beremans schreef:Bij file rijden loopt de gem verbruik vaak op, en om gem verbruik naar beneden te krijgen, nou dan moet je wel 1000km aan een stuk zuinig rijden, want hij berekend natuurlijk alles mee, ook dat je bv 1 uur in de file hebt gestaan,
We hebben met name in België aardig wat file en langzaam rijden gehad. Als dat zoals jij zegt een slechter verbruik levert, dan is 1:15 helemaal netjes en snap ik nog minder van de uitslag van de boordcomputer.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
druk hem maar eens op nul als je de snelweg op gaat, dan zal ie laag blijven,
de boordcumputer blijft natuurlijk door rekenen.
6+6+6+6=24, gedeeld door 4 =6.liter verbruik
maar 6+6+10+10=32, gedeeld door 4= 8,liter.
je ziet zo gaat het een stuk sneller met het verbruik.
beremans schreef:druk hem maar eens op nul als je de snelweg op gaat, dan zal ie laag blijven,
de boordcumputer blijft natuurlijk door rekenen.
6+6+6+6=24, gedeeld door 4 =6.liter verbruik
maar 6+6+10+10=32, gedeeld door 4= 8,liter.
je ziet zo gaat het een stuk sneller met het verbruik.
Ik snap je niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar als ik na 451 km zo’n 30 liter moet tanken dan is dat keihard 1:15 toch? Hoe kan de bij start van de rit op ‘nul’ gezette boordcomputer dan op 1:11,1 uitkomen? Het lijkt mij sterk dat de boordcomputer ‘denkt’ dat er meer liters uit de tank zijn verbrand? Wat is dan het nut van zo’n computer, geen enkel toch?
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
ronama schreef:Vol getankt, 670 km gereden.. Wederom volgetankt.
37 liter.1/18,1. Of anders gezegd 5,5 liter.
Tanken wel 98
Is dat met de porseleine rechtervoet of met de Rallycross rechtervoet ???
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Met de rally voet is het 500 km met een volle tank.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
o, sorry ik zie het al had een bericht gemist:-S ja dan klopt er inderdeed iets niet, het wijkt altijd wel iets af, maar dat is dan plm een halve liter of zo,
bij mijn oude Picasso, zie ik wel eens in de file ook de meter richting 13liter gaan, wat natuurlijk ook niet klopt,
nog even een vraagje, stop je met tanken als vul pistool afslaat? of knijp je hem dan nog enkele malen in.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik weet niet hoe het met de C3 is, maar bij mijn type motorfiets hadden we ook zo’n discussie.
1. Je moet gewoon je bonnetjes geloven en niet de computer. Registreren! en je weet het.
2. Tripteller altijd op 0
3. Bij mijn motor moet ik het gemiddelde ook op 0 zetten, maar weet niet of de C3 een gemiddelde reset heeft
4. Op dezelfde manier tanken (tot afslaan) kan ook per rit uitmaken, maar bij de volgende rit genivelleerd worden.
Start-en-stop is niet voor de emissie eisen maar om de auto zuiniger te krijgen. Soms heb je van die lange stoplichten waarbij je niets rijdt, en je ziet dan je boordcomputer ook fors dalen in zijn gemiddelde.
Toch nog maar weer even een update. Sinds maart 2018 woon ik op het Franse platteland. De C3 is dus terug naar het geboorteland en is na heel veel gezeik ook op frans kenteken gezet. Voordeel daarvan is geen wegenbelasting en goedkopere verzekering.
Maar het verbruik vind ik nog steeds ronduit slecht. Ik rijd 95% van de tijd op de buitenweg waar sinds 1 juni een maximumsnelheid van 90km/u geldt. Airco uit, raampje op een kier, vrijwel geen verkeer, dichtstbijzijnde stoplicht is 40km verderop, dus gewoon lekker rustig rijden.
Maar zelfs met een snelheid van 80-90km/u kom ik absoluut niet verder dan 1:13,5, en dat is berekend op basis van getankte liters en afgelegde kms. Ben ook hier in FR naar de dealer geweest, die heeft de motor uitgelezen en ook volgens deze dealer is er niets aan de hand.
Op mijn opmerking ‘maar dat wijkt toch heel veel af van wat er door Citroën wordt beloofd?’ haalt ook hij net als mijn destijds NL-dealer de schouders op.