Kan iemand mij vertellen of er verschil zit in de nokkenassen van een Citroen GSA 1299 G13/625 en de GSA G13/646 Motor?
Anders dan de markering door middel van de nummers A57-E59 links A58-E60 rechts vs twee groeven? hebben ze een wezenlijk ander kleppendiagram?
Tevens wordt er in sommige bronnen aangegenve dat de 1299 nokkenassen hetzelfde waren als de nokkenassen welke standaard aanwezig waren in de G12/619 (X2) motoren. Is er iemand weet hoe dat feitelijk zit? Migs, wat staat er op jouw nokkenassen als ik vragen mag?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Hallo Karel,
Ik heb de nokkenassen nog niet naast elkaar gelegd. Wat ik wel weet is dat de nokkenassen van de G13-625 en G13-646 wezenlijk verschillen. Dit is vooral te zien aan de vorm van de tuimelaars, het uiteinde wat over de nok sleept is vierkant bij de 625 en trapeziumvormig bij de 646. Vandaar dat deze niet uit te wisselen zijn. De openingshoeken verschillen vast ook, daar moet de documentatie op nageslagen worden…
Ik ben morgen weer bij m’n rommel, ik zal kijken of ik wat plaatjes kan schieten
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Hoi Migs,
van de tuimelaars weet ik dat er een verschil in zit, maar dat is voor mij nog geen verklaring van een verschil in het kleppendiagram. Ik kan het in de documentatie niet terugvinden, althans niet in wat ik hier voor handen heb.
Zou tof zijn als je eens wil kijken wat er op jouw ‘rommel’ staat!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
karelk schreef:Kan iemand mij vertellen of er verschil zit in de nokkenassen van een Citroen GSA 1299 G13/625 en de GSA G13/646 Motor?
De nokkenassen van de 1300 ECO verschillen van de eerdere 1300, de nokken zijn wat scherper, wat dus een andere timing geeft. Ook de oliekanalen zijn anders waardoor er ook andere tuimelaars bij horen. Tuimelaarassen zijn weer wel hetzelfde. Je kunt het dus niet allemaal zomaar verwisselen.
Verder zijn de nokkenassen van de G13/625 inderdaad hetzelfde als van de G12/619 (X2). Er zit trouwens ook een verschil in de zuigers (al of niet gedesaxeerd).
De Olyslager beschrijft overigens keurig de (zichtbare) verschillen. Wat zijn je plannen dat je al deze vragen hebt?
Bedankt voor de aanvulling.
In den beginne moet ik een as van een eco variant vervangen. Ik heb er een aantal liggen, maar deze zijn alle anders dan welke ik nodig heb. Echter is de documentatie er niet duidelijk over. Want jij geeft nu ook aan dat er een verschil is in het kleppendiagram. Maar ik kan nergens vinden dat dat ook echt zo is en wat dan precies het verschil is.
Daarom ben ik wel geïnteresseerd in bronnen waarin dit wordt beschreven.
Verder moet ik nog een blokje opbouwen waarbij ik bij voorkeur dan natuurlijk de snelste nokkenassen gebruik welke ik heb liggen, maar dan moet ik ze wel kunnen herkennen!
Hier staat bijvoorbeeld beschreven wat het kleppendiagram zou zijn van de X2 nokkenassen:
link
Echter geloof ik simpelweg niet dat de X2 nokkenassen gelijk waren aan die van de 1300 non eco (g13/625). In de Haynes staat aangegeven van wel, maar die zat er wel vaker naast…
Daarom hoop ik dat Migs zijn typenummers kan posten, want ik durf er wel een fles whiskey om te wedden dat deze niet de markering A57-E59 of A58-E60 hebben.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
karelk schreef:Bedankt voor de aanvulling.
Daarom ben ik wel geïnteresseerd in bronnen waarin dit wordt beschreven.
Verder moet ik nog een blokje opbouwen waarbij ik bij voorkeur dan natuurlijk de snelste nokkenassen gebruik welke ik heb liggen, maar dan moet ik ze wel kunnen herkennen!
Ik heb even in de verschillende onderdelencatalogi gekeken. Zoals gezegd de Olyslager beschrijft (als ik het zo uit mijn hoofd goed zeg) ook de achtergrond van de aanpassingen. De aanpassingen op het ECO-blok zijn doorgevoerd in een poging om een gunstiger verbruik te krijgen. Het snelste blok is volgens mij de G13/625, loopt ook een stuk fraaier dan het ECO-blok.
De Haynes gebruik ik persoonlijk liever niet omdat deze incompleet is en inderdaad ook vaak onjuist omdat deze niet gebaseerd is op deugdelijke fabrieksdocumentatie wat de Olyslager wel is evenals de Franse revue technique. Die Britten hebben gewoon een willekeurige auto gepakt en hebben gekeken wat ze tegenkwamen.
De revue technique bevat echt een schat aan info. Als ik er met de Olyslager niet uitkom dan pak ik deze dan ook.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Nou, ik heb de diverse koppen erbij gepakt en de stuurboord nokkennas bekeken, met dit als resultaat:
G12-619: A58E60 (1222 X2)
G13-625: A58E60 (“gewone"1299)
G13-646: - (groef over de omtrek waar bij de andere assen een code staat)(1299 ECO)
wanneer gaan we whisky drinken?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Bedankt Migs, precies zoals ik het verwachte uitgezonderd de G12-619 bevinding! stuur maar een berichtje met je adres, dan post ik je een fles!
Toch vreemd! ik heb namelijk gisteravond precies hetzelfde gedaan en bij het G12-619 blok staan er andere markeringen op.
namelijk:
Links: 57 (C288) 4>>04 met J en H5 op het lager staat GX01263018
Rechts: 58 (C276) met J en 2H, en op het lager staat 5460637
de cijfers 57 en 58 zijn er redelijk slordig ingeslagen, de overige markeringen zijn gegoten. En het 4citroenteken04 is een soort verf markering
Het blok komt uit een GSX2 uit 1974.
Het verschil met de G13/625 assen is A. de markering A58-E60 en B. dat het er keurig netjes in staat. Het lager van deze kant heeft nummer 9554515010. Andere kant volgt nog.
Heb er net nog een oude post bij gevonden waarbij iemand al begonnen was met de verschillen in kaart te brengen van de assen, zal eens kijken of ik daar bronnen bij kan vinden.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
karelk schreef:
Toch vreemd! ik heb namelijk gisteravond precies hetzelfde gedaan en bij het G12-619 blok staan er andere markeringen op.
namelijk:Heb er net nog een oude post bij gevonden waarbij iemand al begonnen was met de verschillen in kaart te brengen van de assen, zal eens kijken of ik daar bronnen bij kan vinden.
De nokkenassen vallen uiteen in drie typen:
1) 1015 (ook 1015PA met de dubbele klepveren), 1130 en 1220
2) 1220X2 en 1300
3) 1300 ECO
Ze zijn makkelijk uit elkaar te houden als ze nog in de kop zitten. De 1015, 1130 en 1220 kop hebben een ovale inlaatpoort en kleinere kleppen. 1220X2 en alle 1300en hebben een ronde inlaatpoort (en grotere kleppen). Moet je alleen nog 1300ECO van de rest weten te onderscheiden. Ik meen me te herinneren dat de Olyslager de makeringsverschillen tussen 1300 en 1300 ECO beschrijft, maar nog geen tijd gehad om de juiste Olyslager even op te zoeken.
De markering van de assen zelf zal in de loop van de tijd gewijzigd zijn ook al zijn het dezelfde assen
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
karelk schreef:Bedankt Migs ... dan post ik je een fles!
dat is wel heel dik beloond voor 5 minuten recherche laten we er een keer een sociaal evenement van maken met nog wat sleutelaars, dan lust ik wel een glas
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
GS1970 schreef:Moet je alleen nog 1300ECO van de rest weten te onderscheiden.
Volgens mij is het verschil in de kop de achterwand van het gedeelte waar de nokkenassen zitten. Bij de eco zit hier een blokjesmotief in het gietwerk en bij de G13-625 is deze wand glad. Ook is de borgbout van de ECO-koppen groter dan die van de G13-625. Deze zit meer verzonken. Dat is zover ik ben gekomen tenminste.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
punky schreef:GS1970 schreef:Moet je alleen nog 1300ECO van de rest weten te onderscheiden.
Volgens mij is het verschil in de kop de achterwand van het gedeelte waar de nokkenassen zitten. Bij de eco zit hier een blokjesmotief in het gietwerk en bij de G13-625 is deze wand glad. Ook is de borgbout van de ECO-koppen groter dan die van de G13-625. Deze zit meer verzonken. Dat is zover ik ben gekomen tenminste.
De Olyslager beschrijft exact de verschillen. Bij het ECO-blok worden de kleppen verder geopend (met gwijzigde timing). De nokkenassen zijn eenvoudig te herkennen door een dubbele groef (dit is het merkteken) tussen de 2 nokparen. Daar blijkt ook dat de 1130 nokkenassen op een gegeven moment een andere timing hebben gekregen waardoor deze van de andere zijn gaan verschillen.
Nog wat feiten met bronvermeldingen:
Dit is de basis geweest waar ik een aanvulling op heb gedaan.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204803/P120
Nokkenassen:
Waarbij de kleine o staat voor graden
regel 1,2 voor bdp
regel 3,4 na odp
G10
Aanduiding onbekend
inlaat open 2o’ +- 1o30’
inlaat sluit 34o’ +- 1o30’
uitlaat open: 34o’ +- 1o30’
uilaat dicht: 2o30’ +- 1o30’
Bron: https://www.gs-gsa-ig.de/gs/GS Motor/citroen_gs_motor.htm (Arbeitdvorgang Nr. G. 100-10: Besondere Daten und Merkmale beim Motor)
tevens Bron: Haynes pagina 20
G11/631 tot motornummer 0878071044 en G12
Aanduiding onbekend (T-8096-A)
inlaat open 4o10’ +- 1o30’
inlaat sluit 31o50’ +- 1o30’
uitlaat open: 36o10’ +- 1o30’
uilaat dicht: 0o10’ +- 1o30’
Bron: P. Olyslager Vraagbaak (pagina 42), komt overeen met de hieronder beschreven G12 nokkenas.
G11/631 vanaf motornummer 0878071044
Aanduiding onbekend (T-9343)
inlaat open 2o’ +- 1o30’
inlaat sluit 34o’ +- 1o30’
uitlaat open: 34o’ +- 1o30’
uilaat dicht: 2o’ +- 1o30’
Bron: P. Olyslager Vraagbaak (pagina 42)
tevens Bron: Het GSA reparatiehandboek 855-1 Mechaniek en electriciteit Deel 1 pagina 10
G12/611 en 612
Aanduiding onbekend
inlaat open 4o10’ +- 1o30’
inlaat sluit 31o50’ +- 1o30’
uitlaat open: 36o10’ +- 1o30’
uilaat dicht: 0o20’ +- 1o30’
Bron: https://www.gs-gsa-ig.de/gs/GS Motor/citroen_gs_motor.htm (Arbeitdvorgang Nr. G. 100-10: Besondere Daten und Merkmale beim Motor)
tevens Bron: Haynes pagina 20
G12/619
Aanduiding 57 of A57-E59 voor Links en rechts 58 of A58-E60 /onbekend (T9327)
inlaat open 5o30’ +- 1o30’
inlaat sluit 34o30’ +- 1o30’
uitlaat open: 32o +- 1o30’
uilaat dicht: 4o30’ +- 1o30’
Bron: https://www.gs-gsa-ig.de/gs/GS Motor/citroen_gs_motor.htm (Arbeitdvorgang Nr. G. 100-10: Besondere Daten und Merkmale beim Motor)
tevens Bron: Haynes pagina 20
tevens Bron: P. Olyslager Vraagbaak (pagina 42)
Volgens dezelfde bron: P. Olyslager Vraagbaak (pagina 42) zouden bovenstaande assen voor de G12/619 X2 motor gelijk zijn aan die van de G13 (welk type wordt verder niet aangegeven). Dat betwijfel ik dus!
Dit wordt ook bevestigd op Haynes Pagina 140
opgemerkt:
Links: 57 (C288) 4>>04 met J en H5 op het lager staat GX01263018
Rechts: 58 (C276) met J en 2H, en op het lager staat 5460637
Maar ook opgemerkt door MIGS is de A58-E60 aanduiding
G13/625
Aanduiding L A57-E59 en R A58-E60
inlaat open 5o30’ +- 1o30’
inlaat sluit 34o30’ +- 1o30’
uitlaat open: 32o +- 1o30’
uilaat dicht: 4o30’ +- 1o30’
Bron: Het GSA reparatiehandboek 855-1 Mechaniek en electriciteit Deel 1 pagina 10
Welke dan dus overeenkomstig zijn met het de G12/619 assen
opgemerkt: Op het op het linker nokkenaslager staat GX01263 of 01c263 (afhankelijk hoe je de volgorde bekijkt) en 9554 51471C 5 91
rechterkant: staat op het lager 9554515010
G13/625
Aanduiding
inlaat open 2o +- 1o30’
inlaat sluit 34o +- 1o30’
uitlaat open: 34o +- 1o30’
uilaat dicht: 2o +- 1o30’
Bron: onbekend
G13/646 eco
aanduiding: twee groeven
inlaat open 0o +- 1o30’
inlaat sluit 33o +- 1o30’
uitlaat open: 38o +- 1o30’
uilaat dicht: 5o +- 1o30’
Bron: Haynes pagina 155
tevens Bron: Het GSA reparatiehandboek 855-1 Mechaniek en electriciteit Deel 1 pagina 10
opgemerkt: op het linker nokkenaslager staat 875-2.
Maar nu is het dus nog altijd moeilijk te bepalen welke stok welke nok heeft. Immmers is er niet altijd een aanduiding gekoppeld aan de as…
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
karelk schreef:Nog wat feiten met bronvermeldingen:
Dit is de basis geweest waar ik een aanvulling op heb gedaan.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204803/P120
Maar nu is het dus nog altijd moeilijk te bepalen welke stok welke nok heeft. Immmers is er niet altijd een aanduiding gekoppeld aan de as…
Mooi overzicht, alleen verlies je daardoor een beetje het totaalbeeld uit het oog.
Conclusie is dus zoals ik al zei dat er 3 typen nokkenassen zijn:
1) 1015, 1220, 1130
2) 1220X2, 1300
3) 1300 ECO
De gewijzigde timing tussen 1015 en 1220/1130 ontstaat door het samenspel van de kortere distributieriem en de gewijzigde cylinderhoogte. Als je goed leest zie je dat de openingshoek onderling gelijk is, maar de timing anders. Hoe de later aangepaste timing van de 1130 tot stand komt daar ben ik nog niet uit.
Wat betreft de markeringen:
1) Geen markering
2) Markering met eerder genoemde codes
3) Twee groeven tussen de nokkenparen.
Ik denk dat we eruit zijn.