuis naar de rechter voetenruimte tegen, verder naar rechts een andere ventilatie-opening onderin het dashboard (volgens mij het geleideschotje voor de voetverwarming in een RHD DS). Er valt wel een beetje te smokkelen, maar met zo’n mooi kort radiootje is het wel zo makkelijk. Om precies diezelfde reden is overigens de vorige radio van de DS naar m’n X2-Break verkast, want in de middenconsole van Xantia’s zit ook onmogelijk weinig ruimte om een radio in te bouwen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 27 december 2017 11:14 PM
  [ # 716 ]

Waarom niet ineens een usb contact inbouwen? bvb. https://www.conrad.be/ce/nl/product/841794/ProCar-USB-inbouwcontact-Stroombelasting-max-1-A-Geschikt-voor-details-USB-A?ref=list
Het kan zelfs bijna 10 maal zo goedkoop als je bvb. in China besteld, zit er ook nog ineens een voltmeter bij in.

Maar netjes die radio inbouw.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 december 2017 11:36 PM
  [ # 717 ]

Omdat ik er bijvoorbeeld ook m’n LED werklampen mee wil kunnen laden, en die kan ik niet via een USB-plugpunt laden. Het is gemakkelijker om een USB-adapter in een standaard 12V plugpunt te gebruiken dan andersom te moeten verlopen. Een standaard 12V plugpunt geeft me dus gewoon meer mogelijkheden.

Nog even een terzijde over die klapsleutel: De Lange/Reynolds meldt dat die in 1971/‘72 ‘standard issue’ was op de Amerikaanse DSsen. Het kan dus goed zijn dat er her en der een in Europa verdwaald is onder het motto ‘de gewone contactslot-cilinders zijn even op, pak er maar één voor de States’.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 december 2017 11:20 PM
  [ # 718 ]

Vandaag een pagina uit het grote boek ‘Creatief Procrastineren’. Ik kan het namelijk best goed gebruiken om er even over te kunnen blijven sudderen wat ik met m’n antenne en de plaats daarvan op het dak aan moet. Een Twingo-schuifdak zou daar weer meerdere vliegen in één klap slaan, maar ik ben dat nog niet helemaal met mezelf eens. De andere optie om het goed te doen is om de antenne te verplaatsen zodat de bevestiging achter de Pallas-dakrand komt te zitten, maar als dat mooi moet moet het dak opnieuw strak & in de lak. Daar heb ik voorlopig echt gewoon even geen zin in. Dus: tijd voor wat creativiteit die later ook weer gewoon te verwijderen is als er een knoop doorgehakt wordt.

Het punt is, dat het dak van deze DS van de sloper komt. Die auto heeft in Duitsland als taxi gereden (blijkbaar is Beige Albatros een kleur die dicht genoeg bij Mercedes Hell-Elfenbein komt). Taxi’s hebben vaak een verlicht taxibord, en dus ook die auto. Daarvoor waren er 5 gaten in het dak geboord: 4 voor het bord en 1 voor de bekabeling van de verlichting. Op dat 5e gat staat nu de antenne, de andere 4 zijn door Jan.D keurig strak weer dicht gemaakt (de voordelen van een polyester dak!). Dat betekent dat de antennebevestiging en het snoer vol in het zicht zit en dat vind ik potentieel erg lelijk. Ik heb er vooralsnog maar een console’tje onder geknutseld met gebruikmaking van de lichtbak uit een XM… Als dat storender blijkt te zijn dan een snoertje en een zwart plastic puist laat ik ‘m alsnog weg en anders verdwijnt-ie weer als er een schuifdak in komt. Of een compleet ander dak erop. Of verzin maar iets.


Het taxibord stond ter hoogte van de 4 vierkante gaatjes in de hemelbekleding. Door de gewone binnenverlichting van de XM te slopen (lensje overspuiten) kan dat na wat fröbelen met de Powerfile als bevestiging worden gebruikt; het hele verhaal hangt dan aan het antenneboutje.



Aanwerken tegen het dak vergt, in navolging van Bad Obsession Motorsport, enig CAD-werk. Daar heb ik de achterkant van een AutoData-map uit 1983 voor opgeofferd…


Het CAD-template wordt nagemaakt van aluminium…


...en vervolgens met een stukje XM deurbekleding gestoffeerd.

Massa pakken we van een dakboutje, spanning halen we met een split-kabeltje bij de binnenverlichting vandaan (voor deze actie zijn geen delen van de originele kabelboom geweld aangedaan). Als je beide kabels van de binnenverlichting split, werken de kaartleeslampjes alleen als je de binnenverlichting aanzet en dat schiet niet op. Maar met een enkelvoudig splitje en een eigen massapunt werken de kaartleeslampjes rechts…

en links ook, én onafhankelijk van de binnenverlichting.

Het ‘bultje’ waar de IR-ontvanger van de CV-met-AB achter hoort heb ik inmiddels door een zwart blindplaatje vervangen (op de foto’s zit er een gat). De lens van de normale verlichting heb ik van binnen zwart gespoten, dat is nu alleen nog een afdekplaatje over de bevestiging. Het roostertje waar de sensor van de climate control achter kan, zou je kunnen gebruiken om een handsfree-mic achter te zetten. Het lensje van de normale XM binnenverlichting zou je kunnen gebruiken om extra schakelaars onder te brengen, al dan niet met achter het glaasje weggebouwde signaleringsLEDs. Desnoods met daarbij meekleurende ‘ambilight’ LEDjes langs de rand joint Kortom, je kunt er functioneel en qua ongein op zich best kanten mee op.

Ik heb geen idee hoe lang dit erin blijft, maar goed: het was wel geinig om te maken en nu heb ik in ieder geval kaartleeslampjes Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 28 december 2017 11:40 PM
  [ # 719 ]

Leve het betere fröbelwerk !

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 29 december 2017 12:45 AM
  [ # 720 ]

Had je er ook wel zo’n ondiep radiootje in kunnen zetten…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
48 van de 86
« Eerste  < Vorige 46 47 48 49 50 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook