Goedemorgen,
ik had mss een hele dtomme vraag. ik heb een nieuwe c1. nu heb ik altijd oude autoos geahd zonder airco.
De garage zei dat ik die airco altijd aan kan laten staan. Het is een handmatige airco.
Ik weet niet beter een airci is voor als het heel warm is buiten , mss een hele stomme opmerking van me.
Maar wat is hier nou een voordeel aan als ik hem altijd aan laat staan.
gr nancy
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017
- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
ik zet hem alleen aan ,als het nodig is,
zomers als het warm is,dan bijna altijd.
s’winters als het kouder is,niet altijd.
wel gebruik ik hem s’winters als de ramen beslagen zijn,voor snellere ontwaseming van de ruiten.
daarna zet ik de airco weer uit.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
nancy, in de andere jaargetijden is de airco heel handig om snel je (voor)ruit te ontwasemen. Zeker bij vochtig en vriesweer.
Ik heb ‘m ook alleen aan staan wanneer de ruiten beslaan of wanneer het te warm wordt. Scheelt behoorlijk in je brandstofverbruik.
@JKER vriesweer? Onder de 4 graden Celsius schakelt je airco sowieso niet in omdat door de lagere buitentemperatuur de druk in het systeem te laag is.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/airco
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik laat de airco sowieso 1 keer per maand 2 dagen draaien. Van stilstaan gaat de boel ook stuk.
Het scheelt bij mij gewoon teveel in het brandstofverbruik om het advies van de ANWB op te volgen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
FastFred schreef:Ik heb ‘m ook alleen aan staan wanneer de ruiten beslaan of wanneer het te warm wordt. Scheelt behoorlijk in je brandstofverbruik.
@JKER vriesweer? Onder de 4 graden Celsius schakelt je airco sowieso niet in omdat door de lagere buitentemperatuur de druk in het systeem te laag is.
Als je ruit ook aan de binnenzijde bevroren is. Kachel vol erop, dan zal door de ontwaseming het sneller droog zijn dan alleen maar de kachel.
Klopt, maar de aircopomp zal niet gaan draaien bij temperaturen onder 4 á 5 graden celsius.
Ruit aan de binnenkant bevroren heb ik sinds de Smart Fortwo van de snackbar waar ik werkte niet meer gezien
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Airco maakt de lucht koud én droog.
Als de airco aan staat kan je ook de verwarming erbij warm zetten, dan wordt de koude lucht eerst weer warm gemaakt maar dan profiteer je erg van de droge lucht om het interieur flink te drogen en de ramen zeer snel aan de binnenzijde te ontwasemen.
Bevroren ramen ontdooien niet sneller met airco omdat de buitentemperatuur meestal ook onder de 5-6 is en dan de airco toch niet aanslaat, ook met de knop “aan”.
Het vocht uit het interieur slaat neer op de airco-radiateur en loopt via een afvoersysteem naar buiten, plas condenswater onder de wagen is normaal.
Het is zinvol om de airco uit te zetten 10-15 min voordat je de auto uit gaat zetten(thuis komt) en de interieurventilator voor die laatste 10-15 min. gewoon aan laten zodat de aircoradiateur even kan drogen, dit voorkomt schimmel en stank en de ramen beslaan niet direct als je de volgende keer met de auto gaat rijden.
Met de schuif op binnencirculeren(dus buitenlucht afsluiten) wordt het interieur veel droger en/of veel kouder als dat nodig is of je dat nodig vindt.
Doe dan wel af en toe een raam open en dicht of de schuif even open want er komt geen verse lucht binnen.
Als het buiten heeel heet is dan is die circulatieknop/schuif zeker een pré, het wordt dan veel koeler in de wagen.
Gr. Wim.
hoi, tipje!!
Vocht in de wagen is vervelend en lastig,
wat ik doe is een schoenen doos deksel vullen met kattegrit en die onder de voorstoelen plaatsen.
Zo is 75% van het vocht weg en komt ook niet meer terug.
Een vochtvreter kan ook prima, maar als deze een x omvalt vreet het alles aan en geeft schades.
Grt. Bert Kraboo {Altoid onderweg}
Hoi wij hebben zins kort er een C1 van 2012 bij.
Nu was de airco bijna leeg nu hebben wij de airco laten checken op lekkage niets gevonden dus laten vullen alles goed lekker koud.
Nu begint de airco na een maand raar te doen aan de bestuurderskant wordt die warmer dan aan de passagierskant.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen zodat ik het kan maken.
Soms laten mensen de luchtstroom richting kleppen jarenlang op de zelfde stand staan.
Soms helpt het wel eens om die even flink wakker te schudden.
Gr. Wim.
Dat zal het niet zijn omdat die het wel een maand gewoon goed deed
...misschien de servo-bediende regelklepjes in het kachelhuis. die kleppen sturen de luchtstroom richting de verschillende kanalen. vroeger ging dat mechanisch met die hendels, nu doen servomotortjes het subtiele werk.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Oke zal daar eens na kijken zou ook best goed kunnen
Zou je daar makkelijk bij kunnen ?
Kachelhuizen zit veelal in/onder je dashboard. Vervelende plek want vaak veel sleutelwerk. Ik weet weinig van C1. Misschien bekijk je eerst de exploded views op Service Citroen. Heb je een beetje n idee wat je te wachten staat. Of je wacht op een reactie van echte experts…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006