Ik heb sinds juni een nieuwe C3 Shine PureTech 110 Automaat 6-traps. Dat automaat rijden was even wennen maar ik zou niet meer terug willen, het is zalig.
Maar qua verbruik vind ik het nogal tegenvallen. Hiervoor had ik een Skoda Yeti 1.4 en daarmee was, ondanks de luchtweerstand van een flatgebouw, met gemak 1:13-1:14 te halen, zelfs in de stad was 1:11 geen enkel probleem.
Maar met de C3 komt ik heel soms op 1:15, maar de realiteit is dat ik blij mag zijn als ik 1:13 haal, 1:10,5 is eerder de norm.
Hoe is jullie ervaring?
mijn C3 Shine 110 (handbak) heeft een heel normaal verbruik van 6.5 liter, terwijl ik niet de meest brave rijstijl heb
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
De tractie van een automaat, (het aangrijp moment) kost veel brandstof, vooral in de stad, want dat schreef je er niet bij, de kunst vind ik met automaat, gaspedaal maar voor 30% intrappen, en daar vasthouden, vaak geef je 70% gas, en laat je hem daarna iets losser, wat natuurlijk dan veel brandstof kost, bij het volgende stoplicht, sta je immers weer in de zelfde rij, en op provinciaaleweg rustig gas bij geven, ja geef je flink gas, gaat ie 2 verzetten terug, en eeen enorme boost aan brandstof,
Vol getankt, 670 km gereden.. Wederom volgetankt.
37 liter.
1/18,1. Of anders gezegd 5,5 liter.
Tanken wel 98
toch zou de automaatversie van de 110pk turbo niet zo onzuinig moeten zijn als je puur op koppel rijdt,dus niet doortrekken tot 4000 of 5000 toeren, maar zo rond de max. 3000 blijven… kwestie van een fluwelen voetje waarschijnlijk
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Ik vind het nogal een stevig verbruik. Ik rij met mijn P3008 1.6 e-THP EAT6 nog zuiniger. (1:14 bij 50-50 stad - snelweg)
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Bedankt voor de reacties zover. Ik ben geen ‘scheurder’ maar eerder een relaxte rijder. Uiteraard als je gaat ‘gassen’ dan zal het verbruik omhoog schieten. Zou het wat uitmaken als ik de Stop & Start uitschakel, want dat telkens weer starten lijkt mij ook niet echt tof voor het verbruik. Ga ik maar eens proberen.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Het zal voor het verbruik denk ik niets uitmaken, maar voor met name je turbo lijkt het me wel beter het uit te zetten… Gewoon proberen, dan weet je ook meteen wat het met je verbruik doet .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik denk dat je auto er wel tegen kan (dat starten en stoppen), anders hadden ze het niet zo verzonnen bij Citroën
Ik vind je verbruik wel ontzettend hoog trouwens, maar ik heb geen PureTech vergelijkingsmateriaal dus ik kan er niet echt iets over zeggen.
Mijn ouders hebben sinds kort een C3 uit 2011 met het 1.6 VTi motorblok. Ding haalt makkelijk 1 op 16 bij hen.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Daar hebben ze echt wel wat op verzonnen hoor, de turbo in combinatie met stop/start. Of het gebruik maken van S&S veel brandstof scheelt durf ik niet te zeggen. Ik denk niet dat het heel erg merkbaar is. Ik vind het vooral wel een fijne gedachte dat ik niet nodeloos de lucht lokaal vervuil wanneer ik stilsta bij een verkeerslicht. Ik ben namelijk ook wel eens fietser in de grote stad
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik ben sceptisch. Volgens mij is dat Start/stopsysteem vooral voortgekomen uit de Europese emissietests. Het zal tijdens de beoogde levensduur van de auto vast geen problemen geven hoor, maar als de auto wat langer meegaat vraag ik me dat nog af. Turbo’s blijven een zwak punt omdat die krengen natuurlijk met enorme toerentallen ronddraaien…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Het start-stop systeem kun je als gebruiker alleen via het menu op het centrale beeldscherm uitzetten, en dan alleen voor de huidige rit….
Dus bij de volgende rit staat start/stop weer automatisch aan. Mogelijk kan de dealer het wel uitzetten.
Ik blijf het jammer vinden dat het niet met een drukknop uit en aan kan, zoals dat wel mogelijk is met de lane-department-warning op de C3-III
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Ik ben dit draadje begonnen over het verbruik. Inmiddels meerdere keren bij de dealer geweest, auto uitgelezen, volgens hun niks aan de hand. Hoofd werkplaats zegt dat ik er geen verstand van heb, niet zo moet zeuren want dat het verbruik heel normaal is.
Ik blijf een verbruik in de stad van 1:9-10 ronduit teleurstellend vinden, wat de dealer ook zegt. Mijn zwaardere Skoda Yeti reed een stuk zuiniger, ook in de stad.
Maar ik snap er echt niets meer van. Twee weken terug vanuit Nederland naar ons vakantiehuis in de Bourgogne gereden. Vanaf Zoetermeer tot tanken bij Champagne-Sud is 451 km. Volgens de boordcomputer had ik 1:11,1 gereden. Maar ik moest 30,05 liter tanken en dat is volgens mij toch echt 1:15. Daar zit dus een ruim verschil tussen. De vraag is dus in hoeverre die boordcomputer dus te vertrouwen is.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Arie reset je de gem verbruik ook na het tanken?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Bij file rijden loopt de gem verbruik vaak op, en om gem verbruik naar beneden te krijgen, nou dan moet je wel 1000km aan een stuk zuinig rijden, want hij berekend natuurlijk alles mee, ook dat je bv 1 uur in de file hebt gestaan,
beremans schreef:Arie reset je de gem verbruik ook na het tanken?
Ja, want volgens de dealer wordt de boordcomputer pas zuiver na 200 km, dus met 451 km moet-ie redelijk zuiver ‘rekenen’.