4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
De merkvreemde alledag van Penny Lane: Sterk Nummer - Weer warm in de winter!
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 november 2017 05:35 PM
  [ # 46 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 november 2017 06:51 PM
  [ # 47 ]

Och. Ik doe nu drie maanden over het APK-klaar maken van een 205je. Ik heb geen idee of dat nog wel onder ‘goed bezig’ valt Laughing


In ieder geval wordt het langzamerhand wel lastiger om via het demontage-circuit aan een goed achterasje te komen. De houdbaarheid blijkt bij ongeveer 20 jaar te liggen en laat de 205 nou inmiddels 19 jaar geleden uit productie zijn gegaan… Rolling Eyes


Zolang de liefhebberij voor gewone 205jes zoals deze Générations niet aantrekt, denk ik dat ze in de loop van de komende jaar of vijf ineens heel hard uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Zonder aandacht kunnen ze ongeveer 20 tot 22 jaar mee en daarna worden ze ineens heel snel gammel omdat de coating van de koets loslaat, de voorste subframes doorroesten en de achterassen instorten. En natuurlijk is de monopoint TU zwaar allergisch voor de uitlaatgastest bij de APK.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 januari 2018 08:44 PM
  [ # 48 ]

Afgelopen week was eindelijk de blauwe 205 klaar. Nieuwe uitlaat eronder, nog wat ditjes & datjes, verse APK d’r op en karren maar weer. Prachtig op tijd ook, aangezien de Xantia Break uit elkaar moet vanwege een lekke kachel. Ik heb net de radio maar even overgeplugd uit de Xantia Break: Komende tijd knetter ik weer in de rondte met de rode 205. Als tenminste de achteras (staat op nominatie…) niet tussentijds in elkaar dondert. Gelukkig zijn er 5 auto’s in dit huishouden: nét genoeg om telkens twee rijdend te hebben en er twee á drie te kunnen repareren. Mij benieuwen wanneer er 5 stuk zijn en ik een zesde moet gaan halen Mr. Green

Ach nou ja. Een achteras wisselen onder een 205 is véél sneller gedaan dan een kachel in een Xantia dus ik ga er qua sleuteltijd in geval van stuk sowieso op vooruit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2018 07:12 PM
  [ # 49 ]

Wachten tot de achteras het opgeeft? Nou, laat maar: |—\ Uitveren lukt nog wel, maar inveren gaat al sterk beperkt. Het stuurt ook niet jofel meer zo.

Dat, en de koppeling is op. Nul vrije slag en pakt helemaal bovenin… Nog een duizendje of twee hooguit en dan gaat-ie slippen. Het rode Leeuwtje is niet helemaal op dreef… Komt de vraag: knappen we ‘m met 275.000 km op de klok wel of niet nog een keer op? Maar ‘s even over nadenken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 17 januari 2018 08:02 PM
  [ # 50 ]

Is een knappe as nog te vinden voor weinig of kun je beter een gereviseerde monteren? Ik kan mij voorstellen dat voor 205’s het bestand aan goede gebruikte assen zo langzamerhand wel op is.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2018 09:54 PM
  [ # 51 ]

Ik heb voor de blauwe nog een goeie tweedehands as weten te regelen, maar je weet nooit wat de resterende levensduur is. Twee jaar? Twee maanden? Met een tweedehands as heb je eigenlijk altijd één met 20 jaar en minimaal 200.000 kilometer ervaring te pakken. En het zit ‘m eigenlijk met name in die 20 jaar volgens mij, want tegen die tijd is het vet in de ADALs zou oud en hard dat het er gewoon uit kruimelt. En daarna gaat het ineens rap… In die zin zou je dus voor een revisie-as kunnen gaan, maar dat kost ongeveer net zoveel als een 205 (ware het niet dat je dan 90% kans hebt op weer een gare as natuurlijk).

Tja. Een revisie-as kost een bankje of drie, dan nog een koppeling en dan hopen dat die ouwe monopoint TU komende zomer milieutechnisch weer door de APK te fröbelen is. Niet dat dat blok zuiver technisch niet gewoon nog een ton of meer draaien kan, maar hij wordt vies en dat mag op een bepaald moment gewoon niet langer.

Je kunt natuurlijk ook voor een frisse(re) motor opteren, maar alle monopoint TU’tjes zijn nu wel ‘op zekere leeftijd’ en ik heb zo gauw even geen idee of een multipoint TU er zonder RDW-acties in mag. En dan heb je al helemaal de vraag hoe ver je eigenlijk ‘moet’ gaan met een 205 Génération. Als ‘t een GTI was geweest was het allemaal een no-brainer: die wil je sowieso op de weg houden. Maar goed, dat is ‘t dus niet en dan wordt het afwegen.

Binnenkort dus eerst maar een kachel in de Xantia fietsen. Dat is alleen maar een boel werk maar dan kan die er, naar het zich laat aanzien, ook gewoon eerst even twee jaar tegen zonder dat er veel gedoe te verwachten is. Verder zijn daar alle pijnpunten eigenlijk al van aangepakt. Of eindelijk tijd maken om het luchtlek van de Xantia Diesel fixen. Kortom, het spook van boventalligheid hangt het beestje ook nog boven het hoofd Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 januari 2018 07:49 PM
  [ # 52 ]

Die multipoint mag er gewoon in, daar vindt de RDW niks van. Zolang de vermogenstoename maar beperkt blijft tot 25%.
In hoeverre gaan sterke nummers dito cijfers vertonen qua waarde? Een BX kun je inmiddels aardig aanpakken omdat die auto echt richting klassiekerstatus aan het gaan is.
Dan nog blijft de relatief hoge kilometerstand een minnetje. En een niet originele motor gaat de waarde ook niet direct verhogen.

Aan de andere hand:als je zo’n karretje gewoon leuk vindt mag het ook wel iéts kosten, toch?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2018 08:18 PM
  [ # 53 ]

Nou ja, dat is wel zo maar als je het zo bekijkt moet je het ook een beetje netjes aanpakken natuurlijk.

Of ik moet het hele ding bewaren om er een stiekeme GTI van te maken. Er zal toch ook wel een TU5J4 in passen? Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 januari 2018 08:32 PM
  [ # 54 ]

Ach, er zijn mensen die een ES9 v6 in hun 205 lepelen tongue rolleye
https://youtu.be/JhnLYaSG9uQ
Turbo CT schijnt ook te passen trouwens.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2018 08:44 PM
  [ # 55 ]

Niet in de mijne, tenzij het hele subframe en de wielophanging uit een GTI komen. En een 205 GTI slopen is zonde. Dus als ik 110 á 120 pk in het vooronder kan proppen met gewoon weer een TU-blok (maar dan een 1.6 16V) ga ik niet met GTI-spulletjes aan de slag.

De kans dat dit idee op de lijst met goeie plannen om nooit iets mee te doen komt is overigens met riante afstand het grootst Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 januari 2018 08:47 PM
  [ # 56 ]

Goed, nu effe de realist: leuke wagen zo’n 205, maar een kale basis TU-205 met veelhonderdduizend op de klok, een gare as en gare koppeling die moet je gewoon lekker in elkaar laten drukken. Dit gedoe met die “goedkope” wagentjes dat kost veels te veel tijd en geld om rendabel te zijn. Koop voor weinig (of gewoon ietsje meer) een fijne Jap en ga daar de winter/zomer/je hele leven mee door en never look back. Lekker tijd over om aan je Snoek te knutselen en geld houd je ook over.

Proost Derk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2018 08:58 PM
  [ # 57 ]

De laatste Jap die ik had was nog onbetrouwbaarder dan m’n BX en véél duurder qua onderdelen…

Maar rendabel opknappen, dat is er eigenlijk met die 205 niet bij nee. Dat was met de blauwe ook al niet. Maar goed, I wilde dat ding graag houden dus vooruit maar weer. Ik wil deze op zich ook wel houden, maar om nou te zeggen dat dat werkelijk zinvol is - nee.

Kortom, dat gebeurt alleen als dat met minimale ellende te doen is. Het wordt me alom ontraden, maar qua aangename auto maak ik liever eerst m’n dieseltje weer in orde. Dan is dat ding ook weer gewoon betrouwbaar. Alleen is zo’n ouwe Turbodiesel eerdaags gewoon illegaal, dus tja. ‘n Kleinigheidje houd je altijd…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 januari 2018 09:00 PM
  [ # 58 ]
Penny Lane schreef:

De laatste Jap die ik had was nog onbetrouwbaarder dan m’n BX en véél duurder qua onderdelen…

Een Jap op diesel, da’s altijd een slecht idee Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2018 09:16 PM
  [ # 59 ]

En op een auto met een lage instapprijs ook gewoon even twee mille in 15 maanden afschrijven. Ja, zo’n Japanner moet je willen Laughing

Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon echt even nodig om een Xantia op te knappen. Dan rijd ik in ieder geval weer in een Franse Mazda. Dat blauwe ding is stiekem best wel goed, mag nog wel een paar jaar de weg op en hoewel het jammer is dat het gewoon een boel werk is, zijn de kosten voor zo’n kachel natuurlijk niks om van te schrikken. Tientje of twee materiaal. Waar heb je ‘t over.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 januari 2018 09:33 AM
  [ # 60 ]

alleen die 16u werkplaats….

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook