Bram schreef:Ik heb dit nog nooit meegemaakt met mijn TZD-turbo’s…..dat ze opeens zoveel meer diesel gingen gebruiken.
![]()
Uiteraard zijn winterse omstandigheden wel wat van invloed, maar zoveel meer gebruik heb ik nooit gehad.
Je hebt het luchtfilter vernieuwd…...ging hij sinds die tijd meer gebruiken dan ?
Eigenlijk elke winter verbruikt ie duidelijk meer.
Met moeite 1 op 15 in de winter. in de zomer met gemak 1 op 17.
Turbo D12 in de zomer met moeite 1 op 14, in de zomer met gemak 1 op 17.
Brandstofkwaliteit (winterdiesel), winterbanden, andere gewoonten (meer korte ritjes met de auto omdat het te koud is om te fietsen): het speelt allemaal mee.
Bumperlip? Ik mag hopen dat als die dingen al invloed hebben, dat t positief is.
Ach ja, dan ga ‘k zo maar weer eens tanken
Maar die winterdiesel wordt al vanaf oktober geschonken toch?? En meer korte ritjes rijdt ik niet hoor, in de zomer fiets ik ook niet
1 : 15,9 was ‘t vandaag, nog niet echt goed geloof ik zo..
voge schreef:1 : 15,9 was ‘t vandaag, nog niet echt goed geloof ik zo..
In de winter pakken korte ritjes nog beroerder uit dan in de zomer. Telkens weer die 8 liter koelvloeistof en 4.5 liter motorolie opwarmen.
Ik vind 1 op 15.9 nog best netjes voor in de winter eigenlijk. Zeker met een break
moet nu al bijna weer gaan tanken met nog geen 800km op de dagteller…
Re: Brandstofverbruik TZD Turbo
voge schreef:Sinds ongeveer twee maanden verbruikt mijn TZD Turbo veel meer diesel dan voorheen.
Kon ‘ie eerst met gemak 1 : 19 lopen, nu haalt ‘ie de 1 : 16 vaak niet eens.
Tsja…..ik herhaal het nog maar eens : WAT is er op die datum gebeurd (onderhoud ?) dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn ?
Heb je soms ook trekkracht-verschillen gemerkt sinds die tijd ?
Andere zaken v.w.b. rijgedrag ?
Ik pieker er me al suf over
eigenlijk dus helemaal niets. Het is ergens gebeurd voordat ik een beurt heb uitgevoerd, dus ook ruim na de vorige beurt.
Wel is vandaag geconstateerd dat de koets redelijk slecht is (dat wist ik wel maar het is nu ook bevestigd) dus dat ‘t geen auto is om nog enorm veel geld in te investeren..
Een echte lekkage bij de brandstofpomp werd bij mij niet gevonden, in tegenstelling tot een andere niet nader te noemen BX TZD…
Ik wacht even wat normalere temperaturen af en zal dan nog een paar metingen plaatsen, dat lijkt me ook wel wat betrouwbaarder..
voge schreef:1 : 15,9 was ‘t vandaag, nog niet echt goed geloof ik zo..
Hmm, daar teken ik voor. Over het algemeen rijd ik met mijn TurboDeetje zo’n 1:15 en daar kan ik prima mee leven. Op de lange afstand (vakantie frankrijk0 red ik de 1:17 wel, maar in het dagelijks gebruik niet.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.