Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Opron zegt iedere keer iets anders
Hoe dan ook: pallas moet je niet vergelijken met non-pallas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gelukkig zijn er zo veel dashboards, kan je zelf je favoriet uitzoeken
Je eigen smaak kan ook veranderen heb ik gemerkt.
Vroeger vond ik zo’n chroomstrip wel mooi staan, nu ben ik blij dat ik ze er toch niet opgeschroefd heb.
Fabrikanten moesten natuurlijk wel wat doen om klanten te lokken.
Bij de GS werd het tweede model ook met ongeveer die klokken uitgerust.
En later de GSA weer met oog en satellieten.
De ene keer eigenwijs, de andere keer met de gangbare stijl mee.
BX van typische Citroen satellieten naar oersaai dashboard van type 2-3.
CX van futuristisch naar strak,
Airbumps en dan weer niet, het blijft een beetje experimenteren wat de koper er van vindt…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb een tijdje geleden een keer een foto van het derde dahsboard uitgevoerd in gepolitoerd hout gezien. Kan ik die foto dus never meer terug vinden… Ik vond ‘t wel mogelijkheden hebben, maar het gaat heel snel over het randje.
Het houten Engelse ID-dashboard vind ik dus wel mooi, maar dat is ook weer vrij eenvoudig van uitvoering. ‘Tan’ leer erbij en een donkere lakkleur (BRG, donkerblauw, zwart, bruin; zwart kan ook met rood leer) en dan is dat helemaal te gek. Als ik een ID van die leeftijd had, zou ik er zomaar een gespiegeld Slough dashboard in zetten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Penny Lane schreef:Het eerste DS-dashboard is heel bijzonder en erg mooi, maar ik moet zeggen dat ik de rust en eenvoud van de ID-dashboards eigenlijk minstens net zo aangenaam vind:
De Slough-versie in in z’n geheel eigen Britse stijl zelfs eigenlijk gewoon chique:
Derk
Is die bovenste wel de eerste….
Of al een iets later type,
Vooral dat sky valt me op ,naast het dashboard kastje.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
leek het hier op? (okee, van een Lada)
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee, zó ver over het randje was het niet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
F.SvM schreef:Penny Lane schreef:Het eerste DS-dashboard is heel bijzonder en erg mooi, maar ik moet zeggen dat ik de rust en eenvoud van de ID-dashboards eigenlijk minstens net zo aangenaam vind:
De Slough-versie in in z’n geheel eigen Britse stijl zelfs eigenlijk gewoon chique:
Derk
Is die bovenste wel de eerste….
Of al een iets later type,
Vooral dat sky valt me op ,naast het dashboard kastje.VgF
Het ID dashboard op de bovenste foto is eigenlijk een hele vroege, zie de strip onder het dash en de “eierwekker” richtingaanwijzer op die strip. Binnenspiegel en deurpaneel zijn niet correct. Het skai op het middenpaneel is zelf toegevoegd.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Meer foto’s van de ID met het Engelse dashboard:
https://www.ds21.co.uk/collection/#/slough/
Het is echt een prachtige wagen (zoals alle auto’s van deze site).
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik ben het met boeman eens dat het eerste dashboard het fraaiste is. De subtiele curves die perfect uitvallen zijn echt het werk van een kunstenaar (Bertoni was beeldhouwer van oorsprong). Dat zou voor mij de reden zijn om nog ooit eens een eerste neus DS 19 te willen bezitten. Dan het tweede (waar ik momenteel zeer tevreden mee ben), en als laatste het derde. Op de foto van Arjan zie je ook duidelijk hoe die “klomp” zwart plastic detoneert met de rest van het inderdaad zeer fraaie interieur. Maar goed, iedereen z’n eigen mening.
Wat mij altijd verbaasd heeft met de eerste en tweede DS-dashboards is het totale gebrek aan symbolen en labels bij de schakelaars, terwijl het ID-dashboard dat wel heeft (of is dat alleen bij de eerste neus?). Zelfs nu ik mijn DS meer dan drie jaar heb moet ik soms nog even proberen waar ook alweer het ruitenwisserknopje zit. (Dat ruitenwisserknopje is sowieso een ergonomische misser van formaat, maar dat terzijde.)
Het dashbord op de eerste foto is idd een zelf vervaardigd item uit verschillende Engelse meters. De eigenaar, Ted Ax, vertelde mij dat hij er erg lang mee bezig geweest is. De wat bolle glazen zijn volgens mij van de TR7.
Aansluitend op Derks stelling: juist het dashboard moet je mooi vinden, omdat je daar als bestuurder het meest naar kijkt (en niet naar de buitenkant). Ik vind het tweede DS dashboard het allermooiste, die van de foto waarmee dit topic opent dus. Liefst een Jaeger, maar zonder mag ook. Ik vind de ‘klomp’ die het laatste dash is zelfs zo lelijk dat ik afgelopen week ineens heel oneerbiedig begon te fantaseren over het plaatsen van een tweede type dashbard. Alle originaliteitsneukers slaan dan natuurlijk direct op tilt, maar ja. Als jet het originele dashboard nou gewoon goed bewaart? Het gaat om de optimale sfeer en ambiannce waarin je wil rijden. Daarbij vind ik de derde neus qua exterieur de meest geslaagde DS. In een DS horen meesturende koplampen.
Past het überhaupt of vraagt het veel aanpassingen? En is er aan te komen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het probleem is dat het tweede type ds dashboard echt NIET compatibel is met de draadbundel van een auto van na augustus 1968. Je moet dan dus echt enorm gaan beunen. Zou je nou het derde type dashboard gebruiken, dat van augustus 1968 tot augustus 1969 gebruikt is en dezelfde vorm als het tweede dashboard heeft, dan heb je in ieder geval dat bedradingsprobleem niet echt op een paar kleine aanpassingen na.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is idd een mooi alternatief en dan alles moi zwart!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste