IDealist schreef:
Wat lag er uiteindelijk achterin: 2 voorschermen, 2 achterschermen, 4 portieren, de beide achterkleppen, de tankdekselplaat, nummerplaathouder, luchtinlaten voorbumper, afdekplaat kofferruimte, bevestigingsbalk strapotins. Er had nog wel wat meer bij in gepast ook…
Je vergeet de handschoenen….
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Had onlangs een nieuw dakrubber bij CC gehaald. Na divers rondvragen bij de verschillende ervaringsdeskundigen lijkt de best-practice als volgt: een goed rubber aanschaffen. Deze om de rand vd dakplaat heen leggen, vervolgens dakplaat in de dakrand leggen, dak vastzetten. Daarna de bovenzijde van het rubber afsnijden en de gehele dakrand met een goede kit afkitten. (nadat de sierlijsten zijn gemonteerd.
Rubber om de rand heen gezet. Past mooi!
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Maar daarna ontstaat er een uitdaging. De dakplaat is welbeschouwd een omgekeerde U. En tgv zijn (behoorlijke) massa zakt deze onder zijn gewicht uit waardoor de randen breder zijn dan de dakrand. Deze moeten tbv positionering dus van beide zijden bij elkaar worden gedrukt, en dit kost veel kracht. Edoch, tegelijkertijd moet de dakplaat aan de voorzijde als het ware onder de rand worden geschoven, in voorwaartse richting onder gelijktijdig bij elkaar drukken van de zijkanten. Om deze manoeuvre uit te voeren zijn tenminste 4 personen vereist, over de coördinatie nog maar te zwijgen.
Zo gaat het niet passen:
Untitled by , on Flickr
Ik ben dol op het oplossen van dit soort praktische problemen… Meestal ontspruiten die spontaan op willekeurige momenten die niet waren bedoeld om het betreffend probleem op te lossen. Gewoon onder de douche ofzo. Idee bedacht, de volgende dag uitgevoerd. De uitvoering bleek nog eenvoudiger dan het idee zelf: Ik heb op 1/3e en 2/3e vd lengte van het dak 2 ijzerdraden over de breedte vh dak bevestigd, tussen de montage-ogen vd dakplaat. Vervolgens heb ik deze 2 draden met een lange lijmklem met pompmechanisme naar elkaar toe getrokken, in de lengterichting van de auto dus. Daarmee werden tegelijkertijd 2x 2 punten naar elkaar toegetrokken, en de dakplaat naar behoefte centimeters smaller… Met 1 handje hulp kon ik door vrouwlief de voorste rand in de sponning laten dirigeren onder gelijktijd door mij naar voren schuiven van de dakplaat en hem daarna laten zakken, erin ‘lepelen’ dus. Daarna de lijmklem ontspannen waarmee de dakplaat met een ‘kloink’ in de sponning van de dakrand plopte. Het was de eerste keer dat ik een dakplaat monteerde, maar het hele verhaal kostte niet meer dan een half uur inclusief rubber bevestigen.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
De kitrand laat ik door mijn zeer ervaren DS-specialist hier uit de buurt erin zetten, gecombineerd met montage van een nieuwe gelaagde voorruit.Maar eerst daklijsten polijsten…(geen zin in…).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Slim gevonden! ondertussen heb ik ook een roestvrij dak gevonden die komende zomer gespoten en gemonteerd gaat worden.
Hoewel mijn project wellicht (nog?) geen periculeus spektakel vormt, vorder ik gestaag
Daar horen ook veel vervelende klusjes bij, als het eindeloos schoonmaken van de meest onbenullige zaken. Die toch niet geheel onmisbaar zijn op een auto. Zoals achterkleprubbers enzo. Deze waren na het reinigen nog altijd deels bruin van eerder gevormd roest. Wat te doen…? Eureka! Schoensmeer natuurlijk. Oude tube zwart opgesnord en met borsteltje in de ribbels van het rubber gesmeerd. Even intrekken en uitpoetsen. Voila, glanzend zwart en geeft niet meer af. Weer een hobbeltje genomen.
Uiteraard niet gemonteerd voordat het profiel overvloedig met MS Fett is ingekwast:
Untitled by , on Flickr
Erop:
Untitled by , on Flickr
En eronder:
Untitled by , on Flickr
Verder heel veel zaken door de ontvetter gehaald en gestraald. Beugeltjes, klemmetjes etc. Oa meteen tankklepje meegepakt. Achterscherm staat bij straalboer.
Untitled by , on Flickr
Kentekenplaatverlichting x2, was aardig ingepit:
Untitled by , on Flickr
Deurscharnieren waren ook wat flets geworden:
Untitled by , on Flickr
Dus:
Untitled by , on Flickr
En zo ziet dat er net even sexier uit:
Untitled by , on Flickr
Scharnierpennen heb ik gestraald en in de Inoxprimer gezet. Is fijn spul, ook ideaal voor zaken als leidingen en stangetjes die een metal-look moeten houden. De leidingen gaan daarna nog in een laagje RX5, geeft glans en verzegelt def tegen roest.
Hier en daar een stangetje:
Untitled by , on Flickr
Met een uitdaging: hoe krijg ik die trompet over dit gebeuren heen? Aan beide zijden is het dwarsstuk gekoperlast. Wie?
Untitled by , on Flickr
Komende week ergens en keer de holle ruimtes met MS Fett vullen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Mooi werk!
Die trompet is bij mij niet gelukt, scheurde op het laatst toch open. Uiteindelijk maar met MS vet gevuld…
Daarna heb ik een hoes om de aandrijfas moeten plaatsen. Lukte ook niet. Naar Herman Jansen gegaan, die heeft ervaring. Hij vertelde dat de imitatiehoezen minder flexibel zijn en dat hij ze opensnijdt. En na montage lijmt met Kent quick seal. Ik heb daarna zo’n hoes opengesneden en gelijmd. Die trek je niet kapot op de las! Een patroon kost ongeveer € 25.
Heb ook de gradenboog bij de poelie zo gelijmd. Ik kon hem alleen los krijgen door er een mesje doorheen te halen.
Ik overweeg nu om de profielhouders aan de onderkant van de deuren er mee te lijmen.
Heren, dank! Ik ga eerst de truc van Hydro toepassen, lukt het niet dan de methode Herman Jansen (waar ik regelmatig over de vloer kom, zit vlakbij).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als die dingen inderdaad kopergelast zijn is een lasmalletje en een gas- en zuurstofvlam toch veel simpeler?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als je die hebt wel. Als jij ervoor naar hier moet komen niet meer….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb vorig jaar zo’n set gekocht die op propaan en zuurstof werkt. Man wat heb ik daar al een lol van gehad. En dat voor rond de 500 euro. Had ik eerder moeten doen want eigenlijk kun je niet zonder als je serieus met restaureren bezig gaat.
https://www.allesvoorlassen.nl/lasapparatuur/autogeen-lassen-solderen?prod_id=498561
https://www.veenendaalbv.nl/autogeenlassen-hardsolderen-snijden/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Zijn daarmee ook leidingen in de nokjes te solderen?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor een eerste beginner kan het echt veel goedkoper:
https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/autogeen-las-en-hardsoldeertoestel/las-fix-sf-3100-autogeen-las-en-hardsoldeertoestel
Een 10 liter zuurstoffles is ook te huur voor weinig. Even zoeken, want er zijn er ook waar je eerst een megabedrag aan statiegeld kwijt bent.
Ik betrek mijn gassen bij http://www.ridderlastechniek.nl in Amersfoort, maar er zijn soortgenoten overal in het land.. Zuurstof, MIG menggas en Argon voor TIG.
Verder geheel mat Waterman eens: Een Gas- en Zuurstofsetje is onmisbaar, net als perslucht.
Maar ja, zo kan je door gaan. Ik vind een draaibank en een freesbank ook onmisbaar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met gas en zuurstof kan je hardsolderen met zilversoldeer en met koper.
Het is niet wezenlijk lastiger dan tinsoldeer toepassingen.
Waar het om draait is grondig schone oppervlakken en temperatuurbeheersing.
Te koud vloeit niet en te warm verbrandt het.
Met name bij XM’s heb ik veelvuldig de hydrauliekleidingen naar achteren voorzien van aangesoldeerde nippels met zilversoldeer.
Voor sommige plaatdelen geeft het mooie, sterke verbindingen zonder ernstige vervorming.
De scheurtjes aan de voorzijde bij de raamsponning van de voordeur van een DS bijvoorbeeld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
AZ schreef:Zijn daarmee ook leidingen in de nokjes te solderen?
ja zeker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste