Heb je een lader die ook 24 volt accu’s kan laden? Dan staat ‘ie waarschijnlijk op de verkeerde stand.
Ik probeer me voor te stellen hoe die lader werkt…
Rood hoort natuurlijk op de plus.
Maar heb je de auto normaal rijdend weggezet, heeft er iemand anders misschien een (druppel)lader verkeerd aan gehangen?
Is het een lader die met zo’n hoog voltage probeert de lading op gang te brengen?
Sommige “intelligente” laders doen dat met pulsen met hoog voltage.
Andere doen dat weer heel voorzichtig met lager voltage, ouderwetse laders met 14V.
Welke lader heb je en staat er iets over in de beschrijving?
Auto is normaal weggezet ja en er heeft verder niemand aan de accu / lader gezeten .
Lader en accu staan momenteel op mn werk , zal morgen eens kijken , weet wel dat het laden op 4 verschillende Amp standen kan , het is al een wat oudere lader .
Hoe is dat verdamperprobleem opgelost? Bij mij zat de nagelnieuwe verdamper (AG) na een jaar verstopt. Probleem ontstond steeds na een half uur rijden. Tot ijsafzetting op de snelweg aan toe. Oplossing: tuinslang omgekeerd aansluiten op de verdamper en doorspoelen maar. Kwam een hoop zut uit. Verdamper bevat fijnmazig waterkanalenstelsel. Mijn koelsysteem was een jaar eerder nog grondig gereigigd. Maar dat zegt dus niks. Je moet een verdamper elke 2 jaar preventief doorsppelen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De verdampers van GMS heb ik nog nooit verstopt gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als ik dat accu verhaal zo doorlees krijg ik de indruk dat het ding regelmatig leeg is. Dus dat er ergens stroom wordt gevraagd terwijl dat niet zo moet zijn.
Lege accu’s zijn niet te bewaren, in korte tijd (binnen 1. à 2 dagen) “bederft” een lege accu onomkeerbaar., zeker als er blijvend stroom wordt gevraagd.
Alleen volle accu’s zijn langdurig te bewaren.
Reken er dus maar op dat jouw nieuw aangeschafte accu al naar de gloria is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Inderdaad heeft de accu last van lekstroom , accu was ook geheel leeg .
Net de accu van de lader gehaald , stond op 18v te laden .... Accu in de DS gezet accu was wel geheel opgeladen , starten ging erg moeizaam maar dat kwam omdat de motor niet wilde aanslaan ,startmotor ging zeer goed rond ook geen neiging tot inzakken van de accu .
Laat het nu even voor wat het is , accu polen los gehaald , als de winter voorbij is plaats ik wel een nieuwe accu ook maar een lekschakelaar laten plaatsen lijkt me ....
Tav de verdamper , nieuwe geplaatst (dacht GSM) , ook een nieuwe radiateur . Sinds dien loopt en start de DS prima , op accu problemen na ... , geen ijsvorming meer , wel de boel nog even goed laten afstellen , staat nu op gevoel/gehoor afgesteld .
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ramrod schreef:ook maar een lekschakelaar laten plaatsen lijkt me ....
Een DS die in orde is heeft geen lekstroom. Oorzaak opsporen en verhelpen lijkt mij een betere investering.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja dat is natuurlijk de beste oplossing maar is toch ook vrij lastig om te vinden ....? Heb geen elektronica achtergrond ...
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met een simpele multimeter tussen pool en (losse) draad meten en dan een voor een de zekeringen eruit tot je de stroom ziet wegvallen. overigens verbruiken moderne autoradio’s ook stroom als ze uit staan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En kom bij DS-TT de cursus DS en Elektriciteit volgen komend jaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ramrod schreef:
Ja dat is natuurlijk de beste oplossing maar is toch ook vrij lastig om te vinden ....? Heb geen elektronica achtergrond ...
In een (niet IE) DS zit geen elektronica van betekenis (op de de toerenteller na).
Ouderwetse elektriciteit is niet wezenlijk ingewikkelder dan waterleiding.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat met die radio ook al eens gehad. Die vragen best veel inderdaad.
Zou zeker de lekkage opzoeken. Zoals gezegd gewoon alle zekering eruit dan de lekstroom meten.
Zou dan nul moeten zijn. En dan zekering voor zekering er weer in. Net zoalng tot je ziet dat er stroom loopt.
En dan kijken wat er achter de zekering zit die stroomt trekt.
Bij de eend meerdere keren gezien dat de binnenverlichting lekte. Stond schakelaar op aan, maar geen licht. Liep er toch 0,2 ampere.
Als er ergens lekstroon loopt, kan dat ook al een halve sluiting zijn.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik vind 18V laadspanning wel erg veel voor een 12V accu…
Als je accu het doet zou ik hem ook nog even blijven gebruiken.
Ik heb zelf ook een keer een accu “opgebruikt” die tot 2x toe volkomen leeg was omdat ik het contact aan had laten staan na een klus (bij een BX) en daar pas een paar dagen later achter kwam…
2 dagen aan de lader en hij had weer voldoende capaciteit om te starten…
Maar het is erg slecht voor de levensduur zoals Jansr al aangeeft…
Waar je nog naar kan kijken:
-De laadspanning van de DS dynamo/spanningsregelaar. Die moet rond de 14V liggen. Te hoog is niet goed (ik zou 14,5V als max aanhouden), lager dan 13,5V is eigenlijk onvoldoende om de accu maximaal op te laden.
-De spanning van de accu als die een aantal dagen is losgekoppeld van de auto.
Een goede accu houdt een spanning van 12,8V. Lager dan 12,5V betekent verlies van capaciteit…
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dashboard tijdklokje loopt ook door bij stilstand, dus ook een ‘lekstroom’
ik zet mijn DS altijd weg met de massaschakelaar losgedraaid:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!